یک دندان درد بزرگ در 11 میلیون سال پیش! وقتی دندان مگالودون به خاطر خوردن ماهی خاردار بشکند

به گزارش مجله فضای وب، به تازگی تحقیق جالبی از طریق محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی در رالی انجام شده است.

یک دندان درد بزرگ در 11 میلیون سال پیش! وقتی دندان مگالودون به خاطر خوردن ماهی خاردار بشکند

هنگام مطالعه و تحقیق در مورد برخود شکارچی ها و طعمه ها ما بیشتر تمایل داریم برای طعمه همدردی کنیم. اما زندگی یک شکارچی، حتی یک کوسه بزرگ با دندان های غول پیکر، هم ساده نیست.

مگالودون (با نام علمی اوتودوس مگالودون) یک شکارچی به اندازه یک اتوبوس مدرسه بود که بین 20 میلیون تا 3.7 میلیون سال پیش بر دریا ها حکومت می کرد.

معمولاً در رمان ها و فیلم ها، مانند تریلر علمی تخیلی مگThe Meg 2018، این جاندارا به صورت یک کوسه غول پیکر و هیولایی به تصویر کشیده می شود.

هیچ بحثی در مورد وجود یا غول پیکر بودن آن وجود ندارد، اما مگالودون تنها از روی دندان ها و مهره های فسیل شده باستانی کشف شده و هنوز در مورد شکل واقعی آن بیشتر تحقیق انجام شود.

شواهد نشان می دهند که آن ها چیزی بین 15 تا 20 متر اندازه داشته اند.

در این بین محققان یک دندان مگالودون چهار اینچی تغییر شکل یافته به نام NCSM 33639 را مطالعه کردند که در حال حاضر در مجموعه دیرینه شناسی موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی نگهداری می شود.

این دندان در اقیانوس اطلس شمالی، 45 مایلی از ساحل رایتزویل شهرستان نیو هانوفر در کارولینای شمالی به دست آمده است.

ناهنجاری این دندان را متخصصات آسیب دندان دوگانه می نامند و ناشی از ایجاد یک شکاف در دندان است.

به گفته محققان چندین علت احتمالی برای چنین ناهنجاری وجود دارد.

در طول رشد دندان، دو جوانه دندان می توانند به یک جوانه تبدیل شوند، یا یک جوانه دندان می تواند دو قسمت شود (فرآیندی به نام ژمیناسیون).

جوانه زدن و همجوشی می تواند به علت بیماری، ژنتیک یا آسیب فیزیکی به جوانه دندان ایجاد شود.

محققان همچنین دو دندان غیرطبیعی دیگر را از کوسه گاو نر (Carcharhinus leucas)، یک گونه کوسه بسیار کوچکتر که در همان دوره زندگی می کرد و هنوز هم در دریا ها پرسه می زند، بررسی کردند.

هر سه دندان با شکل عجیب، نوعی آسیب دندان دوگانه را نشان می دادند.

چه چیز باعث شده که دندان ها اینگونه آسیب ببینند؟

محققان دندان ها را با دندان های معمولی هر دو گونه مقایسه کردند و تصویربرداری نانو CT از دندان های تغییر شکل داده شده انجام دادند.

مشخص شد که دندان های تغییر شکل یافته کانال های داخلی بیشتری نسبت به دندان های معمولی دارند که نشان دهنده شکافتن ناقص یا اتصال دو دندان در طول رشد است.

اگرچه محققان نتوانستند به طور قطعی علت رشد را مشخص کنند، ولی آسیب حین تغذیه محتمل ترین چیز است.

این احتمال وجود دارد که مگالودون در هنگام بلعیدن ماهی خاردار دچار آسیب دندانی شده باشد.

و چیزی که همین احتمال مطرح می کند این است که رژیم غذایی این جاندار فراتر از پستانداران دریایی، لاک پشت ها و ماهی ها بوده است.

این مطالعه در مجله PeerJ منتشر شده است.

مگالودون ها از طریق کوسه های سفید بزرگ منقرض شدند. قبلاً مشخص است که مگالودون در پایان پلیوسن (2.6 میلیون سال پیش) منقرض شده بود.

کوسه های سفید بزرگ علیرغم اینکه سه برابر کوچک تر بودند، برای غذا با آنها رقابت می کردند. تجزیه و تحلیل دندان های آنها نشان داده که این دو گونه احتمالاً برای منابع غذایی مشابهی از جمله پستانداران دریایی رقابت می کردند.

دانشمندان اعتراف می کنند که ما هنوز نمی دانیم که مگالودون واقعاً چه شکلی بوده است

بیش از یک قرن است که دانشمندان تلاش کرده اند شکل ظاهری مگالودون، بزرگترین کوسه ای را که تا به امروز زندگی کرده است، رمزگشایی کنند.

اکنون، دانشمندان اعتراف می کنند که هنوز نمی دانند این موجود افسانه ای در زمانی که حدود 15 تا 3.6 میلیون سال پیش در دریا ها شنا می کرد، واقعاً چه شکلی بود.

در یک مطالعه تازه، کارشناسان می گویند که تمام فرم های بدن مگالودون غول پیکر که قبلاً پیشنهاد شده بود، در قلمرو حدس ها به جای مانده.

فیلیپ استرنز، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، گفته: غضروف بدن کوسه به خوبی حفظ نمی شود، بنابراین در حال حاضر هیچ ابزار علمی برای حمایت یا رد مطالعات قبلی در مورد شکل های بدن O.megalodon وجود ندارد. اما دانشمندان امیدوارند که روزی یک اسکلت مگالودون کامل پیدا شود.

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2075

به "یک دندان درد بزرگ در 11 میلیون سال پیش! وقتی دندان مگالودون به خاطر خوردن ماهی خاردار بشکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دندان درد بزرگ در 11 میلیون سال پیش! وقتی دندان مگالودون به خاطر خوردن ماهی خاردار بشکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید