مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی ایران است

به گزارش مجله فضای وب، خبرنگاران/ براساس آخرین اخبار واصله، مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی ایران است.

مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی ایران است

ایران ما از دیرباز در زمینه های مختلف هنری و علمی نام آشنا بوده است. یکی از علومی که ریشه ای عمیق در سرزمین ما دارد، نجوم است.

غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری مشهور به عمر خیام نیشابوری یکی از شناخته شده ترین فیلسوفان، ریاضی دانان، ستاره شناسان و شاعران دوره سلجوقی است. شاید به همین دلیل مولر، رئیس اخترشناسی زایس آلمان در آذر 1377 در قالب نامه ای خطاب به فرماندار نیشابور ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با پروژه احداث مجتمع افلاک نمای خیام نوشت: رسوم خود را حفظ کنید و پیشرفت بزرگ و بسزایی که لیاقت آن را دارید، آغاز کنید.

مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام با زیربنای 2 هزار و 889 متر مربع یکی از بزرگترین طرح های علمی در ایران است. این مجتمع علمی که در نیشابور و در نزدیکی آرامگاه خیام قرار گرفته، بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه بحساب می آید. این مجتمع دربرگیرنده دو هزار و 800 متر مربع سقف محصور، 37 متر مربع رواق کناری، 52 متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سر در ورودی است. گفتنی است؛ پروژه احداث مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام از سال 1379 به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان واگذار شد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1755

به "مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید