طرز تهیه ماست یونانی خانگی کم چرب

به گزارش مجله فضای وب، ماست یونانی نوعی ماست با درصد پروتئین بالاتر از ماست معمولی است که بافت خامه ای دارد و برای برطرف گرسنگی بسیار مفید است. در این مطلب با طرز تهیه ماست یونانی آشنا خواهید شد. شما می توانید به راحتی این ماست را در منزل تهیه نموده و از خواص سرشار آن برخوردار شوید.

طرز تهیه ماست یونانی خانگی کم چرب

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

ماست یکی از مواد غذایی پروتئینی پرطرفدار است که در تهیه انواع دسر مورد استفاده قرار می گیرد و یا طبق عادات غذایی ایرانیان با سبزیجات مختلف مخلوط شده و تحت عنوان ماست موسیر، ماست کنگر، ماست و خیار، و … همراه غذای اصلی سرو می گردد.

ماست یونانی یک نوع ماست با درصد پروتئین بالاتر از ماست معمولی می باشد. اگر در فرایند فراوری آن از شیر کم چرب استفاده گردد، برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و سطح قند خون را در مدت زمان طولانی تنظیم می نماید. ماست یونانی کم چرب سرشار از انرژی و مناسب برای رژیم های غذایی کم چرب است. در روش های صنعتی از پودر شیر، خامه و یا پکتین برای غلیظ کردن ماست استفاده می گردد ولی در روش خانگی با یک مرحله آبگیری از ماست می توان به ماست مطلوب دست یافت.

ماست از شیری تهیه می گردد که با اضافه کردن باکتری های سالم به آن، تخمیر می گردد. در فرایند فراوری ماست یونانی، آب پنیر مایع شیر به وسیله یک توری نازک کشیده شده و ماست غلیظ می گردد. یکی از مزایای ماست یونانی این است که حاوی پنج تا شش نوع کشت باکتریایی است که آن را به یک ماده میکروارگانیسمی یا پروبیوتیک تبدیل می نمایند. برای آشنایی با طرز تهیه ماست یونانی خانگی کم چرب با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ماست یونانی خانگی

شیر کم چرب2 لیتر
مایه ماست4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماست یونانی خانگی

  1. شیر را در یک ظرف استیل ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید و دمای آن به 85 درجه سانتیگراد برسد.
  2. اجازه دهید شیر به مدت 5 دقیقه بجوشد تا باکتری های آن از بین رفته و آب آن تبخیر گردد تا ماست غلیظ تری از آن به دست آید.
  3. پس از این مدت، شیر را از روی حرارت برداشته و در داخل یک ظرف یخ قرار دهید تا دمای آن پایین بیاید و به 43 درجه سانتیگراد برسد.
  4. برای اندازه گیری دمای شیر بهتر است از دماسنج بهره ببرید و در صورت عدم دسترسی به دماسنج، انگشت کوچک دست خود را در شیر فرو برید و چند ثانیه تامل کنید، اگر دست شما نسوزد دمای شیر مناسب است. در واقع دمای شیر باید کمی بیشتر از دمای بدن شما باشد.
  5. مایه ماست را در یک کاسه ریخته و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست گردد، سپس آن را به شیر اضافه نموده و خیلی آرام هم بزنید تا کاملا با شیر مخلوط گردد.
  6. درب ظرف را ببندید، آن را در یک محیط نسبتا گرم قرار داده و دور آن را پارچه یا پتو بپیچید، حدود 5 ساعت فرصت دهید تا ماست ببندد و آماده گردد. دمای ماست نباید از 43 درجه کمتر گردد.
  7. پس از اینکه ماست آماده شد، آن را در یک کیسه پارچه ای نخی ریخته و آویزان کنید یا کیسه را در یک آبکش قرار داده و آبکش را روی یک پایه یا ظرفی که آبکش روی در آن قرار گیرد، بگذارید تا آب ماست گرفته گردد.
  8. پس از 2 ساعت، ماست را از کیسه خارج نموده در یک ظرف لعابی یا چینی بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک گردد.
  9. ماستی که به این شکل تهیه می گردد را می توان به مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد و آن را در تهیه و دسر مورد استفاده قرار داد.

ارزش غذایی و میزان کالری یک فنجان ماست یونانی

میزان کالری160
پروتئین23 گرم
چربی3 گرم
کلسترول10 میلی گرم
سدیم85 میلی گرم
قند5 گرم

مقایسه ماست یونانی و ماست معمولی

  • میزان پروتئین ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست معمولی است و همین امر باعث شده ماست یونانی در بین افرادی که سعی در کنترل وزن خود دارند، محبوبیت خاصی داشته باشد.
  • میزان کربوهیدرات ماست یونانی از ماست معمولی کمتر است و بنابراین برای افراد دیابتی می تواند مفید باشد.
  • میزان کلسیم ماست معمولی تقریبا سه برابر ماست یونانی است، بنابراین ماست معمولی برای افرادی که احتیاج به کلسیم دارند مناسب تر است.
  • میزان سدیم ماست معمولی تقریبا دو برابر ماست یونانی است.
  • میزان کالری ماست یونانی در مقایسه با ماست معمولی کمتر است.
  • ماست یونانی غلیظ تر و خامه ای تر از ماست معمولی است و در آشپزی می تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا در اثر حرارت دلمه نمی بندد.

گروه آشپزی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1680

به "طرز تهیه ماست یونانی خانگی کم چرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ماست یونانی خانگی کم چرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید