دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست تصویب شد

به گزارش مجله فضای وب، دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شورای عالی انرژی مطرح شد و به تصویب رسید.

دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست تصویب شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست به نام آخرین حلقه عملیاتی شدن طرح بازار از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شورای عالی انرژی مطرح شد و به تصویب رسید.

این دستورالعمل که در راستای عملیاتی شدن پروژه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست و مشخص مقررات حاکم بر آن طراحی شده، به همت ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری نمایندگان تمامی سازمان ها و نهاد های ذی نفع تهیه و تدوین شده است.

آیین نامه بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست، با در نظر گرفتن مصرف انرژی در صنایع و بخش های مختلف کشور، در پی ایجاد بازار بهینه سازی انرژی است تا بر اساس صرفه جویی که هر یک از بخش ها در اندازه مصرف انرژی انجام می دهند، گواهینامه صرفه جویی انرژی برای آن ها صادر کند. به نحوی که بتوانند آن را در بازار بهینه سازی و در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر بازار بورس انرژی ایران داد و ستد کرد.

دستورالعمل اجرایی بازار با هدف تسهیل ورود بخش خصوصی و شرکت های خدمات انرژی و همچنین تأمین مالی پروژه های بهینه سازی انرژی و محیط زیست در حوزه های مختلف تهیه شده است و گردش کار آیین نامه بازار را از مراحل ابتدایی (ثبت درخواست متقاضی) تا فروش گواهی صرفه جویی انرژی و نحوه تعامل بین ذی نفعان و مجریان آن را مشخص می کند.

تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان نهاد های فنی و تخصصی بازار به منظور معرفی پروژه ها و راه حل های بهینه سازی انرژی به تفکیک بخش های مختلف و با هدف تسریع در اجرای پروژه های بهینه سازی، از جمله برنامه های این دستورالعمل است.

تصویب دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در شورای عالی انرژی کشور، آخرین مرحله از تصویب مراحل قانونی طرح بازار است و انتظار می رود به زودی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی عملیاتی شود. این دستورالعمل موجب توسعه زیست بوم بهینه سازی مصرف انرژی می شود و صرفه جویی و رونق بازار شرکت خدمات انرژی را در پی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1719

به "دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید