نمای رومی چیست و علت محبوبیت آن در ایران؟!

به گزارش مجله فضای وب، شاید نمای ساختمان ها اولین عامل در جذب کاربر باشد. نمای ساختمان می تواند نشانه ای از کیفیت و معماری آن باشد. نماهای مختلف کاربردها و سبک های معماری خاصی را دنبال می نمایند. نمای رومی به عنوان یکی از نماهای ساختمانی پرکاربرد در کشورمان ایران با استفاده از مصالح خاصی ساخته می گردد و سبک خاصی را در معماری به رخ می کشد. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم تا به طور مفصل به ارائه تاریخچه ای از این نما، مزایا، معایب و مصالح استفاده شده در آن بپردازیم.

نمای رومی چیست و علت محبوبیت آن در ایران؟!

انواع سبک در نما

به طور کلی از نظر سبک انواع نماهای ساختمان را فارغ از متریال می توان در چند دسته زیر قرار داد.

  • کلاسیک
  • معاصر
  • مدرن
  • مینیمال

نمای رومی چیست؟

نمای رومی را می توان الهام گرفته از سبک معماری خاص کلاسیک روم و یونان دانست اما در گذر زمان و ورود آن به ایران المان هایی از ایران باستان نیز به آن وارده شده است. نمای رومی ساختمان که بسیاری از آن به عنوان نمای کلاسیک نیز یاد می نمایند با توجه به المان های شاخصی که در طراحی و اجرای آن به کار برده می گردد در جلب توجه کردن بسیار شاخص عمل می نماید. این گونه نماها به خاطر معماری تقریباً پیچیده و مصالح ساختمانی گران قیمت مانند سنگ های طبیعی مرمر، گرانیت و تراورتن به گونه ای در تصور عموم مخصوص ساختمان های لوکس و طبقه مرفه جامعه است در صورتی که این گونه طرح ها در بسیاری از ساختمان ها و آپارتمان های امروزی کم و بیش استفاده می گردد.

نمای رومی از کجا آمده است؟

همان طور که از نام این سبک پیداست، تمامی فاکتورهای موجود در نمای ساختمان رومی برگرفته از معماری روم باستان است. در قرون پنجم تا هشتم میلادی روم شدیداً تحت تاثیر هنر و معماری یونان قرار داشت، بنابراین در این مدت در زمینه هنر و معماری پیشرفت های بسیاری کرد. در قرن 9 میلادی با افزایش قدرت روم، معماری رومی در اروپا فراگیر شد و از آن پس بسیاری از سازه های اصلی همچون قصرها و کلیساها به سبک رومی طراحی و ساخته شدند.

بیشتر بخوانید: نمای مدرن ساختمان مسکونی با مصالح، رنگ و نورپردازی خاص

در قرن 15 و با شروع دوره رنسانس، طراحی سازه با الهام از معماری روم باستان رواج یافت و هواداران خاص خود را پیدا کرد. اروپا در اواسط قرن 19 میزبان سبک کلاسیک در معماری بود. در این دوره معماران با استفاده از ویژگی های شکوهمند معماری سنتی رومی، سازه هایی طراحی کردند که تداعی گر قدرت، استحکام و عظمت بودند. این سبک هواداران بسیاری داشت و به آمریکا نیز منتقل شد.

در نماهای رومی از چه مصالحی استفاده می گردد؟

گرانیت، سنگ آهک، مرمر و تراورتن از اصلی ترین مصالح به کار رفته در نماهای رومی است اما خب هزینه ناشی از استفاده از مصالح مختلف ذائقه مردم را تغییر داده است و امروزه تقریباً تمامی نماهای رومی با استفاده از سنگ های ارزان و در دسترسی مانند تراورتن ساخته می شوند و گاهی هم آثاری از ترکیب آن ها با دیگر سنگ های طبیعی نیز دیده می گردد.

چرا نمای رومی محبوب است؟

برای محبوبیت بالای نمای رومی به ویژه در کشور خودمان ایران دلایل متعددی را می توان بر شمرد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

ارزان بودن مصالح

در اجرای نماهای رومی به طور عمده از مصالح سنگی مانند مرمر و تراورتن استفاده می گردد. دسترسی به تراورتن در کشورمان ایران بسیار ساده و با کمترین هزینه ممکن است. همین موضوع هم سبب شده است که بسیاری از پیمانکاران و صاحبان خانه سعی داشته باشند با یک تیر دو نشان بزنند، یعنی با کمترین هزینه یک نمای مجلل و زیبا بنا نمایند.

برجسته کردن ساختمان

امروزه بسیاری از صاحبان برای اینکه بتوانند توجه خریداران را به سمت خود بکشانند و یا اینکه حس مثبت و اطمینان بخشی را از سازه خود به مشتری القا نمایند، سعی می نمایند که تا اندازه ممکن نسبت به زیباسازی نمای ساختمان مورد نظر اقدام نمایند. نماهای رومی با توجه به المان های بسیار شاخصی که در آن به کار برده می گردد این نقش را بهتر از هر سبک و متریال دیگری استفاده می نماید. پرداختن به ستون ها در نمای رومی حس مستحکم بودن سازه را به فرد القا می نماید.

تناسبات فرهنگی

بدون شک یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت بالای نمای رومی در ساختمان نزدیکی و سازگاری آن با فرهنگ اکثریت مردم در جامعه کنونی ایران است. این سازگاری را می توان در ورود بسیاری از المان های معماری به کار رفته در تاریخ ایران باستان به ویژه دوران هخامنشیان و آثاری همچون تخت جمشید در نمای رومی ساختمان های امروزی مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: انواع نمای ساختمان مسکونی از سنگی و آجری تا فلزی و شیشه ای

ویژگی های شاخص نمای رومی

موضوعی که باعث می گردد یک نما، رومی در نظر گرفته گردد نه مصالح بلکه نوع المان ها و اشکال هندسی است که در تعامل با یکدیگر با نظم خاص به اجرا درآمده اند. از شاخصترین المان های نماهای رومی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده از ستون هایی کوتاه و منحنی شکل در اندازه های کوچک و عظیم
  • وجود سر ستون ها که می توانند در بخش های مختلف به کار گرفته شوند.
  • اجرای قوس های عظیم و نقش های برجسته که بیشتر در بالا روزنه های داخل نمای جلویی ساختمان مانند در و پنجره ها به چشم می خورد.
  • استفاده از اشکال هندسی
  • قرینه بودن یکی دیگر از ویژگی های نماهای رومی است که شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید، اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که بیشتر فاکتورهای بصری موجود در نما به صورت قرینه و متوازن طراحی شده اند.
  • رنگ سفید القانماینده کمال، خلوص، خودکفایی و برابری است، جلوه ای پرعظمت به فضا می بخشد. به همین دلیل معماری رومی نوعی عظمت و رفاه را در ذهن بیننده تداعی می نماید.

مزایای نمای رومی

از عمده ترین مزایا و نقاط قوت نمای رومی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده از مصالح سخت و محکمی مانند تراورتن که بر خلاف بسیاری از مصالح مانند آجر در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.
  • استحکام بالای مصالح به کار رفته باعث افزایش قابل توجه ماندگاری این نوع نما و متعاقباً طول عمر ساختمان می گردد.
  • نمای رومی نقش خود در برجسته کردن ساختمان در یک منطقه را به نحو احسنت ایفا می نماید.
  • نمای رومی یکی از بهترین نماها از لحاظ سازگاری با فرهنگ عامه مردم در کشورمان ایران است.
  • ارزان و در دسترس بودن مصالح از دیگر نقاط قوت شاخص اجرای نماهای رومی است.
  • بسیاری از اجزای نماهای رومی از جمله ستون ها به صورت پیش ساخته در دسترس هستند و تنها به یک مجری باتجربه احتیاج است. به همین دلیل سرعت اجرا از آنچه که به نظر می رسید بسیار سریع تر خواهد بود.

معایب نمای رومی

جدایی از تمامی نقاط قوتی که در مورد استفاده از نماهای رومی وجود دارد، نمی توان از معایبی که این نما به بار می آورد نیز غافل شد. از مهم ترین نقاط ضعف نمای رومی می توان به چند مورد زیر اشاره نمود.

  • استفاده از مصالح طبیعی مانند تراورتن در نمای رومی به مانند یک شمشیر دو لبه است. از طرفی عمده مزایای نمای رومی مدیون این نوع از مصالح است و از طرفی هم استفاده از این مصالح و سنگ های طبیعی در مقیاس وسیع، احتیاجمند تجاوز بیش از پیش به دل طبیعت است. استفاده از نماهای رومی به دلیل حجم بالا سنگ های مصرفی می تواند در بلند مدت آسیب های زیادی به محیط زیست وارد کند.
  • اجرای نامناسب نمای رومی می تواند موجب کنده شدن قطعات مختلف آن گردد که متعاقباً ریسک آسیب های جانی و اقتصادی را افزایش خواهد داد. از این رو بسیاری از کارشناسان توصیه می نمایند که استفاده از این نوع نما در مناطق زلزله خیز می توان ریسک بالایی در پی داشته باشد.
  • بعضی کارفرمایان برای نمایش قدرت اقتصادی خود دست به اجرای نمای ساختمان رومی می زنند، برای کاهش هزینه ها از مصالح بی کیفیت استفاده می نمایند یا بدون یاری کارشناس این نما را برای ساختمان خود انتخاب می نمایند.
  • بسیاری از سازندگان قطعات پیش ساخته نماهای رومی، برای سود سازی بیشتر از مصالح پرت استفاده می نمایند و آن ها را با مواد چسبی به یکدیگر متصل می نمایند که در نهایت یک قطعه را با این ترفند به قیمت سنگ درجه بالا وارد چرخه فروش بازار نمایند و همچنین از سنگ های کیفیت ضعیف تر نیز که حتی قابلیت استفاده در نما را نداشته اند در این کار بهره ببرند.
  • استفاده از سنگ های بی کیفیت در کنار سنگ های با کیفیت تر باعث تغییر در شفافیت و رنگ نماهای رومی می گردد که مایه کهنگی نما و ساختمان می گردد.

سخن آخر

نمای رومی بدون شک هر عیب و ایرادی که داشته باشد در حال حاضر یکی از محبوب ترین نماها در ساختمان سازی به شمار می رود. علی رغم تمامی مزایایی که دارد چند وقتی است که زمزمه هایی مبنی بر محدودیت اجرای نماهای رومی در مناطقی خاص به گوش می رسد. در اجرای نماهای رومی از المان هایی شاخص استفاده شده است و همین موضوع به برجسته شدن این نماها دامن زده است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1055

به "نمای رومی چیست و علت محبوبیت آن در ایران؟!" امتیاز دهید

1 کاربر به "نمای رومی چیست و علت محبوبیت آن در ایران؟!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای رومی چیست و علت محبوبیت آن در ایران؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید