پرنده های ایرانی کار نقشه برداری را آسان می نماید، قدرت تصویر برداری بالا در ارتفاع 4000 متری از سطح دریا

به گزارش مجله فضای وب، نقشه برداری هوایی یکی از کاربردهای پهپادها است و اهمیتش سبب شده شرکت های داخلی، کشور را از واردات خارجی بی احتیاج نمایند.

پرنده های ایرانی کار نقشه برداری را آسان می نماید، قدرت تصویر برداری بالا در ارتفاع 4000 متری از سطح دریا

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،صالح خسروآبادی مدیرعامل شرکت طراحی پیشرفته آوا شریف از ساخت این پهپادها با هدف تامین احتیاج کشور و در قالب طرح کلان ملی فناوری گفت و ادامه داد: پس بعد از تست پیروز پهپادهای عمودپرواز بال ثابت الکتریکی، به سراغ حل چالش پهپاد عمودپرواز بنزینی رفتیم که پرنده سحاب، تجربه پیروزی از تحقق این موضوع است.

تصویربرداری برای 5 ساعت

این پرنده با وزن برخاست 22 کیلوگرم دارای موتور بنزینی انژکتوری است که توانایی حمل 2 کیلوگرم محموله دیده بانی یا تصویربرداری را برای مدت 5 ساعت دارد. بعلاوه این پرنده از توانایی پرواز تا ارتفاع 4000 متر از سطح دریا برخوردار است.

این پرنده که در حال حاضر یکی از برترین پرنده های نقشه برداری هوایی در ایران است، قابلیت نشست و برخاست عمودی دارد و به همین علت برای پرواز احتیاجی به باند پرواز ندارد. بعلاوه با این پرنده، مهمترین ریسک پرواز در فازهای نشست و برخاست به حداقل رسیده و احتیاج به خلبان حرفه ای برای پرواز نیز از بین خواهد رفت.

صرفه جوی 20 هزار دلاری به ازای هر فروند

دوربین های این پرنده از نوع 42 مگاپیسکل و 60 مگاپیکسل است. به صورت حدودی قدرت تصویربرداری این پرنده در یک ساعت پرواز با دوربین 42 مگاپیکسلی برای نقشه برداری با ارتفاع پروازی 230 متر، 200 تا 250 هکتار در هر پرواز، ارتفاع پروازی 380 متر، 450 تا 500 هکتار در هر پرواز و ارتفاع پروازی 620 متر، 1000 تا 1200 هکتار در هر پرواز است.

در صورت فراوری این پرنده، به ازای هر فروند حدود 20 هزار دلار صرفه جویی ارزی انجام می گردد. احتیاج کشور تنها در حوزه نقشه برداری هوایی حدود 100 فروند در سال است.

در حال حاضر تست های زمینی و پروازی این پرنده به خوبی صورت گرفته و در حال توسعه سیستم پرواز فول اتوماتیک است.

این پرنده که در حال حاضر امکان تصویربرداری هوایی با آن در شرکت طراحی پیشرفته آوا شریف فراهم شده است، با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت توسعه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1915

به "پرنده های ایرانی کار نقشه برداری را آسان می نماید، قدرت تصویر برداری بالا در ارتفاع 4000 متری از سطح دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرنده های ایرانی کار نقشه برداری را آسان می نماید، قدرت تصویر برداری بالا در ارتفاع 4000 متری از سطح دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید