هدف گذاری سالانه 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و ترکیه

به گزارش مجله فضای وب، رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در کمیسیون مشترک مالی ایران و ترکیه، دوباره به هدف گذاری سالانه 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین دو کشور تاکید کردیم.

هدف گذاری سالانه 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و ترکیه

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، به نقل از صدا و سیما، محمود واعظی در حاشیه بیست و هشتمین کمیسیون مشترک مالی ایران و ترکیه گفت: باید به شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران یا ترکیه توجه کنیم، چون علاوه بر روابط تجاری و صنعتی، سرمایه گذاری ها باعث پایداری روابط دو کشور می گردد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی در دو کشور، گفت: همیشه تاکید می کنیم تجارت و روابط مالی در بخش خصوصی محور اصلی باشد و دولت نیز حامی بخش خصوصی است اگر مسئله ای به وجود آید به وسیله دیپلماتیک حل می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره افزایش حجم تجاری دو کشور در امسال نیز اضافه کرد: حجم تجاری دو کشور مانند دو سه ماه گذشته که افزایشی بود همچنان تا انتها سال فرایند افزایشی خواهد داشت.

واعظی تاکید نمود: اگر تحریم ها برداشته گردد شاهد جهش رشد تجاری با ترکیه خواهیم بود و سرعت حجم تجاری به قبل از تحریم و به هدف گذاری صورت گرفته می رسد، چون زمینه همکاری بین شرکت های دو کشور وجود دارد.

وی گفت: ترکیه از قدیم یکی از مشتریان نفت ایران بوده، اما در سه سال گذشته خرید نفت متوقف شد و در صورتی که دوباره خرید نفت آغاز گردد باعث گسترش همکاری در سایر زمینه ها نیز خواهد شد.

واعظی اضافه کرد: روابط ایران و ترکیه در بین همسایگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این روابط در زمینه های سیاسی، منطقه ای، مالی و بازرگانی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: تنظیم روابط دو کشور که به وسیله کمیسیون مشترک هر سال برگزار می گردد نقشه راه را برای وزارت خانه های مختلف و سازمان ها تعیین می نماید که روابط را چگونه پیش ببرند تا هدف گذاری برای آینده روابط انجام گردد.

واعظی با اشاره به این که بین ایران و ترکیه عرصه همکاری بسیار گسترده ای وجود دارد، اضافه کرد: 5 کمیته به وسیله ارتباط تصویری، کارشان را با ترکیه آغاز کردند و به توافقاتی هم رسیدند که نتیجه آن برگزاری کمیسیون مشترک مالی شد. در این کمیسیون با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفتگو کردیم و به یک چارچوبی رسیدیم که بر اساس آن، سند بیست و هشتمین کمیسیون مشترک امضا شد.

واعظی گفت: در این سند همه ابعاد روابط علمی، گردشگری، فرهنگی و میراثی، گاز، انرژی، نیرو، حمل و نقل، تجاری، بانکی، گمرکی و صنعتی در قالب کمیته های گوناگون بحث و آنالیز شد.

وی با اشاره به این که در مذاکرات امروز در زمینه محیط زیست همکاری استان های مرزی، گاز، پتروشیمی، نفت و کشاورزی نیز گفتگو شد، اضافه کرد: قرار است به این موارد، توجه بیشتری گردد که قطعاً شاهد رشد تجاری خواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هدف گذاری که قبل از تحریم برای حجم تجاری بین دو کشور صورت گرفته بود سالانه 30 میلیارد دلار بود که در سه سال گذشته به خاطر جنگ مالی و تحریم، خرید نفت از ایران کاهش پیدا کرد و در یک سال گذشته نیز کرونا باعث شد حجم تجاری دو کشور کاهش بیشتری پیدا کند.

واعظی اضافه کرد: خوشبختانه در 3 ماه گذشته حجم روابط تجاری ایران و ترکیه افزایشی بود که نشان می دهد صنعتگران و تجار ایران و ترکیه برای دور زدن کرونا و بی اثر شدن تحریم، راهی پیدا نموده اند. این بی اثر شدن تحریم را با بسیاری از کشورهای دیگر نیز که با آن ها روابط تجاری داریم، مشاهده می کنیم که اقبال آن ها نسبت به همکاری با ایران گسترش پیدا نموده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امروز دوباره به هدف گذاری سالانه 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه، هر دو طرف تاکید نمودیم.

واعظی اضافه کرد: امروز بر موافقت نامه ترجیحی و موضوع حمل و نقل نیز تاکید شد.

وی گفت: به دلیل روابط با ترکیه و ترانزیت با اروپا در مرز بازرگان صف طولانی تشکیل می گردد که بر اساس گفتگو امروز قرار شد علاوه بر مرز بازرگان از مرز دیگری هم استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: درباره روابط بانکی، گمرکی، سلامت و تجهیزات پزشکی نیز بحث و گفتگو شد و از آن جایی که حدود یک تا دو ماه دیگر فراورینماینده واکسن کرونا خواهیم بود بعد از فراوری و استفاده در داخل، اگر کشورهای دوست مایل بودند می توانند از آن استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1616

به "هدف گذاری سالانه 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گذاری سالانه 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید