مراقب لبخندهای هدفمند باشید!

به گزارش مجله فضای وب، حنیف غفاری طی یادداشتی نوشت: قرار است نشست کمیته مشترک برجام در شهر وین برگزار گردد. برگزاری این نشست، با توافق اخیر ایران-آژانس و ناکامی آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت و فراتر از آن، ناکامی این کشور در استناد به مکانیسم ماشه مصادف شده است.

مراقب لبخندهای هدفمند باشید!

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، حنیف غفاری طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: قرار است نشست کمیته مشترک برجام در شهر وین برگزار گردد. برگزاری این نشست، با توافق اخیر ایران-آژانس و ناکامی آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت و فراتر از آن، ناکامی این کشور در استناد به مکانیسم ماشه مصادف شده است.

بااین حال آنچه این نشست را نسبت به موارد قبلی حساس تر جلوه می دهد، مواضع بعضی مقامات اروپایی مانندهایکو ماس وزیر خارجه آلمان است.

هایکو ماس در ملاقات اخیر خود با گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس مدعی شده است :

ما نسبت به تحرکات خطرناک ایران در منطقه واقف هستیم و با لغو تحریم تسلیحاتی این کشور مخالف هستیم. بااین حال قصد داریم به وسیله دیپلماتیک به این هدف دست پیدا کنیم.

مقامات وزارت خارجه انگلیس و فرانسه نیز پس از شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ، بیانیه های مشابهی صادر نموده و مدعی شده بودند که باید به وسیلهی دیگر به هدف خود (مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران) برسند.

این دغدغه زمانی پررنگ تر می گردد که بدانیم تمدید موقت تحریم تسلیحاتی ایران طرحی بود که برای نخستین بار از سوی تروئیکای اروپایی ارائه شد و اکنون نیز طرف اروپایی در صدد پیگیری آن برآمده است! بدون شک نشست وین جایی برای تشکر از سه کشور اروپایی بابت رأی ممتنع آن ها به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یا مخالفت آن ها با فعال سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکانیست.

آن ها تنها به صورت کاملا محدود و حداقلی به بخشی اندک از توافق هسته ای عمل نموده اند. اما قطعا مسئولین وزارت محترم خارجه کشورمان باید پشت میز مذاکره در وین، از طرف اروپایی بابت کوشش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران سؤال کند!

طرف اروپایی باید متوجه این حقیقت محض گردد که کوشش برای تمدید محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران،تفاوتی با نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت نخواهد داشت، حال این اقدام در شورای امنیت و با اخم آمریکا صورت گیرد یا در کمیته مشترک برجام و با لبخند اروپا!فراتر از آن، اگر تروئیکای اروپایی قرار است طرح پیشنهاد یا معامله ای را بر روی میز و بر سر این موضوع قرار دهند، باید نسبت آن به منافع ملی کشورمان معین گردد.ضمن آنکه قطعا ایران حق دارد به واسطه بی تعهدی های دوساله اخیر اروپائیان در حفظ حداقلی برجام، این پیشنهاد را در همان لحظه رد کند!

زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ماه1397 رسما از توافق هسته ای با ایران خارج شد، مقامات اروپایی به کشورمان وعده دادند که هزینه های ناشی از خروج یک جانبه واشنگتن از برجام را جبران خواهند کرد.

کاربه جایی رسید که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه موسوم به بیانیه بروکسل 11 تعهد این مجموعه در قبال برجام ازجمله عادی سازی روابط بانکی - اعتباری و تضمین خرید نفت ایران را مورد تأکید قرار داد.

امروز، درحالی که بیش از دو سال از خروج آمریکا از برجام می گذرد، نه تنها اتحادیه اروپا کمترین اقدامی در راستای جبران تبعات مالی این مسئله انجام نمی دهد، بلکه به نیابت از کاخ سفید وظیفه صدور پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر عهد می گیرد! درهرحال، دیپلمات های کشورمان باید مراقب لبخند هدفمند اروپائیان پشت میز مذاکره در وینباشند!

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1181

به "مراقب لبخندهای هدفمند باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب لبخندهای هدفمند باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید