راه اندازی مرکز تحقیقات ملی سازه و بتن در واحد تفت

به گزارش مجله فضای وب، مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد از راه اندازی مرکز تحقیقات ملی سازه و بتن در واحد تفت اطلاع داد.

راه اندازی مرکز تحقیقات ملی سازه و بتن در واحد تفت

به گزارش خبرنگاران، دکتر عبدالله محمدی در چهارمین جلسه کنسرسیوم بتن و سازه دانشگاه آزاد اسلامی که امروز 8 دی ماه با حضور دکتر جواهری رئیس دبیرخانه کنسرسیوم سازه و بتن و دیگر اعضای این کنسرسیوم در سالن کنفرانس معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید، تجهیزات آزمایشگاهی را سرمایه بزرگ دانشگاه دانست و تاکید نمود: باید برای این سرمایه برنامه ریزی درستی داشته باشیم و راهکارهای مناسب از جمله جذب بودجه برای هزینه در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی را در دستور کار قرار دهیم.

وی شکل گیری آزمایشگاه های ملی و منطقه ای را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: استان ها باید بخشی از بودجه خود را در راستای تجهیز و تکمیل آزمایشگاه ها هزینه نمایند. از سوی دیگر منابع باید به درستی مدیریت گردد و براساس آیین نامه های مدون و زیرساخت های آماده امروز این امکان فراهم است.

محمدی با بیان اینکه دانشگاه آزاد با برندسازی جذب دانشجو را افزایش خواهد داد، از سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی بر روی طرح های کلان ملی با مدیریت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری اطلاع داد و اضافه کرد: کنسرسیوم می تواند در این زمینه ورود کند و در شناسایی و معرفی طرح های کلان ملی دانشگاه را کمک کند. اما برای این مهم می بایست در گام اول ظرفیت هایمان را به درستی شناسایی کنیم و هر واحد دانشگاهی بانک اطلاعاتی پرورش یافته ارائه کند.

محمدی در ادامه اضافه کرد: با شناسایی صحیح ظرفیت ها می توان دستگاه و تجهیزاتی را از واحدی به واحد دیگر و با اولویت همان استان در قالب مشارکت ارائه کرد تا با هم افزایی موثر گره ها و مشکلاتی که به علت نبود بعضی از تجهیزات آزمایشگاهی ممکن است گریبانگیر بعضی واحدها شده باشد، مرتفع گردد. از سویی اگر با وجود هم افزایی تجهیزات لازم برای پیشبرد اهداف بر زمین مانده وجود نداشت، با ارائه طرح توجیهی از منابع اقتصادی صندوق و یا بودجه پژوهشی واحدها برای برطرف این مشکل استفاده خواهد شد. بعلاوه واحدها می توانند منطبق بر آیین نامه آزمایشگاه و کارگاره های مرکزی با شرکت های خصوصی و توانمند مشارکت داشته باشند و در این زمینه درآمدزایی نمایند.

وی به برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اشاره نمود و گفت: این رویداد فرصت مناسبی برای کنسرسیوم است تا ایده ها را شناسایی نموده و آن را در رویداد ارائه کند. تیم سازی و حمایت های آموزشی در سطح استان و سرمایه گذاری بر روی طرح ها و ایده های خلاق و نوآور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و در سطح ملی انجام خواهد شد.

دانشگاه آزاد در راستا دانشگاه های معتبر جهان و نسل چهارم حرکت می نماید

جواهری، رئیس دبیرخانه کنسرسیوم سازه و بتن دانشگاه آزاد نیز در این جلسه لزوم شناسایی ظرفیت واحدها در دو بخش اساتید و تجهیزات را یادآور شد و توضیح داد: این مهم با هدف پیشگیری از موازی کاری و بعلاوه تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی واحدهایی خواهد بود که با وجود پیشرفت در پروژه های مختلف نتوانستند به علت نبود تجهیزات کار خود را تکمیل نمایند.

وی بر لزوم شناسایی نیازهای صنعت ساختمان در کشور تاکید نمود و گفت: در زنجیره پرارزش حوزه مسکن باید خلاها شناسایی شده و دانشگاه برای تامین آن وارد عرصه گردد. البته در این حوزه اقداماتی نیز انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سازه و زلزله واحد تفت در ادامه تاکید نمود: دانشگاه از طرح و ایده هایی که قابلیت سرمایه گذاری داشته باشد، حمایت می نماید. اساسا روش کار دانشگاه آزاد نشان می دهد در راستا دانشگاه های معتبر جهان و نسل چهارم حرکت کند. برای اولین بار است که در طول عمر دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان مرکزی به این نتیجه رسیده به مدد طرح هایی برود که به علت مشکل اقتصادی بر زمین مانده است.

وی بعلاوه ابراز امیدواری کرد طرح جامع کنسرسیوم سازه و بتن در آینده نزدیک به مرحله نهایی برسد.

جواهری در سرانجام به رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی که قرار است اردیبهشت ماه 1401 برگزار گردد، اشاره نمود و گفت: در این رویداد هسته ها حداقل با دو استاد و یا یک استاد و دو دانشجو تشکیل گردد تا ایده ها تا اردیبهشت ماه به مرحله نهایی برسد و در نهایت سرمایه گذاری بر روی ایده های پخته عملیاتی گردد.

در سرانجام این جلسه مقرر شد طی دوهفته آینده ظرفیت های علمی و معنوی و بعلاوه تجهیزات آزمایشگاهی واحدها احصا گردد تا این مهم به همراه پیشنهادات اعضا، در جلسه آینده کنسرسیوم مطرح گردد.

به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای کنسرسیوم سازه و بتن متشکل از واحد دانشگاهی تفت به عنوان دبیرخانه کنسرسیوم سازه و بتن و واحدهای کرج، تهران غرب، ساری، خمین، نجف آباد، تبریز، رشت، کرمان، کرمانشاه، سمنان و علوم و تحقیقات هستند. هشت کنسرسیوم نانو، گیاهان دارویی، امنیت غذایی، آسیب های اجتماعی، انرژی های نو و تجدیدپذیر، غذا و دارو، ساخت و فراوری (با رویکرد قطعه سازی) و سازه و بتن با مشارکت حدود 110 واحد دانشگاهی با هدف پرهیز از موازی کاری، انتقال و اشتراک تجربیات و هم افزایی توان علمی میان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و مشغول به فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1948

به "راه اندازی مرکز تحقیقات ملی سازه و بتن در واحد تفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مرکز تحقیقات ملی سازه و بتن در واحد تفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید