چرا سیستم عامل باید بومی گردد؟

به گزارش مجله فضای وب، اگر سیستم عاملی داخلی فراوری شده، قرار نیست جایگزین سیستم عامل اندروید و iOS گردد، زیرا صرف نظر از این که آیا اصلاً نمونه داخلی می تواند به رقابت با نمونه خارجی بپردازد، هدف از ایجاد سیستم عامل بومی که برای نیازهای داخلی شخصی سازی شده، پاسخ به نیازهای بومی اعلام شده است.

چرا سیستم عامل باید بومی گردد؟

به گزارش خبرنگاران، با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن خدمات و ابزارهای گوناگون، یکی از مواردی که ذهن مسؤولان و کارشناسان حوزه را درگیر می نماید، فراوری محصولات مشابه، بومی سازی ابزار و ارائه خدمات با هدف برطرف احتیاجهای شخصی است. کما این که این اتفاق با ایجاد سایت های خرید و فروش آنلاین، تاکسی های اینترنتی، نقشه یاب و مانند این موارد همراه بوده است. از طرفی اگرچه شاید تمامی این محصولات، از روی نمونه های خارجی فراوری شده اند، اما با توجه به احتیاج ایران و از طرفی به دلیل توفیق اجباری با ایجاد انحصار برای این محصولات، توانستند به پیروزیت قابل قبولی دست یابند.

یکی از مواردی که با پیشرفت تلفن های همراه، نمود بیش تری پیدا نموده، سیستم عامل گوشی هاست. اگرچه از زمان اختراع تلفن های همراه، خبری از چیزی به اسم سیستم عامل نبود و به غیر از سیستم های کامپیوتری که احتیاجمند سیستم عامل های مختلف و در صدر آن ها ویندوز بودند، گوشی های قدیمی از این تکنولوژی بهره ای نداشتند، اما به مرور و با هدف ایجاد قابلیت های گسترده برای تلفن های همراه، سیستم عامل هم به این دستگاه ها اضافه شد.

با وجود گستردگی سیستم های عامل روی کامپیوتر که سابقه چند 10 ساله دارند، سیستم های عامل گوشی از جمله اندروید و آی اواس در فاصله 10 سال گذشته به این چرخه اضافه شدند و اگرچه شرکت هایی مانند مایکروسافت هم کوشش نموده تا سیستم عامل ویندوز فون را برای گوشی های خود عرضه کند، اما همچنان گوگل با ارائه اندروید و پس از آن و البته با اختلاف زیادی، شرکت اپل با ارائه آی اواس در صدر این لیست واقع شده است. این موضوع حاکی از آن است که ایجاد سیستم عامل جدید، نمی تواند صرفاً با پیروزیت نمونه های قبلی همراه باشد و البته هدف ایجاد نمونه های جدید هم حائز اهمیت است.

ایجاد سیستم عامل بومی، با هدف استقلال و امنیت

اخیراً امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به تصمیم برای ایجاد سیستم عامل بومی موبایل، اظهار کرد: یک درصد از احتیاجمندی های ما به سیستم عاملی احتیاج دارد که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم؛ این که نفوذی به آن نباشد و تصمیم دیگری بر آن تأثیر نگذارد. سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی که جوابگوی احتیاج بومی بوده و برای احتیاجهای ما شخصی سازی شده باشد؛ درواقع قرار نیست به احتیاج همه پاسخ دهد، بلکه برای یک سری احتیاجمندی های خاص است.

وی با بیان این که قرار نیست دولت این سیستم عامل را بنویسد، اضافه کرد: این سیستم عامل آماده شده و می تواند روی گوشی هایی که در ایران فراوری می گردد، قرار گیرد و با برخی برندهای خارجی هم مذاکراتی صورت گرفته است؛ اما در کل، به معنای اجبار برای آن ها نیست و قرار نیست جایگزین همه سیستم های عامل گردد. اگر زمانی شهروندی ترجیح داد و دوست نداشت با این سیستم های عامل کار کند چون برایش محدودیت ایجاد نموده، این امکان برایش وجود خواهد داشت.

در نهایت اگرچه مسؤولان خبر از ایجاد سیستم عامل موبایل می دهند، اما باید توجه داشت قرار نیست این سیستم عامل جدید جایگزین تمامی سیستم های عامل گردد و این موضوع به معنای اجبار برای همه کاربران نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، فراهم کردن دو فاکتور امنیت و استقلال برای ابزار جدید است. هرچند صرف نظر از میزان احتیاج به ایجاد سیستم عامل بومی، این که این پروژه تا چه اندازه می تواند پیروز باشد و یا مانند سایر پروژه های بومی از جویشگر و پیغام رسان به نحوی به بخش بایگانی حوزه فناوری اطلاعات منتقل می گردد، جالب توجه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 208

به "چرا سیستم عامل باید بومی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سیستم عامل باید بومی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید