پاریس نیازی به عذرخواهی برای نسل کشی رواندا ندارد

به گزارش مجله فضای وب، نخست وزیر اسبق فرانسه یافته های اخیر یک کمیسیون تحقیق درباره مسؤولیت سنگین فرانسه را در جریان نسل کشی رواندا رد کرد و گفت نیازی به عذرخواهی در این خصوص نمی بیند.

پاریس نیازی به عذرخواهی برای نسل کشی رواندا ندارد

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به نقل از یورونیوز، ادوار بالادور، نخست وزیر پیشین فرانسه، روز چهارشنبه یافته های اخیر یک کمیسیون تحقیق درباره مسؤولیت سنگین فرانسه را در جریان نسل کشی رواندا رد کرد.

این مقام ارشد سابق فرانسه که در مصاحبه با دو رسانه فرانس 24 و رادیو فرانسه شرکت نموده بود، گفت انتقادها از فرانسه غیرمنصفانه است، چرا که سازمان ملل متحد و دیگر کشورها هم برای جلوگیری از قتل عام ها مداخله ای ننموده اند.

پیشتر در ماه گذشته یک کمیسیون مستقل تحقیق که به دستور امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در خصوص نقش این کشور در نسل کشی سال 1994 میلادی در رواندا تشکیل شده بود، دولت وقت فرانسه را در این حادثه دارای مسؤولیتی سنگین خواند.

بالادور، نخست وزیر فرانسه در بین سال های 1993 تا 1995، در واکنش به این گزارش با تحسین برانگیز خواندن کار صلح بانان فرانسوی در آن مقطع زمانی گفت: من کوشش خودم را انجام دادم تا مطمئن شوم فرانسه به دلیل بی عملی و انفعال سرزنش نخواهد شد.

کمیسیون تحقیق در گزارش خود فرانسوا میتران، رئیس جمهوری وقت فرانسه، و مشاورانش را به حمایت تقریبا بی قید و شرط از حکومت نژادپرست، فاسد و خشن در رواندا متهم نموده، با این حال اتهام همدستی را در جریان نسل کشی به نیروهای فرانسوی وارد ندانسته است.

گزارش هزار صفحه ای کمیسیون تحقیق درباره نقش فرانسه در نسل کشی سال 1994 در رواندا با آنالیز آرشیوهای دولتی فرانسه تهیه شده است. اعضای این کمیسیون طی دو سال گذشته در حال تحقیق درباره نقش فرانسه در تحولات سال 1994 در رواندا بودند.

امانوئل ماکرون 14 تاریخ دان را در سال 2019 میلادی به عنوان اعضای این کمیسیون تحقیق معرفی نموده بود.

هرچند روابط فرانسه با رواندا از زمان شروع دوره ریاست جمهوری امانوئل ماکرون بهبود یافته اما موضوع نقش فرانسه در نسل کشی سال 1994 همچنان بر روابط پاریس با کیگالی سایه افکنده است.

در جریان رویدادهای سال 1994 در رواندا حدود 800 هزار نفر که اغلب آنها از قوم توتسی بودند قتل عام شدند.

،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1552

به "پاریس نیازی به عذرخواهی برای نسل کشی رواندا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاریس نیازی به عذرخواهی برای نسل کشی رواندا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید