خبرنگاران سه سایت موزه باستان شناسی در استان قزوین ایجاد می گردد

به گزارش مجله فضای وب، قزوین - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: سه سایت موزه باستان شناسی به ترتیب در دولتخانه صفوی قزوین، قلعه حسن صباح الموت و محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد ایجاد خواهد شد.

خبرنگاران سه سایت موزه باستان شناسی در استان قزوین ایجاد می گردد

علیرضا خزائلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: احداث سایت موزه دولتخانه صفوی با استفاده از بخشی از اعتبارات سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه که برای ساماندهی این مجموعه باشکوه تاریخی در نظر گرفته شده انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین اضافه نمود: برای ایجاد سایت موزه باستان شناسی در الموت نیز پیگیر اختصاص فضای مناسبی در روستای گازرخان متعلق به یکی دستگاه های اجرایی هستیم و امیدواریم به زودی این مهم در نشست های شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ثمر بنشیند و در این منطقه تاریخی و پرجاذبه نیز صاحب یک موزه فاخر باستان شناسی باشیم.

وی گفت: ایجاد سایت موزه در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد نیز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دنبال و پیگیری می گردد و یک سرمایه گذار در این زمینه اعلام آمادگی نموده و در حال پیشبرد مقدمات اجرای این پروژه هستیم.

این مسوول گفت: تداوم کاوش ها و فعالیت های باستان شناسی در مکان های یاد شده و همچنین مناطقی مانند خله کوه تاکستان، غار قلعه کرد آوج و قلعه سمیران طارم سفلی در دستور کار است که البته فعلا به دلیل شیوع کرونا موقتا تعطیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: تداوم کاوش ها و ساماندهی محوطه پیش از تاریخ خله کوه تاکستان نیز در دستور کار واقع شده است و اعتبارات لازم در این خصوص از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصیص می یابد.

وی با بیان اینکه یافته های باستان شناسی حاکی از تمدن 6 تا 9 هزار ساله (مربوط به عصر آهن) در دشت قزوین است،اضافه نمود: کشف دندان انسان نئاندرتال در غار قلعه کرد نیز نشان دهنده سابقه 100 هزار ساله سکونت انسان ها در منطقه را دارد و این ها نشان دهنده اهمیت فعالیت های باستان شناسی در استان قزوین هستند.

خزائلی گفت: ایجاد سایت موزه های باستان شناسی ضمن معرفی صندلی ویژه قزوین در این حوزه، به رونق گردشگری این استان نیز یاری خواهد نمود.

تا به امروز بیش از 2 هزار و 100 محوطه و بنای تاریخی در استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفته که بیش از نیمی از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیش از هزار و 200 مورد از محوطه و بنای تاریخی استان قزوین تا به امروز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1430

به "خبرنگاران سه سایت موزه باستان شناسی در استان قزوین ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سه سایت موزه باستان شناسی در استان قزوین ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید