12 نکته مهم برای تعامل با یک همکار منفی و بدقلق
به گزارش مجله فضای وب، زمانی که در یک اداره و یا شرکت کار می کنید، خیلی اهمیت دارد که هنگام تکمیل پروژه ها و وظایف، اخلاق و رویکرد حرفه ای و مثبت خود را حفظ کنید. این موضوع شاید در ظاهر ساده به نظر برسد. ولی می تواند تبدیل به موضوعی چالش برانگیز تبدیل گردد. به خصوص زمانی که با تعدادی افراد و یا همکار بدبین و منفی گرا سروکار داشته باشید. از آنجایی که هر روز با آن ها سروکار دارید، بهتر است رفتاری حرفه ای و بالغ با این همکارها و یا همکار بدبین داشته باشید. در این مقاله نکاتی را در خصوص نحوه برخورد صحیح با همکار بدبین با شما به اشتراک می گذاریم و توضیحاتی را در خصوص اهمیت تعامل و رفتار حرفه ای با آن ها ارائه می کنیم.
چرا برخورد حرفه ای با همکاران بدبین ضرورت دارد؟
بعضی محیط های کاری ممکن است کارکنانی داشته باشند که همواره نظرات و نگرش های منفی و بدبینانه خود را به اطرافیان منتقل می نمایند. در چنین شرایطی، مهم است که یاد بگیرید چطور با این بدبینی و منفی نگری ها کنار آماده و همچنان رویکرد و روحیه خود را برای ادامه کار مثبت و با انگیزه نگاه دارید. اگر برخورد و تعامل موفقی با این افراد داشته باشید، شما در واقع به کل محیط کاری و سایر همکاران یاری می کنید تا آن ها هم احساس مثبت و سازنده تری داشته باشند.
شما بعلاوه می توانید از حرفه ای گری خود برای یاری به این همکار بدبین بهره ببرید تا او هم بتواند راهکارهایی را برای حل مشکل خود پیدا کند. با این کار، محیطی بسیار مثبت تری را هم برای خود و هم برای سایر همکارانتان ایجاد خواهید کرد. با انجام این کار، مهارت های رهبری و حل مشکل خود را به نمایش می گذارید. از سوی دیگر، مدیر شما نیز ممکن است متوجه گردد شما توانایی خوبی در برخورد با مسائل مختلف دارید و مسئولیت بیشتری را به واگذار کند.
چطور با همکار بدبین و بدقلق خود برخورد و تعامل داشته باشیم؟
هنگام تعامل با همکاران منفی گرا، باید با صبر و نگرشی مثبت با آن ها برخورد داشته باشید. به همین دلیل، از نکات و توصیه های زیر می توانید در جهت مدیریت تعامل و برخورد با این افراد یاری بگیرید.
1. کاری کنید که احساس نمایند حرف آن ها شنیده می گردد
زمانی که یک کارمند احساس منفی نسبت به محیط و شرایط کاری دارد، شما باید زمان بگذارید و دغدغه های او را بشنوید. آن ها شاید احساس بی انگیزگی و ناامیدی نمایند، چراکه هیچ کس متوجه حرف های آن ها نمی گردد. وقت گذاشتن برای آن ها، شنیدن صحبت هایشان و کوشش برای درک کردن مواضع آن ها باعث می گردد احساس بهتری به شرایط فعلی خود پیدا نمایند. این کارها می تواند از مقدار منفی گرایی و بدبینی همکار شما بکاهد.
2. در میان نظرات منفی و بدبینی های آن ها، نکات مثبت را پیدا کنید
اگر کارمندی خیلی منفی گرا است و دائماً نظرات منفی می دهد، سعی کنید نکات مثبت را در میان نکاتی که بیان می نماید پیدا کنید. هنگامی که آن ها نظرات منفی خود را در خصوص کار بیان می نمایند، سعی کنید حرف و نگاه آن ها را معطوف به موضوعی مثبت کنید. این کار نه تنها به سلامت روان و اعصاب خود شما یاری می نماید، بلکه ممکن است به همکار بدبین شما هم یاری کند تا جنبه های مثبت را نیز ببینند.
3. منابعی مفیدی را به آن ها معرفی کنید
زمانی که یک همکار با شرایط سختی روبرو شده و نظرات منفی می دهد، به او پیشنهاد کنید که با یک مرجع مرتبط و معتبر که صلاحیت یاری به او را دارد، مشورت کند. بسته به شرایط و نوع مشکل، می توانید پیشنهاد کنید که با یک دوست، مدیر شرکت و یا بخش منابع انسانی صحبت کند.
4. در صورت لزوم مشکل را با منابع انسانی و یا مدیریت مطرح کنی
اگر همکار بدبین شما همچنان به نظرات منفی خود ادامه داده و شرایط کاری را برای شما سخت می نماید، شاید بهتر باشد موضوع را با بخش منابع انسانی و یا مدیریت سازمان خود در میان بگذارید. کارمندان این بخش ها معمولاً تجربه و صلاحیت بیشتری در زمینه برخورد با مسائل دارند و شاید آن ها بتوانند یاریی به همکار شما نمایند.
با این حال، قبل از اینکه موضوع را به منابع انسانی و یا مدیریت منتقل کنید، بهتر است همین موضوع را به همکار مورد نظر تذکر دهید که دیگر تحمل نظرات منفی، بدبینی ها و منفی گرایی او در محیط کار برای شما سخت شده است. البته اگر احساس می کنید توانایی نادیده گرفتن تمام این نظرات منفی و جو منفی ایجاد شده در محیط را دارید، این گزینه را ترجیحاً پیش بگیرید. چراکه ارجاع موضوع به منابع انسانی شاید بعضی درگیری ها و دلخوری های غیرضروری را میان شما به وجود بیاورد. درهرحال، در صورتی که تحمل شرایط برای شما خیلی سخت شده، موضوع را به بخش های فوق مطرح کنید.
5. مؤدبانه خود را از مصاحبه کنار بکشید
اگر همکار بدبین و منفی گرای شما وارد یک مکالمه عادی و معمولی با شما شد و این مکالمه به مرور رو به منفی گرایی رفت، مؤدبانه به او بگویید که ترجیح می دهید به کار خودتان برگردید. این کار به شما یاری می نماید تا از محیط منفی خارج شده و درگیر شرایط منفی نخواهید شد. با این حال، دقت کنید که هنگام بیان مؤدب هستید تا همکار مورد نظر قصد شما برای بازگشت به کار را درک نموده از هرگونه کدورت احتمالی جلوگیری گردد.
6. از موقعیت های منفی فاصله بگیرید
اگر شما مرتباً با این کارمند بدبین و منفی گرا سروکار دارید، سعی کنید بعضی مواقع که زیاد سرحال نیستند و احتمال منفی گرایی در آن ها بیشتر است، از کنار آن ها فاصله بگیرید. اگر میز کار شما نزدیک است و صحبت های مکرر او باعث پرت شدن حواس شما می گردد، از سرپرست و یا مدیر بخش خود اجازه بگیرید تا حین کار به موسیقی گوش کنید. این کار باعث می گردد امکان مکالمه با شما را نداشته، صدای او را نشنوید و تمرکز بهتری روی کار خودتان داشته باشید. بعلاوه می توانید گاهی اوقات از فرصت استراحت خودتان استفاده نموده و کمی در اطراف قدم بزنید تا از محیط و صحبت های او فاصله بگیرید. زمانی که شرایط آرام شد، به میز خودتان بازگردید.
7. در پروژه های گروهی بیشتر با او همراهی و سازش کنید
اگر مجبور هستید با این همکار منفی در پروژه ای همکاری داشته باشید، سعی کنید سازش و انعطاف بیشتری با آن ها داشته باشید تا بهره وری گروهی شما حفظ گردد. اگر از وظایفی که باید در آن پروژه انجام دهند ناراضی هستند، به آن ها پیشنهاد کنید که وظایفتان را با یکدیگر عوض نموده و یا اینکه در کارها به او یاری کنید. به صورت کلی، سعی کنید در کل همکاری مثبت بمانید و به او بگویید که چقدر برای شما اهمیت دارد که به عنوان یک تیم همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشید. این صحبت ها و رویکرد می تواند کار کردن در کنار آن ها را آسان تر کند.
8. با همکارهای مثبت اندیش بیشتری تعامل داشته باشید
اگر تحمل همکار بدبین و منفی برای شما سخت است، سعی کنید خودتان را بیشتر در میان افراد مثبت و پرانرژی قرار دهید. قرارگیری در میان آن ها و برقراری ارتباط با آن ها به شما یاری می نماید تا حجم انرژی منفی آن همکار را راحت تر تحمل کنید. بنابراین، افراد مثبت و خوش برخورد را پیدا کنید، زمان استراحت خود را با آن ها بگذرانید. در صورتی که امکان انتخاب همکار و هم تیمی را دارید، آن ها را انتخاب کنید. این کارها باعث می گردد تعادل در محیط کاری و روحیه شما ایجاد گردد و تنها با همان همکار منفی نگر سروکار نداشته باشد. تعامل با افراد مثبت بعلاوه باعث می گردد جنبه های مثبت و روشن تر را ببینید و انگیزه بیشتری در محل کار داشته باشید.
9- فکریت مثبت را خود تقویت کنید
پس از گذراندن وقت با یک همکار منفی و بدقلق، سعی کنید افکار مثبتی داشته باشید تا احساس شادی و دلگرمی پیدا کنید. کمی استراحت کنید، با یک همکار محبت آمیز صحبت کنید یا یک ویدئوی خنده دار دیدن کنید. جدا شدن از محیط های منفی باعث می گردد انرژی و شوق بیشتری برای ادامه و تکمیل کارتان پیدا کنید. تمرین مدیتیشن نیز می تواند یکی دیگر از روش های مناسب برای بهبود روحیه بعد از برخورد با افراد بدقلق است. سعی کنید نفس های عمیق بکشید و فکر خود از تمام افکار و خاطرات منفی پاک کنید.
10. مرزهای واضحی معین کنید
اگر یک همکار همواره افکار و رویکرد منفی خودش را جلوی شما بروز می دهد، شاید لازم باشد مرزهای مشخصی بین روابط خودتان ترسیم کنید تا صحبت ها و نگرش آن ها تأثیری در بهره وری شما نداشته باشد. خیلی واضح و حرفه ای درخواست خود را بیان کنید و شرح دهید که می خواهید در یک محیط مثبت کار کنید و ترجیح می دهید که فقط در خصوص مسائل کاری با آن ها صحبت کنید. این به شما یاری می نماید نیت را به خوبی منتقل نموده و بتوانید تمام تمرکزتان را معطوف به کار و بهره وری خود کنید.
11. وقت و انرژی خود را روی متمرکز کنید
اگر همکار شما رفتاری منفی دارد، سعی کنید به جای پاسخ دادن و توجه به رفتارهای منفی آن ها، بیشتر روی کار خودتان تمرکز مانده و کوشش کنید تا انگیزه و بهره وری بیشتری در کارتان داشته باشید. اگر یک همکار شما سعی می نماید نظر منفی ارائه کند، توجه خود را به کار و وظایفتان معطوف کنید و به صحبت های او اهمیتی ندهید.
12. حرفه ای بمانید
شما همواره باید حرفه ای بمانید. در محیط کاری باید مؤدبانه و حرفه ای رفتار نموده و از درگیر شدن، بحث با همکار بدبین خود و یا دامن زدن به شایعات اجتناب کنید. این کار به شما یاری می نماید تا مدیران سازمان نیز نگرش مثبت تری به شما داشته باشند و شانس بیشتری ارتقاء و پیشرفت شغلی داشته باشید.
منبع: indeed
منبع: دیجیکالا مگ