گفت وگوهای عمیق برای بچه های دقیق در کتابفروشی ها

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، کتاب گفت وگوهای عمیق برای بچه های دقیق؛ دنیا بینی فلسفی برای کودک و نوجوان نوشته الهام یاوری به تازگی از سوی انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

گفت وگوهای عمیق برای بچه های دقیق در کتابفروشی ها

نویسنده این کتاب معتقد است مهم ترین نقطه تمایز فلسفه اسلامی، به ویژه حکمت متعالیه با روینمودهای فکری غربی، موضوع مفهوم وجود در اندیشه فیلسوفان صدرایی است. یک جلوه از این موضوع آن است که فلسفه اسلامی با هدف کشف حقیقت و رهایی از قید موهومات و اعتباریات برای تشرف به محضر حق مطلق خداوند کوشش می نماید؛ اما رویکرد غالب در اندیشه های غربی مدرن کوشش برای سامان دادن دریافت ها، احساس ها و ارتباط های انسان با دنیا موجودات با هدف رساندن انسان به حداکثر منفعت و رفاه است.

یاوری می گوید دنیا بینی اسلامی و به تبع آن اخلاق و سبک زندگی اسلامی نیز ارتباط وثیقی با مسئله وجود دارد. ما می خواهیم دانش آموزانمان را موحد بار بیاوریم؛ یعنی آدمی که با نگاه به دنیا، از ظواهر می گذرد و وجودها را درک می نماید؛ و بیش ازاین، وجودها را در یک وجود مطلق فانی می بیند و فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ. به همین دلیل در اولین دفتر از سلسله درس نامه های حاضر، یعنی کتاب پیش رو، مفهوم وجود را در ذهن مخاطبان پررنگ نموده ایم تا مسئله حق و باطل، که فرع بر مسئله وجود است، مسئله زندگی با احساس های خوب را، که فرع بر مسئله نمود است، تحت تأثیر قرار دهد. تعریف و تقسیم بندی وجود به انواع مختلف، مسئله کلیدی تشکیک وجود و رابطه مراتب طولی مختلف وجود (بحث علیت) همه به همین دلیل قرار دارند.

این مولف در مقدمه خود بر کتاب نوشته است:

تکیه نامعقول و افراطی بر دستاوردهای علم بشری ازیک سو، و بی اعتمادی مفرط نسبت به علوم و غفلت از وجه حقیقت نمایی دانش های گوناگون ازسوی دیگر، دو مخاطره جدی است که نگاه متعادل و حقیقت جوی مندرج در دنیا بینی اسلامی را تهدید می نماید. در راستای حفظ اندیشه مخاطبان از همین اشتباهات است که در ادامه این دفتر، بحث مهم علم شناسی را مطرح نموده ایم. در این بخش، با هدف تأکید هم زمان بر ارزشمندی و محدودیت ابزارهای کسب معرفت در انسان، بر امکان و نحوه بروز خطا در دانش های گوناگون و چگونگی کشف و اصلاح آن متمرکز شده ایم. برای رسیدن به این مقصود، از شرح مفهوم علم و انواع آن شروع نموده ایم و درنهایت، با شرح مفهوم خطا و فرایند ورود خطا در علوم حصولی به سرانجام برده ایم.

نویسنده این کتاب می گوید در مجلدات بعدی مجموعه ای که شروع نموده، مباحث مربوط به معرفت شناسی را با شرح منابع و ابزار معرفت و نیز موانع شناخت پی خواهد گرفت و بخش وجودشناسی را با بسط مفهوم و شئون واجب الوجود تکمیل خواهد نمود. همچنین درباره انسان شناسی اسلامی به مطالبی اشاره خواهد نمود.

کتاب گفت وگوهای عمیق برای بچه های دقیق در 151 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1443

به "گفت وگوهای عمیق برای بچه های دقیق در کتابفروشی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوهای عمیق برای بچه های دقیق در کتابفروشی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید