یاری هزینه های تئاتر دانشگاهی در مقابل هزینه ها شوخی است

به گزارش مجله فضای وب، علی کرسی زر که در بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی حضور دارد، ضمن اشاره به نقدهای مطرح شده درباره نمایش اش، سطح کیفی این دوره از جشنواره را ارزیابی کرد.

یاری هزینه های تئاتر دانشگاهی در مقابل هزینه ها شوخی است

نمایشی با نام فرانکشتاین به نویسندگی و کارگردانی علی کرسی زر در پنجمین روز از بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران اجرا شد.

این نمایش که با نگاهی به رمان های فرانکشتاین نوشته مری شلی و سرزمین گوجه های سبز نوشته هرتا مولر، نوشته شده است، نقاط ضعف زیادی داشت و مخاطبان زیادی که برای دیدن آن در صف ایستاده بودند را ناامید کرد.

در بعضی از بخش های اجرا ناهماهنگی بین بازیگران دیده می شد. همچنین نمایش در جایی سرانجام یافت که برای تماشاگران غیرمنتظره بود.

علی کرسی زر درباره نقدها و نامفهوم بودن نمایش اش به خبرنگاران گفت: این نمایش علاوه بر خط داستانی خودم برگرفته از دو رمان است که اگر مخاطبان آن را می خواندند، راحت تر با آن ارتباط برقرار می کردند. اما ممکن است فرم اجرایی کار برای او نامفهوم باشد. این اجرا حاصل یک پرسه تمرین چهار پنج ماهه بود. در پرسه تمرین به یک همچنین فرم اجرایی رسیدیم.

فرانکشتاین داستان استاد و دانشجویانی را که تصمیم می گیرند جسد نیمه جانی که رئیس دانشگاه برای تشریح به آن ها داده است را احیا نمایند و برای این کار از اجساد دیگر سردخانه دانشگاه استفاده می نمایند اما سرنوشت جسد و دانشجویان در این نمایش گنگ است.

کارگردان این نمایش درباره سرنوشت این دانشجویان گفت: هر کدام از این دانشجویان با وجود اینکه خط فکری جدایی داشتند به یک فروپاشی و از بین رفتن رسیدند. شاید سرنوشت دانشجوی دختر در این نمایش گنگ بود.

کرسی زر درباره سرانجام بندی فرانکشتاین شرح داد: کل این نمایش یک تعلیق بود و در سرانجام نمایش این تعلیق به بی نهایت خود می رسد. همچنین در سانس اول اجرا زود نور صحنه رفت و باید سرانجام نمایش در چهار، پنج دقیقه سکوت اجرا و باید سرنوشت آن جسد که تبدیل به یک ابر انسان شده بود، نشان داده می شد.

او اضافه کرد: این نمایش از ابتدا یک تخیل بوده و سرانجام بندی من به گونه ای بود که مخاطب درباره سرنوشت آن ابر انسان در تخیل خود تصمیم بگیرد.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت هایش به استقبال خوب تماشاگران از دوره بیست ودوم جشنواره تئاتر دانشگاهی و شلوغی آن اشاره نمود و بیان نمود: سال های گذشته هم بلیت فروشی داشتیم اما سال جاری تا سایت بلیت فروشی باز می گردد، بلیت ها تمام می گردد و این موضوع برایم جالب است. از طرفی هم اینکه دانشجویان باید برای دیدن نمایش های جشنواره دانشگاهی بلیت تهیه نمایند، ناراحت نماینده است.

او با بیان اینکه وزارت علوم باید از این جشنواره حمایت کند ولی عملاً هیچ حمایتی از آن نمی کند گفت: من دو سال است که در جشنواره حضور دارم و عملاً یاری هزینه ای برای شرکت نمایندگان در نظر می گیرند یک رقم مسخره ای است. در مخیله ما نمی گنجد که این یاری هزینه را قبل از اجرا به ما بدهند.

کرسی زر اضافه کرد: اجاره پلاتو برای تمرین، تهیه لباس و دکور هزینه بر است و یاری هزینه یک میلیون تومانی در برابر این هزینه ها شوخی است. این موضوع برای جشنواره دانشجویی که بسیار معتبرتر و با ارزش تر از جشنواره فجر است اصلاً خوب نیست و این اتفاق حیف است. اما همچنان سیستم حمایتی بدتر از سال های گذشته پیش می رود.

این کارگردان تئاتر در سرانجام به کیفیت جشنواره تئاتر دانشگاهی اشاره نمود و گفت: کیفیت جشنواره تئاتر دانشگاهی در همه ادوار با کاستی و بی نظمی هایی همراه است و این به زیر بنای ناقص جشنواره مربوط است و برای بهبود کیفیت باید فکری درباره این زیربنا گردد، اما نکته جالب این جشنواره استقبال پر شور دانشجویان و تماشاگران از آن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 187

به "یاری هزینه های تئاتر دانشگاهی در مقابل هزینه ها شوخی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری هزینه های تئاتر دانشگاهی در مقابل هزینه ها شوخی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید