چرا بازسازی کاروانسرای شاه عباسی دامغان تمام نمی گردد؟

به گزارش مجله فضای وب، کاروانسرای شاه عباسی دامغان در تیر 1400 طی قراردادی از سوی صندوق توسعه صنایع دستی، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به برنده مزایده واگذار شد و در دوره ای با اجرای عملیات عمرانی غیراصولی همراه بود که متوقف شد، ولی از آن موقع کار بازسازی این مجموعه ارزشمند تاریخی همچنان بر زمین مانده است.

چرا بازسازی کاروانسرای شاه عباسی دامغان تمام نمی گردد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ایرنا، واگذاری بناهای تاریخی به منظور بازسازی، نوسازی و بهره برداری در مسیر مشخص شده در کشور روندی معقول و ارزشمند برای حفظ بافت تاریخی و پیشینه فرهنگی با بهره مندی و کاربردی کردن مجموعه های میراثی است.

این اقدام در مجموعه کاروانسرای شاه عباسی دامغان اما کمی با کش وقوس همراه بوده است و باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی در شهر تاریخی دامغان شده است. از سویی معطل ماندن روند واگذاری و بهره برداری حتما باعث آسیب و گاه تخریب در این مجموعه خواهد شد و باید به سرعت برای این شرایط فکر اساسی کرد و راه حل قانونی و متناسب به سود کاروانسرای شاه عباسی دامغان را در دستور کار قرار داد.

ماجرای تعلل در عملیات بازسازی کاروانسرای شاه عباسی دامغان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان روز دوشنبه در این باره در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: کاروانسرای شاه عباسی دامغان در تیر ماه 1400 طی قراردادی از سوی صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به برنده مزایده واگذار شد.

چرا کار بازسازی و بهره برداری از کاروانسرای شاه عباسی دامغان بر زمین مانده است؟

مجتبی اکبرپور افزود: طبق قرارداد طرح، سرمایه گذار موظف بود تا قبل از اقدام به مداخله در بنا نسبت به تهیه طرح بازسازی و احیای بنای کاروانسرا و تصویب آن در کمیته فنی وزارت میراث فرهنگی اقدام کند، اما بهره بردار بدون تهیه و تصویب طرح در کمیته فنی، به انجام عملیات غیراصولی در بنای کاروانسرا اقدام کرد.

وی توضیح داد: موضوع انجام عملیات غیراصولی با گزارش یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان، ارسال گزارش به اداره کل و انجام بازدیدهای لازم به وسیله کارشناسان میراث فرهنگی، مورد آنالیز قرارگرفت و دستور توقف عملیات تا زمان تصویب طرح صادر شد.

کاروانسرای تاریخی شاه عباسی دامغان به شماره 1966 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است

وی گفت: با توجه به گذشت مدت 22 ماه از انعقاد قرارداد، مکاتبه ها و پیگیری های متعدد با صندوق مبنی بر تسریع در روند تهیه طرح به وسیله بهره بردار و تصویب آن و بعلاوه اقدام اجرایی بر اساس طرح مصوب، تا به امروز هیچ اقدام اجرایی از سوی بهره بردار در کاروانسرا انجام نشده است.

اکبرپور افزود: موضوع تسریع در روند عملیات فنی و اجرایی، به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان و بعلاوه اداره شهرستان در حال پیگیری است.

پیش بینی کاربری اقامتی و پذیرایی برای کاروانسرای دامغان

وی به جزئیات این طرح اشاره نمود و گفت: کاروانسرای شاه عباسی از تیرماه 1400 به مدت 20 سال با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی واگذار شد که 26 ماه ابتدایی برای بازسازی، احیا و تجهیز در نظر گرفته شده است.

اکبرپور ادامه داد: طبق قرارداد، بهره بردار متعهد است ظرف مدت مشخص شده عملیات تکمیلی بازسازی و آماده سازی احیا را کامل کند و در غیر این صورت، صندوق می تواند نسبت به ضبط سپرده حسن انجام تعهدات و فسخ قرارداد اقدام کند.

مزیت موقعیت مکانی کاروانسرای شاه عباسی دامغان

وی افزود: این بنای تاریخی با سازه آجری مربوط به دوره صفوی است و در مرکز شهر دامغان واقع شده است که با توجه به وسعت زیاد و قرارگیری در بین بناهای تاریخی موجود در این محل شامل امامزادگان، برج چهل دختر، شاهرخیه، کاروانسرای شاه عباسی، از ارزش بالایی برخوردار است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان اعلام کرد: کاروانسرای تاریخی دامغان اثر تاریخی نفیسی است که در برترین منطقه دامغان در کمربند سبز متصل به محور تاریخی با موقعیت راهبردی و دسترسی آسان، فرصت سرمایه گذاری مالی مناسبی را در شهرستان دامغان ایجاد نموده است.

به گزارش خبرنگاران، دامغان با نام تاریخی شهر صددروازه و قدمت هفت هزار ساله، یکی از شهرهای مهم تاریخی کشور است.

آشنایی با بنا، معماری، مشخصات و ویژگی های کاروانسرای شاه عباسی دامغان - PDF

منبع: دنیای سفر
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2243

به "چرا بازسازی کاروانسرای شاه عباسی دامغان تمام نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بازسازی کاروانسرای شاه عباسی دامغان تمام نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید