چرت زدن بعد از افطار می تواند باعث رفلاکس معده گردد

به گزارش مجله فضای وب، دکتر مهمت سعید بوغداچی مطرح نمود؛ رفلاکس اسید که به عنوان بازگشت محتویات معده به مری به علت شل شدن دریچه ورودی معده تعریف می گردد، حدود 20 درصد از جمعیت ترکیه را درگیر نموده است. این شرایط باعث تحریک مری می گردد، جایی که اسید و غذا از معده به سمت بالا حرکت می نماید و موجب ایجاد احساس سوزش در قفسه سینه می گردد.

چرت زدن بعد از افطار می تواند باعث رفلاکس معده گردد

خوردن بیش از حد و تند خوردن در طول افطار پس از گرسنگی طولانی مدت در ماه رمضان نیز می تواند باعث خروج محتویات معده به نای گردد. پرخوری و به ویژه مصرف غذا های چرب، تند و سرخ شده از جمله عواملی هستند که باعث تحریک و تشدید رفلاکس می شوند.

چرت کوتاه 10 تا 15 دقیقه ای دقیقا بعد از افطار که یک عادت رایج در ماه رمضان است نیز می تواند باعث رفلاکس گردد.

وی در خصوص چگونگی پیشگیری از این مشکل ابتدا به این نکته اشاره نمود که روزه داری اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد. مطالعات علمی صورت گرفته در خارج از کشور حاکی از آن است که روزه داری متناوب عمر انسان را طولانی می نماید و اکنون مردم به صورت داوطلبانه و متناوب روزه می گیرند.

بوغداچی با اشاره به اینکه بیماران روزه دار با مسائل سیستم گوارشی در ماه رمضان بیشتر در پی مشاوره پزشکی هستند، اعلام کرد: پزشکان بیشتر با شکایات مربوط به التهاب معده و بیمارانی که به علت سوزش سر دل، حالت تهوع و گاز معده در تحمل روند روزه داری خود مشکل دارند، روبرو می شوند.

وی تاکید نمود که رفلاکس یکی از شکایات مهمی است که در ماه رمضان با آن روبرو می شوند.

بوغداچی ادامه داد: برای بیماران مبتلا به شکایات رفلاکس توصیه می گردد، قبل از ماه رمضان آماده شوند، این روند را می توان با مصرف دارو ها در سحر و افطار در ماه رمضان قابل تحمل کرد. می توان از دارو های کاهنده اسید معده استفاده کرد. ضروری است در این مدت غذا های فیبردار کاهش یابد، چون اسید بیشتری آزاد می نمایند و باعث آسیب بیشتر می گردد.

وی اظهار کرد: پرخوری پس از یک دوره طولانی گرسنگی باعث خواب آلودگی می گردد.

بوغداچی با توصیه به اینکه نشستن در مکانی با نور مناسب به جای یک محیط کم نور، خواب آلودگی را کاهش می دهد، مطرح نمود: بیمارانی که مسائل سیستم گوارشی دارند، باید با یک متخصص مشورت نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 27 فروردین 1402 بروزرسانی: 27 فروردین 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2218

به "چرت زدن بعد از افطار می تواند باعث رفلاکس معده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرت زدن بعد از افطار می تواند باعث رفلاکس معده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید