گلکسی S21 فن ادیشن در مقابل گلکسی S21؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش مجله فضای وب، گلکسی S21 فن ادیشن به اسم پرچم دار مالی سامسونگ قرار است اواخر سال جاری رونمایی و راهی بازار گردد. اما این گوشی از خیلی جهات شبیه به گلکسی S21، مقرون به صرفه قیمت ترین پرچم دار سال جاری سامسونگ است. بنابراین با توجه به تمام خبرها و شایعه هایی که فعلا پیرامون گلکسی S21 فن ادیشن وجود دارد تصمیم گرفتیم به مقایسه آن با مدل استاندارد پرچم دارهای کنونی سامسونگ بپردازیم تا ببینیم دقیقا چه تفاوتی بین آن ها وجود دارد.

گلکسی S21 فن ادیشن در مقابل گلکسی S21؛ تفاوت در چیست؟

سامسونگ از سال 2020 تصمیم گرفت نسخه ارزان قیمتی از پرچم داران خود را هم راهی بازار نموده تا بدین ترتیب بتواند توجه مثبت کاربران را به خود جلب کند. همین تصمیم بود که باعث شد شرکت کره ای سود بسیار خوبی را با عرضه دو گوشی گلکسی S10 لایت و گلکسی نوت 10 لایت کسب کند. در نتیجه شرکت سیاست مشابهی را در پیش گرفت و نسخه ارزان قیمت پرچم داران سری گلکسی S20 را هم تحت اسم گلکسی S20 فن ادیشن راهی بازار کرد که این محصول هم فوق العاده درخشان ظاهر شد.

البته بین گلکسی S20 فن ادیشن و پرچم داران سامسونگ، حتی مدل استاندارد، تفاوت های زیادی وجود داشت. سری S20 آخرین نسل از پرچم داران سامسونگ به حساب می آمدند که در تمامی مدل های خود از نمایشگری خمیده با وضوح +QHD بهره می بردند و در ساخت آن ها هم از فلز و شیشه استفاده شده بود. به همین علت قیمت پایه این سری از 1000 دلار شروع می شد که با توجه به عملکرد ضعیف پردازنده اگزینوس 990 در بازارهای بین المللی، فروش این گوشی ها خیلی با استقبال خوبی روبرو نشد.

سامسونگ اما با گلکسی S20 فن ادیشن تصمیم گرفت نمایشگر را به شکل تخت طراحی نموده تا اندکی از زیبایی آن کاسته گردد، از طرفی از وضوح تصویر هم کاست و آن را از +QHD به +FHD رساند. تغییر بعدی جنس مواد به کار رفته در ساخت بدنه بود که از فلز و شیشه به پلاستیک رسید تا بدین ترتیب گلکسی S20 فن ادیشن با قیمت پایه 700 دلار راهی بازار گردد اما از همان سخت افزار، دوربین، باتری، رفرش ریت و… بهره می برد که در دو مدل استاندارد و پلاس S20 شاهد بودیم.

گلکسی S21 به اسم ارزان قیمت ترین پرچم دار سال جاری سامسونگ هم دقیقا همان S20 فن ادیشن با پردازنده و طراحی تازه به شمار میرود. در غیر این صورت نه از لحاظ کیفیت نمایشگر تغییر خاصی را شاهد هستیم، نه جنس بدنه تغییری نموده، نه دوربین ها بهبود خاصی داشتند و نه مقدار و نوع نمایشگر. تنها تغییر مشهود و محسوسی که اجرا شده این است که پردازنده به کار رفته در مدل تازه، اگزینوس 2100 یا اسنپدراگون 888 5 نانومتری هستند و فریم دوربین هم با بدنه ادغام شده. در حالی که در گلکسی S20 فن ادیشن فریم دوربین به صورت مجزا روی پنل پشتی قرار داشت و قلب تپنده آن هم اگزینوس 990 یا اسنپدراگون 865 7 نانومتری بودند.

حال سؤال اینجاست که اگر قرار باشد گلکسی S21 فن ادیشن به اسم یک پرچم دار ارزان راهی بازار گردد، باید در چه بخش هایی ضعیف تر از مدل استاندارد عمل کند؟ چون به هر حال نام ارزان را یدک می کشد و گفته می گردد قیمت آن کمتر از S21 خواهد بود. از طرفی اگر شایعه هایی که تا به امروز پیرامون این گوشی منتشر شده اند را بخوانید، گویی جدول مشخصات گلکسی S21 روبه رویتان واقع شده است چون واقعا تفاوت خاصی دیده نمی گردد.

با این حال یک سری تفاوت های جزئی دیده می گردد که تصمیم گرفتیم در این مطلب به آنالیز آن ها بپردازیم و ببینیم کدام یک از این گوشی ها، گلکسی S21 یا گلکسی S21 فن ادیشن ارزش خرید بیشتری به نسبت دیگری دارند.

تفاوت های عمده بین گلکسی S21 فن ادیشن و گلکسی S21

گلکسی S21 فن ادیشنگلکسی S21
نمایشگر 6.4 اینچینمایشگر 6.2 اینچی
باتری 4500 میلی آمپر ساعتیباتری 4000 میلی آمپر ساعتی
پشتیبانی از شارژر 45 واتیپشتیبانی از شارژر 25 واتی
مجهز به دوربین تله فوتوی واقعیعدم بهره مندی از دوربین تله فوتوی واقعی
150 دلار قیمت کمتر (مدل 6 گیگابایتی)مدل 6 گیگابایتی ندارد

همان طور که مشاهده می کنید، گلکسی S21 فن ادیشن در واقع به جای اینکه محصولی با قابلیت های نسبتا ضعیف تر در مقایسه با گلکسی S21 باشد، انگار از آن بهتر هم است آن هم نه در یک بخش بلکه در بسیاری از زمینه ها. اما بهتر است به جزئیات تفاوت بین این دو محصول بپردازیم تا ببینیم در نهایت خرید کدام یک منطقی تر بوده و ارزش بیشتری دارد.

قیمت، رنگ بندی، حافظه داخلی

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، گلکسی S20 فن ادیشن با حذف یک سری قابلیت ها به نسبت پرچم داران اصلی سامسونگ در آن موقع، با 300 دلار قیمت پایه کمتر راهی بازار شد؛ در حالی که از لحاظ سخت افزاری کاملا مشابه با همان پرچم دارها بود، البته با این تفاوت که S20 فن ادیشن در یک مدل با 6 گیگابایت حافظه رم هم در دسترس کاربران قرار می گرفت. همین موضوع باعث شد این گوشی هواداران زیادی را سراسر دنیا پیدا کند و فروش خارق العاده ای داشته باشد. حال سؤال اینجاست آیا گلکسی S21 فن ادیشن هم می تواند این پیروزیت را تکرار کند؟

این طور که به نظر می رسد، گلکسی S21 فن ادیشن باید حتی از مدل سال گذشته یعنی S20 فن ادیشن هم ارزان قیمت تر باشد. طبق شنیده ها، گویا قیمتی که سامسونگ برای این گوشی در نظر گرفته (مدل پایه)، چیزی در حدود 650 دلار یا حتی کمتر است! این در حالی است که قلب تپنده این محصول را پردازنده بسیار قدرتمند و گران قیمت اسنپدراگون 888 تشکیل می دهد، روی پنل پشتی شاهد دوربین تله فوتوی واقعی هستیم، از لحاظ رنگ بندی تنوع زیادی در این گوشی وجود دارد و بسیاری قابلیت های خوب دیگر که در بالا هم به آن اشاره شده بود.

گلکسی S20 فن ادیشن با قیمت پایه 700 دلار قطعا به نسبت گلکسی S20 با قیمت 1000 دلار ارزان تر بود، اما لزوما نمی شد آن را انتخابی منطقی دانست چون در بخش هایی به نسبت پرچم دار اصلی شرکت عملکرد ضعیف تری داشت. حال خود گلکسی S21 که پرچم دار است با قیمت 800 دلار راهی بازار شده و قطعا با در نظر گرفتن قابلیت هایی که دارد، ارزش خرید آن بیشتر از S20 فن ادیشن است. اما قیمت 650 دلار برای مدل فن ادیشن سال جاری با این مشخصات فنی واقعا استثنائی است و می تواند سامسونگ را در نبرد با سایر شرکت ها در راستای فراوری پرچم دار ارزان پیروز کند.

دوربین

در بخش دوربین که به نظر می رسد نقطه فزونی عمده S21 فن ادیشن در مقایسه با پرچم دار سامسونگ باشد. در مدل مورد انتظار احتمالا شاهد دوربین تله فوتوی واقعی خواهیم بود به این معنا که سخت افزار به جای نرم افزار وظیفه زوم روی تصاویر را بر عهده خواهد داشت و این مقدار هم در حالت اپتیکال به 3 برابر می رسد. اما در گلکسی S21، زوم روی تصاویر با یاری نرم افزار و برش تصاویر (به اصطلاح کراپ کردن) صورت می گیرد. همه این ها در حالی است که قیمت مدل فن ادیشن کمتر هم هست؛ بنابراین یک امتیاز مثبت باید برای این گوشی در نظر گرفت.

سوا از قابلیت دوربین تله فوتو، به نظر می رسد دیگر تفاوت خاصی بین دو گوشی در این بخش وجود نداشته باشد. گلکسی S21 فن ادیشن از لحاظ طراحی ماژول دوربین هم دقیقا مشابه پرچم داران اصلی شرکت است و این موضوع را بارها در رندرهای لو رفته از آن شاهد بودیم. از لحاظ کیفیت عکاسی، همان طور که تفاوتی بین S20 فن ادیشن با پرچم داران اصلی سامسونگ در آن موقع وجود نداشت، بین این دو گوشی هم وجود ندارد. اما این بدان معنا نیست که تصاویر ثبت شده کیفیت بالایی ندارند. در هر دو سال، دو پرچم دار اصلی سامسونگ عملکرد فوق العاده ای در زمینه عکاسی از خود به نمایش گذاشتند و سال گذشته دیدیم که مدل فن ادیشن هم عملکرد برابری با آن ها داشت. بنابراین سال جاری هم همین خواهد بود و S21 فن ادیشن یکی از برترین گوشی های پرچم دار ارزان در زمینه عکاسی لقب خواهد گرفت.

البته باید به یک تفاوت بسیار جزئی اشاره کنیم و آن هم این است که لنز فوق عریض گلکسی S21 از پیکسل هایی با مقدار 1.4 میکرون بهره می برد در حالی که این مقدار برای مدل فن ادیشن به 1.1 میکرون می رسد. اگرچه لنز هر دو گوشی 12 مگاپیکسلی است اما به نظر می رسد تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین فوق عریض پرچم دار اصلی به خصوص در نور شب اندکی در نمایش جزئیات عملکرد بهتری داشته باشد. با این حال دوربین اصلی هر دو محصول سنسوری به عظیمی 12 مگاپیکسلی داشته که مقدار پیکسل در آن ها به عدد شگفت انگیز 1.8 میکرون می رسد. این موضوع در کنار گگرددگی باز دریچه دیافراگم باعث شده کیفیت عکاسی در آن ها فوق العاده باشد.

بنابراین به نظر می رسد در بخش دوربین یک نبرد کاملا برابر را بین دو گوشی تازه شاهد هستیم. هر امتیازی که مدل فن ادیشن در عکاسی با دوربین فوق عریض در نور شب از دست می دهد، آن را در بخش عظیم نمایی جبران می نماید تا بدین ترتیب به نسبت قیمتی که دارد، انتخاب منطقی تر در زمینه عکاسی و فیلم برداری باشد.

مشخصات فنی و عملکرد

برخلاف سال گذشته که مدل 8 گیگابایت رم گلکسی S20 فن ادیشن فقط برای کاربران اروپا و آسیا در دسترس نهاده شد، به نظر می رسد سال جاری این مدل از گلکسی S21 فن ادیشن در بازار آمریکا هم به فروش برسد. البته کمبود تراشه پرچم دار شاید باعث گردد به صورت کلی بازار عرضه این محصول محدود گردد اما همه بازارها حداقل به تمام مدل های آن دسترسی خواهند داشت.

پیش از این شاهد حضور محصولی با 8 گیگابایت حافظه رم و شماره مدل SM-G990B در گیک بنچ بودیم. به نظر می رسد این شماره مدل واقعا برای S21 فن ادیشن باشد چرا که سامسونگ برای S20 فن ادیشن شماره مدل SM-G780، برای گلکسی S20 شماره مدل SM-G980 و برای گلکسی S21 هم SM-G991 را در نظر گرفت. بنابراین SM-G990B بالاتر از S20 و پایین تر از S21 قرار می گیرد، یعنی دقیقا همان چیزی که انتظار داشتیم باشد.

در این فهرست گیک بنچ بود که دیدیم پردازنده ای که قرار است در این گوشی ایفای نقش کند، اسنپدراگون 888 است که اواخر سال گذشته و با لیتوگرافی 5 نانومتری راهی بازار شد و اکنون قلب تپنده بسیاری از گوشی های پرچم دار اندرویدی را تشکیل می دهد. نکته بسیار جالب اما اینجاست که گلکسی S21 فن ادیشن در مدلی با 6 گیگابایت حافظه رم (و شماره مدل SM-G990U) توانست گلکسی S21 با پردازنده اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 را شکست دهد. گفتنی است پرچم دار اصلی سامسونگ از 8 گیگابایت حافظه رم بهره می برد!

نمایشگر و طراحی

در این بخش اما همه چیز جالب می گردد. گلکسی S21 فن ادیشن در واقع اندکی کوچک تر از S20 فن ادیشن سال گذشته خواهد بود! یعنی با ابعاد 7.9 × 74.5 × 155.7 میلی متر، گلکسی تازه به شکل محسوسی کوچک تر از محصول سال گذشته خواهد بود اما همچنان از گلکسی S21 با ابعاد 7.9 × 71.2 × 151.7 میلی متر عظیم تر است. اما این اختلاف ها چه معنایی می تواند داشته باشد؟

این یعنی گلکسی S21 فن ادیشن با نمایشگر 6.4 اینچی خود به نسبت S20 فن ادیشن 6.5 اینچی هم باریک تر است و هم کوچک تر و باعث می گردد هم در دست نگه داشتن آن آسان تر باشد و هم قرار دادن آن درون جیب. البته هر دوی این گوشی ها به نسبت S21 با مقدار 6.2 اینچ در جمع و جور و خوش دست بودن حرفی برای گفتن ندارند. جز گلکسی S20 با نمایشگری +QHD، هر سه مدل دیگر یعنی S20 فن ادیشن، S21 و S21 فن ادیشن به نمایشگری با وضوح +FHD و رفرش ریت 120 هرتز مجهز خواهند شد. بنابراین در این بخش همه چیز جز مقدار برابر است.

جنس بدنه گلکسی S21 فن ادیشن احتمالا گلاستیک یا در واقع همان پلاستیک شفاف خواهد بود. اگرچه ظاهر مات به نظر زیباتر می رسد (نظر شخصی) و این حس که بدنه پشتی گوشی درخشان است خیلی جالب به نظر نمی رسد اما با این حال حداقل می دانیم در صورتی که گوشی از دستمان روی زمین بیفتد نمی شکند و از طرفی وزن کمتری هم خواهد داشت.

شاید تنها تفاوت از لحاظ طراحی بین دو گوشی، رنگ ماژول دوربین باشد که در مدل فن ادیشن این ماژول هم رنگ با بدنه است اما در پرچم دار اصلی، ماژول دوربین رنگ متفاوتی به نسبت بدنه دارد.

باتری و سرعت شارژ

تفاوت عمده دیگری که بین گلکسی S21 فن ادیشن و S21 وجود دارد، ظرفیت باتری و سرعت شارژر است. اگرچه مدل فن ادیشن عظیم تر است و انتظار داشتیم باتری پرظرفیت تری هم داشته باشد اما تصور نمی کردیم سامسونگ شارژر سریع تری را هم برای آن در نظر بگیرد. باتری مدل فن ادیشن 4500 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد در حالی که در پرچم دار اصلی شرکت به خاطر نمایشگر کوچک تری که دارد این مقدار به 4000 میلی آمپر ساعت کاهش داشته است که در تست های اجرا شده هم عملکرد خیلی خوبی از خود به نمایش نگذاشت.

پیش از این گفته می شد گلکسی S21 فن ادیشن با پشتیبانی از شارژر 25 واتی درون جعبه راهی بازار می گردد در حالی که این مقدار برای نسل گذشته یعنی S20 فن ادیشن به 15 وات می رسید. اما فهرست FCC که به تازگی هم منتشر شده نشان می دهد گلکسی S21 فن ادیشن از شارژر 45 واتی هم پشتیبانی می نماید که پیش از این فقط برای سری نوت و یک سری پرچم داران سری S در نظر گرفته شده بود.

با این حال در تست هایی که صورت گرفت، حتی شارژر 15 واتی گلکسی S20 فن ادیشن هم توانست باتری 4500 میلی آمپر ساعتی آن را ظرف مدت کمتر از 1 ساعت و نیم از 0 به 100 برساند. حال اگر شارژر 25 وات باشد که همه چیز بهتر خواهد شد چون دیده بودیم مدت زمان شارژ از 0 تا 100 با شارژر 25 و 45 واتی خیلی تفاوت محسوسی ندارد و بیشتر مدت زمان شارژ در زمان های مثلا 30 دقیقه با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال در مدت 50 دقیقه شاید با شارژر 45 وات بتوان 60 درصد از ظرفیت باتری را پر کرد در حالی که این مقدار با شارژر 25 واتی مثلا 50 درصد خواهد بود.

با این حال به نظر می رسد هر دو شارژر عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش خواهند گذاشت. البته ناگفته نماند اگر سامسونگ بخواهد شارژری درون جعبه گوشی قرار دهد، قطعا آن شارژر 25 واتی خواهد بود و باید مدل 45 واتی را از بازار تهیه کنید که خیلی هم کار منطقی نیست. اگر S21 فن ادیشن با شارژر راهی بازار گردد، بعید به نظر می رسد هیچ قابلیت دیگری وجود داشته باشد که کاربران را مجاب کند گلکسی S21 را به آن ترجیح دهند. مگر اینکه برای کاربری، 0.3 اینچ مقدار کوچک تر، ارزش پرداخت 150 دلار بیشتر را داشته باشد.

در نهایت اما می توان به این نتیجه رسید که به احتمال بسیار زیاد، گلکسی S21 فن ادیشن پیروز ترین گوشی سامسونگ در سال 2021 خواهد بود، چرا که در کنار قیمت مناسب، قابلیت سخت افزاری بسیار خوبی هم در این گوشی وجود دارد که شاید آن را به ارزشمندترین محصول قدرتمند سال تبدیل کند.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1740

به "گلکسی S21 فن ادیشن در مقابل گلکسی S21؛ تفاوت در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S21 فن ادیشن در مقابل گلکسی S21؛ تفاوت در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید