کارما و غفلت از نقش فعالانه مخاطب

به گزارش مجله فضای وب، تهران (پانا) - نمایشگاه کارما مبتنی مضمون محور است و فرم در آثار این نمایشگاه تنها یک نقش دارند و آن انتقال مضمون به مستقیم ترین شیوه است.

کارما و غفلت از نقش فعالانه مخاطب

هنرمند با توجه به مضمون فرمی ساده و قابل فهم را که مخاطبان نسبت به آن تجربه فکری دارند انتخاب نموده است تا بتواند سهل و سریع مضمون را به عنوان اصلی ترین دغدغه نمایشگاه منتقل کند. بنابراین نمایشگاه کارما برای مخاطب نقش فعال، گزینشگری و کاوشگرانه در نظر نگرفته است بلکه با نگاه سنتی به مخاطب او را در برابر پیامی مستقیم قرار می دهد.

در حالی که مخاطب امروز بیشتر گزینشگر است و هنر در دنیا معاصر اندیشیدن به مسایل پیرامونی را دنبال می نماید نه پذیرفتن حتمی آنچه هنرمند می خواهد و بیان می نماید. خطوط مدور و دایره ها و رفت و برگشت خطوط بیان ساده و سرراست از کارماست که می خواهد تاکید کند هر عملی، بازتابی دارد که تفاوت چندانی با آن عمل ندارد.

نمایشگاه با قطعیت می گوید که کارما هست، اما مخاطب فعال با توجه به تجربه های زیستی، دغدغه ها و سوابق تجربی و فکری و اجتماعی متفاوت با آثار روبرو می گردد و می تواند بیانیه هنرمند را نپذیرد. آثار نمایشگاه عموما شبیه هستند و فرمی برای بیان مضمون با تفاوت های اندک تکرار شده است، در فرم خطوط مدور، دایره و رنگ آنها تفاوت های کمی دیده می گردد اما تکرار خطوط مدور در هر اثر بیانگر این است که از کارما گریزی نیست و کارمع همه را در بر می گیرد.

در بیان این آثار به عبارتی هر فردی در دایره کارما مانند گرفتاری در گرداب، قرار می گیرد و گریزی از آن نیست. فرم های مدور با رنگ ها و خطوط و نقطه ها به گونه ای می تواند دنیا و سیاره ها و همه اجزای آن باشد که کارما، اصل قطعی آن است و در هر جای دنیا هر عملی، پاسخی دارد و هیچ حرکتی در این دنیا بدون پاسخ و بازخورد نیست اما خوانش اثر هنری فقط با هدف و معنای فکر هنرمند و تصویر قالبی مبتنی بر آن صورت نمی گیرد بلکه مخاطب، تجربه های زیستی و زمینه های فرهنگی، اجتماعی و ... هم در خوانش اثر نقش دارد و ممکن است معنای مورد نظر هرچند با قطعیت بیان گردد اما در فکر مخاطبان شکل نگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1981

به "کارما و غفلت از نقش فعالانه مخاطب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارما و غفلت از نقش فعالانه مخاطب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید