10 فیلم نوآ بومباک از ابتدا تا داستان ازدواج

به گزارش مجله فضای وب، در این مطلب فهرست فیلم های نوآ بومباک را از ابتدا تا فیلم داستان ازدواج بررسی می کنیم؛ فیلم هایی که تقریبا همه نقاط قوتی دارند که می شود دیدنشان را توصیه کرد.

10 فیلم نوآ بومباک از ابتدا تا داستان ازدواج

از فیلم های نوآ بومباک احتمالا داستان ازدواج را دیده اید که محصول سال 2019 بود و بین منتقدان هم سر و صدای زیادی به پا کرد. بومباک پیش از این هم فیلم هایی برای سلایق خاص تر ساخته بود که منتقدان بپسندند، اما در سال 2019 محبوب فصل جوایز شد. البته در کارنامه نوآ بومباک یک فیلم مهجور به نام Highball هم وجود دارد که چون با اسم مستعار آن را کارگردانی کرده در فهرست نیاوردیم.

1. لگد زنان و جیغ کشان

عنوان اصلی: Kicking and Screaming

بازیگران: جاش همیلتون، الیوت گولد

امتیاز متاکریتیک: 75 از 100

محصول 1995

یک گروه از بچه های فارغ التحصیل کالج از ادامه دادن زندگی شان به شکل طبیعی سر باز می زنند و هر کدام شیوه عجیب و غریبی برای زندگی در پیش می گیرد. بیشتر فیلم در یک کالج فیلمبرداری شده است. تهیه کننده فیلم جیسون بلوم، هم اتاقی بومباک در کالج بوده است. از قضا استیو مارتین یکی از دوستان خانوادگی بلوم بوده که این فیلمنامه به دستش رسیده و آن را توصیه می کند. فیلمی که با بودجه 1.3 میلیون دلاری ساخته شد و البته کمتر از یک میلیون دلار فروخت. البته منتقدان فیلم را در جشنواره نیویورک خیلی پسندیدند و گفتند که به عنوان یک فیلمساز فیلم اولی بومباک فیلمسازی برجسته و شایسته است. آن ها از همان زمان ابراز امیدواری کردند که بومباک فیلم های بهتری در آینده بسازد. راجر ایبرت نوشت که این فیلمی با چشم های خوب و گوش های تیزبین است و گرچه دیالوگ های بومباک دقیق نیست اما فیلمساز پیروز می گردد عصاره واقعیت را از طریق دیالوگ های هوشمندانه کوتاهش انتقال بدهد. سبک کمدی فیلم هم با اعتماد به نفس است.

2. آقای حسود

عنوان اصلی: Mr. Jealousy

بازیگران: اریک استولتز، آنابل اسکیورا

امتیاز متاکریتیک: 61 از 100

محصول 1997

لستر گریم یک نویسنده مشتاق و بااستعداد است. او توسط یکی از دوستانش به رامونا معرفی می گردد و با او قرار می گذارد. آن ها خیلی سریع درگیر هم می شوند اما در یکی از دیالوگ هایشان رامونا می گوید که نامزد قبلی اش نویسنده مشهوری بوده است. لستر کم کم حسادت می کند. یکی از روزها نامزد سابق رامونا را در خیابان می بیند و شروع به تعقیب او می کند. بعد متوجه می گردد که مرد به یکی از این مراکز گروه درمانی می رود. لستر خودش را در گروه جا می زند تا از رابطه رامونا با نامزد سابقش اطلاعات کسب کند.

فیلم نشانه های کمدی های مبتنی بر رابطه وودی آلن را دارد. خیلی راحت پیش می رود و مخاطبش را درگیر می کند. جاناتان روزنبام شیوه بازی دریافت بومباک از بازیگران فیلم را ستایش کرد. فیلمی که اگر چه به گفته منتقدان طرح داستانی آن حفره هایی دارد اما سکانس های هوشمندانه و بازیگوش ضعف هایش را می پوشاند. فیلم چندان پیروز نبود اما همچنان آن را به عنوان شاهدی بر استعداد بومباک می دریافتد.

3. ماهی مرکب و نهنگ

عنوان اصلی: The Squid and the Whale

بازیگران: جف دنیلز، لارا لینی

امتیاز متاکریتیک: 82 از 100

محصول 2005

یک کمدی-درام مستقل آرت هاوسی که با بودجه یک و نیم میلیون دلاری ساخته شد و فیلمی نیمه بیوگرافیک درباره کودکی سازنده اش است. اسم عجیب و غریب فیلم به مدلی از ماهی مرکب و نهنگ برمی گردد که در موزه آمریکایی تاریخ طبیعی به نمایش گذاشته شد. بومباک فیلم را با دوربین فیلمبرداری سوپر 16 میلی متری ساخت و بیشتر طول فیلم از دوربین روی دست استفاده کرد. برنارد کاراکتر اصلی فیلم رمان نویسی خودخواه است که زمانی همه فکر می کردند نویسنده پیروزی می گردد. اما حالا بیشتر وقتش را تدریس می کند و کمتر می نویسد. در عوض کارهای همسرش که چندان هم به او وفادار نیست با استقبال زیادی روبه رو می گردد و همین ماجرا تنش را میان آن ها افزایش می دهد. یک روز آن ها به دو پسرشان می گویند که می خواهند از یکدیگر جدا شوند.

فیلمی که به گفته منتقدان نگاه تر و تازه ای داشت. با نگاهی به شدت صادقانه و در عین حال کنایه آمیز به مقوله طلاق و تاثیری که روی خانواده می گذارد.

4. مارگو در عروسی

عنوان اصلی: Margot at the Wedding

بازیگران: نیکول کیدمن، جنیفر جیسون لی

امتیاز متاکریتیک: 66 از 100

محصول 2007

درام خانوادگی که اولین بار در جشنواره فیلم تلوراید به نمایش درآمد. مارگو یک نویسنده پیروز اما در خود فرو رفته است که از اختلال شخصیت مرزی رنج می برد. او به همراه پسر یازده ساله اش کلود برای تعطیلات آخر هفته به دیدار خواهرش پولین می فرایند که از آن زنانی است که روح آزاده ای دارند. پولین قرار است با مالکوم ازدواج کند اما مارگو از نامزد خواهرش خوشش نمی آید که یک موزیسین ناپیروز است. رابطه دو خواهر چندان خوب پیش نمی رود و چند اتفاق دیگر هم باعث می گردد که همه چیز در این تعطیلات پیچیده تر گردد.

فیلم بومباک این بار توانست هزینه تولیدش را برگرداند اما نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. آن ها معتقد بودند علیرغم گروه فوق العاده بازیگران فیلم شخصیت دو خواهر به شدت دوست نداشتنی هستند. فیلم با اثر قبلی بومباک هم مقایسه شد و هر چند در همان قلمرو اتفاق می افتاد اما تمرکز ماهی مرکب و نهنگ را نداشت.

5. گرینبرگ

عنوان اصلی: Greenberg

بازیگران: بن استیلر، گرتا گرویگ

امتیاز متاکریتیک: 76 از 100

محصول 2010

فیلم از جهاتی اهمیت زیادی دارد از جمله این که اولین همکاری بومباک با گرتا گرویگ به شمار می رود. بازیگری که بعدها الهام بخش بسیاری از فیلم های بومباک شد و در حال حاضر خودش یکی از کارگردانان مهم زن سینمای مستقل به شمار می رود. این کمدی-درام داستان زنی به نام فلورانس است که دستیار شخصی خانواده گرینبرگ محسوب می گردد. خانواده گرینبرگ قرار است برای سفر به ویتنام بفرایند و در این مدت برادر آقای گرینبرگ به نام راجر در خانه ساکن خواهد شد تا برای سگ خانواده یک لانه بسازد. راجر بعد از یک فروپاشی عصبی به تازگی از بیمارستان مرخص شده است.

راجر به محض رسیدن از نیویورک رفتار عجیب و غریبی با فلورانس در پیش می گیرد و قابل پیش بینی است که رابطه ای میان آن ها شروع می گردد اما این رابطه ابدا مطابق انتظار پیش نمی رود.

منتقدان از کمدی سیاه فیلمنامه بومباک لذت بردند. به خصوص بازی بن استیلر توجه خیلی ها را برای اولین بار به او جلب کرد.

6. فرانسس ها

عنوان اصلی: Frances Ha

بازیگران: گرتا گرویگ، آدام درایور

امتیاز متاکریتیک: 82 از 100

محصول 2012

فرانسس دختر 27 ساله رقصنده عاشق زندگی است. او می خواهد شرایط زندگی اش را بهبود ببخشد. بین همه آدم ها با دوستش سوفی رابطه نزدیکی دارد اما بعد از این که دوستی شان به هم می خورد انگار فرانسس سرنخ زندگی را گم می کنند.

فیلم پر از جزییات است با ساختاری جسورانه و مینی مالیستی و یکی از مطرح ترین فیلم های جنبش مامبل کور سال های اخیر به حساب می آید. بازی گرتا گرویگ درخشان و موتور محرکه فیلم است. فیلم شوخ طبعی روشنفکرانه ای دارد و اگر فازش را بگیرید برایتان تبدیل به یک کالت دلنشین خواهد شد.

کاراکتر فرانسس در نیویورک پرسه می زند و ما شهر را از نگاه او زنده و جان دار می بینیم و حس می کنیم. این نیویورکی ترین فیلم بومباک به شمار می رود.

7. وقتی جوان بودیم

عنوان اصلی: While Were Young

بازیگران: بن استیلر، نائومی واتس، آدام درایور

امتیاز متاکریتیک: 77 از 100

محصول 2014

فیلم درباره زوج چهل و چند ساله ای است که سال ها زندگی آرام و خوبی کنار هم داشته اند اما حالا با بحران میانسالی برخورد کرده اند و سعی می کنند با روش هایی زندگی شان را تر و تازه نگهدارند و بتوانند از این بحران عبور کنند. آن ها بچه دار نمی شوند و به صورت تصادفی با زوج جوانی آشنا می شوند که به زندگی آن ها رنگ و بوی دیگری می دهند.

مشکل فیلم این جاست که هر قدر رابطه زوج استیلر و نائومی واتس همدلی برانگیز از کار درآمده آن زوج جوان تر به نظر بیمزه و بی آب و رنگ می رسند. زوج هایی که قصه اصلی شان از روی دست هم نگاه کردن است و نقاط مشترک کمی دارند اما به نظر می رسد به دلیل غرابت فرهنگی و سن و سال بومباک زوج مسن تر را بهتر درک می کند و نه فقط به واسطه بازیگران که به واسطه شخصیت پردازی هم بهتر عمل می کنند.

8. دلبر آمریکا

عنوان اصلی: Mistress America

بازیگران: گرتا گرویگ، لولا کرک

امتیاز متاکریتیک: 75 از 100

محصول 2015

تریسی دانشجوی تنهای سال اول کالج در نیویورک است. او تجربه زندگی در این شهر شلوغ و پر زرق و برق را ندارد. او توسط دوست دیوانه اش اغوا شده و از این تنهایی درآمده و دست به کارهای جور وا جور می زند.

منتقدان می گویند این فیلم تند و تیز و سریع و پر از کنایه و طعنه است. در ادامه مسیری که بومباک سال ها پیش شروع کرده بود. او به هر دو قهرمان زن فیلمش آزادی کامل می دهد تا احساسات شان را بیرون بریزند. گرتا گرویگ حضور نبوغ آمیزی دارد و به نظر می رسد که این فیلم نقطه اوج همکاری گرویگ و بومباک باشد.

9. داستان های مایروویتز

عنوان اصلی: The Meyerowitz Stories

بازیگران: داستین هافمن، بن استیلر، آدام سندلر

امتیاز متاکریتیک: 79 از 100

محصول 2017

خانواده ای که سال هاست اعضایش با هم دچار مشکل هستند و به خصوص فرزندان پسر با پدرشان درگیری های زیادی دارند حالا به مناسبت جشن کارهای پدر مجبور می شوند دور هم جمع شوند.

فیلمی که گاهی یادآور خانواده رویال تننبام وس اندرسون می گردد. با بازی های درخشان از سوی گروه بازیگران که گرما و کاریزما به فیلم می بخشند. این فیلمی رباره پشیمانی، دعواها و رقابت های خواهر برادری، مسائل با پدر و نا امیدی از زندگی است که در طول داستان با ملاطفت و عشق همراه می گردد.

10. داستان ازدواج

عنوان اصلی: Marriage Story

بازیگران: آدام درایور، اسکارلت جوهانسون

امتیاز متاکریتیک: 93 از 100

محصول 2019

نیکول اهل لس آنجلس است و بازیگر اما بعد از ازدواج با چارلی که کارگردان تئاتر است به نیویورک نقل مکان کرده. به نظر می رسد آن ها یکدیگر را دوست دارند اما نیکول احساس می کند در زندگی به اندازه چارلی سهم ندارد در نتیجه زوج تصمیم به جدایی می گیرند. اتفاقی که دلشان می خواهد در کمال احترام بیفتد اما در نهایت ماجرای حضانت بچه و باز شدن پای وکلا همه چیز را به هم می ریزد.

از آن فیلم هایی است که نمی گردد دوستش نداشت. شیمی بین آدام درایور در نقش چارلی و اسکارلت جوهانسون در نقش نیکول عالی است و البته از آن بهتر بازی خارق العاده ای آدام درایور است که چنان احساسات مخاطب را درگیر می کند که نمی توانید از تحسینش خودداری کنید. از طرف دیگر فیلم به ظاهر همه مولفه های یک فیلم خوب درست را دارد. کارگردانی متعادل، بازی های خوب، فیلمنامه ای با یکی دو شاه سکانس. اما نسبت به بقیه کارهای کارنامه بومباک حرف تازه ای ندارد.

10 فیلم برتر مریل استریپ؛ بانوی آهنین سینما

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1070

به "10 فیلم نوآ بومباک از ابتدا تا داستان ازدواج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم نوآ بومباک از ابتدا تا داستان ازدواج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید