میهمان ویژه نمایشگاه چه نسبتی با کتاب دارد؟

به گزارش مجله فضای وب، شرایط نشر در سرزمین ایتالیا مهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب تهران شرایطی مشابه ایران دارد، صنعت نشر این کشور در سال های اخیر رشدی 0.5 درصدی را تجربه نموده است.

میهمان ویژه نمایشگاه چه نسبتی با کتاب دارد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی بروشور آنلاین از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنکاران پویا، ایتالیا مهمان ویژه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، صنعت نشر ایتالیا در سال های اخیر نسبت به دوران گذشته خود از رشد خوبی برخوردار شده اند ، برای اولین بار از سال 2010 به بعد صنعت چاپ و نشر ایتالیا(شامل کتب، نشریات دیجیتال، کتابهای درسی و متفرقه و غیره) توانسته به ارقام مثبتی دست پیدا کند. رشد حدوداً 0.5 درصدی نسبتا کم است اما با این وجود یک نقطه عطف به حساب می آید که در نیمه اول 2016 نیز تأیید شده است.

در سال 2011 ارزش کل بازار قیمت روی جلد کتاب در ایتالا برابر با 3.236 بیلیون یورو بوده است. در سال 2015 این مبلغ در مقایسه با سال 2014 از 2.667 بیلیون به 2.480 بیلیون رشد نموده است. (رشد 0.5 درصد).این نشان می دهد که در مدت چهار سال کل این صنعت تقریبا 556 میلیون یورو از دست داده است. در کانالهای معاملاتی (کتاب فروشی ها، خرده فروشان بزرگ و کتاب فروشی های آنلاین)، که به بهترین شکل مورد نظارت قرار گرفته اند تعیین شده که فروش به مبلغ 230 میلیون یورو و 18.3 میلیون نسخه کاهش داشته است.

یکی از دلایل ناکامی نشر ایتالیا در سال های اخیر کاهش سرانه مطالعه در این کشور است، آمارها نشان می دهد که تنها 43 درصد از جمعیت ایتالیا یعنی حدود 24 میلیون نفر مطالعه می نمایند.

اما بازار کتاب های دیجیتال در ایتالیا نسبتا گرم است، بازار کتابهای الکترونیکی در ایتالیا در حال رشد است. با این حال میزان این رشد نسبت به پیش بینی ها کند است و این میزان رشد نمی تواند جبران نماینده کاهش ارزش ناشی از قیمت ورق و تعداد جلد کتاب ها باشد.

اما شرایط صادرات کتاب در ایتالیا چگونه است؟ و آیا ناشران ایتالیایی توانسته اند در معرفی کتابهایشان به نشر بین الملل پیروز عمل نمایند؟

کشورهای عربی به صورت کلی 0.9 درصد از فروش حقوق نشر ایتالیا را در سال 2016 به خود اختصاص داده اند(که در مقایسه با 1.3 درصد در 2015 با کاهش روبه رو بوده است). به صورت مطلق می توان گفت که از سال 2007 که این عدد تنها 15 اثر بود، در سال 2015 به 79 اثر رسیدیم اما در 2016 به 57 اثر کاهش پیدا کرد. ترکیه درسال 2007 اصلا جایی در افق های انتشاراتی ایتالیا نداشت(البته کار بعضی نویسندگان در سالهای قبل و بعد ترجمه شده بود)، اما فروش در ترکیه بین سالهای 2015 و 2016 با 50.8 درصد رشد روبه رو شد که حاصل ایجاد یک غرفه مشترک در نمایشگاه کتاب استانبول درسال 2014 بود و این مقدار در حال حاضر به بالای 70 درصد فروش به کشورهای خاورمیانه رسیده است.

در آن سوی قضیه صادرات، در ایتالیا کاهش شدیدی در تعداد عناوین منتشر شده ای که ترجمعه از زبان های دیگر هستند روی داده است، به طوری که این مقدار در سال 1995، 25 درصد بوده و درسال 2000 به 23 درصد رسیده و امروز 17.6 درصد می باشد. زبان هایی که برای صنایع چاپ از اهمیت برخودرار هستند، به ویژه زبان انگلیسی، هنوز بیشترین درصد را با 84.9 درصد به خود اختصاص داده اند. با این حال این رقم درسال 2015 به 91.2 درصد رسیده است. یکی از شاخص های نشان دهنده افزایش تمایل به نشر آثار ایتالیایی و خوانندگان آن در سایر فرم های ادبی و فرهنگی تعداد ترجمه ها از زبان های دیگر است که از 5.9 درصد در سال 2010 به 15 درصد در امروز رسیده است.

بازگشت فراوری به دوران رشد

در سال 2015، چاپ و نشر ایتالیا 69.866 عنوان کتاب (کتاب های جدید، ویرایش های جدید، کتب بچه ها و بزرگسالان و عناوین آموزشی، به جز کتابهای الکترونیکی) را به ارزش رشد 1.5 درصد افزایش نسبت به سال 2014 منتشر نموده است.

میانگین قیمت روی جلد در فراوری از سال 2010 با کاهش مداوم رو به رو بوده است (14.7 درصد رشد منفی) که نشان دهنده رشد اندک درسال 2015 است که از 17.37 به 18.41 یورو رسیده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 740

به "میهمان ویژه نمایشگاه چه نسبتی با کتاب دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میهمان ویژه نمایشگاه چه نسبتی با کتاب دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید