15 ویژگی عجیب و منحصر به فرد 15 شهر ایرانی!

به گزارش مجله فضای وب، ویژگی های منحصر به فرد بعضی از شهرهای ایران

هر شهری که در دنیا و در هر کشوری که وجود دارد، برای خود خصوصیتی منحصر به فرد دارد. این خصوصیات شاید در شهرهای دیگر در هر کجای این دنیا پهناور پیدا گردد اما اگر مقیاسمان را به میزان یک کشور خاص محدودتر نماییم، بی شک به مواردی خاص و جالب توجه برخواهیم خورد. در ایران نیز هر شهری به خصوصیتی کاملا مختص به خود شناخته می گردد. در این میان شهرهایی هستند که خصوصیاتی منحصر به فردتر و شاید عجیب تر نسبت به دیگر شهرها داشته باشند که دانستن و خواندنش برای هر کسی جالب و شاید البته عجیب باشد. اگر شما هم مانند ما کنجکاوید که این چند شهر خاص ایران را با خصوصیات انحصاریشان به فردشان بشناسید، در ادامه با ما در 15 ویژگی منحصر به فرد شهرهای ایران و در خبرنگاران همراه باشید .

15 ویژگی عجیب و منحصر به فرد 15 شهر ایرانی!

1- اندیمشک

اَندیمِشک یکی از شهرهای شمالی استان خوزستان است. اندیمشک دارای سه سد با نام های کرخه، دز و بالارود است.

گویش مردم این شهر زبان لری است. شهر اندیمشک دارای معادن شن، سنگ و گچ می باشد. از ویژگی های تاریخی این شهر می توانیم به این مورد اشاره نماییم که در سمت شمال شرقی اندیمشک، دشتی بایر وجود دارد که از قدیم مردم به آن لور می گفتند و درواقع همان سرزمین عیلام تاریخی و باستانی می باشد.

اما خصوصیت منحصر به فرد این شهر چیست؟ اندیمشک تنها شهری در خاورمیانه است که 3 تا سد(کرخه، دز و بالارود) مطرح دنیای را در خود دارد و بیش از 80 درصد برق کشور را تامین می کند.

2- پاوه

پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه است. به دلیل ساختار شبیه پلکانی پاوه، این شهر ملقب به شهر هزارماسوله است. منطقه ای که پاوه در آن قرار گرفته است بسیار خوش آب و هوا است. پاوه به این جهت بسیار معروف و منحصر به فرد است که در آن حتی یک چراغ قرمز وجود ندارد!!

3- لار

لار مرکز شهرستان لارستان است و در منطقه ای گرم و بیابانی قرار گرفته است. زلزله های فراوانی در لار آمده و این شهر را ویران کرده است. قدمت این زلزله ها به 700 سال می رسد. می توان گفت که معمولا هر 90 سال یک بار در لار زلزله می آید. آخرین زلزله در 4 اردیبهشت 1339 با قدرتی برابر با 6.7 ریشتر اتفاق افتاده است و 450 تن در آن جان باختند. به همین دلیل این شهر را به گونه ای طراحی کرده اند که هیچ کوچه ای در خود ندارد!

4- ورامین

ورامین از جمله شهرهای قدیمی و مهم اطراف تهران است که مخصوصا در دوران معاصر نقش پر رنگی را در تاریخ کشور ایفا کرده است. اما دلیل معروفیت و منحصر به فردی این شهر این است که این شهر کاملا بدون دخانیات است. حتی در مغازه های این شهر هم معمولا سیگار فروخته نمی گردد.

5- چالدران

شهرستان چالدران از توابع استان آذربایجان غربی است و بیشتر به خاطر جنگ چالدران، جنگی تاریخی و سرنوشت ساز که بین نیروهای شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم اول عثمانی رخ داد، به معروفیت رسیده است.

اما دلیل خاص بودن این شهر این است که به خاطر آب و هوای خنک و مطبوعش در تابستان ها احتیاجی به استفاده از کولر و یا هرگونه وسایل سرمایشی دیگر نیست.

6- اردکان

اَردَکان شهری در بخش مرکزی شهرستان اردکان استان یزد است.شهر اردکان از جمله بزرگ ترین شهرهای استان یزد است. اردکان به معنای شهر مقدس است که در واقع از دو کلمه ارد (به معنای مقدس) + کان(به معنای معدن) تشکیل شده است و شاید همین برترین دلیل برای بیان منحصر به فردیش باشد.

شهر اردکان به پولدارترین شهر ایران معروف است و دلیل آن هم این است که به دلیل معادن فراوان و کارخانه های شخصی که در این شهر وجو د دارد، گردش حساب های بانکی آن زیاد است.

7- فردوس

فرودس شهری در استان خراسان جنوبی است که تا سال 1308 تون نامیده می شد. امروزه یکی از عمده محصولات این شهر، انار و زعفران مرغوبش است اما این ها تنها عامل معروفیت این شهر نیستند بلکه، فردوس به عنوان دومین شهر امن دنیا بعد از وین شناخته شده است.

می گویند که در این شهر چیزی به نام دزدی و سرقت وجود ندارد و درب بیشتر منازل و ماشین ها باز گذاشته می گردد!

8- تبریز

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران است که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. شهری که امروزه آن را به نام تبریز می شناسیم، سنگ بنایش قبل از دوران حکومت اشکانیان و ساسانیان گذاشته شده است. اما ویژگی منحصر به فرد این شهر در میان شهرهای ایران چیست؟ این شهر متکدی ندارد!

می گویند که دراین شهر شما با پدیده ای به نام تکدی گری روبرو نخواهید شد.

9- جلفا

جلفا جزئی از آذربایجان شرقی است و اما خصوصیت منحصر به فرد این شهر چیست؟ باورتان می گردد که می گویند که در جلفا گورستان وجود ندارد؟ مردم برای دفن ردن عزیزانشان به شهرستان های اطراف می فرایند.

10- نورآباد ممسنی

شهرستان نورآباد ممسنی از لحاظ جغرافیایی در غرب شیراز و در ایستان فارس قرار گرفته است. 18 درصد جمعیت این شهر دانشجو هستند! پس از نور آباد ممسنی، تهران با 12 درصد رتبه دوم کشور را از این لحاظ دارا است.

11- ایوان

ایوان در شهرستان ایلام واقع شده است و یکی از منطقه ها قدیمی ایران است. در اقع به خاطر وجود غارهای بزرگ در آن این گمان می رود که زمانی جایگاه انسان های غارنشین بوده است. اما این را از این شهر بدانید که می گویند که در ایوان، غسالخانه وجود ندارد و در آن مرده ها را بر طبق سنت های قدیمی در حیاط منزل شسته می شوند .

12- بروجرد

بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و سی و نهمین شهر پرجمعیت کشور است. بروجردی ها را م توان به عنوان باصفا ترین و خوشگذران ترین مردم ایران نام برد.

13- کیش

جزیرهٔ کیش یکی از جزیره های خلیج فارس است و مکانی گردشگری به شمار میرود. اما می گویند که در این شهر وسیله ای به نام موتور سیکلت وجود ندارد!

14- گچساران

شهرستان گَچساران از شهرستان های ایران است و در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

گچساران را به عنوان ثروتمندترین شهر ایران می شناسند! می گویند که این شهر دارای پنجمین بزرگ ترین مخزن نفت دنیا و بزرگ ترین منابع گازی ایران و خاورمیانه است.

15- شادگان

شادگان در فاصله 120 کیلومتری اهواز واقع شده است و آب و هوایی گرم و بیابانی دارد. از آب و هوای گرم شادگان که بگذریم می رسیم به این نکته که می گویند که این شهر هتل و مسافرخانه در خود ندارد! آن قدر مرم این شهر مهمان نوازند که غریبه ها را به منزل خود دعوت کرده و پذیرایی می کنند.

منبع: الی گشت
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2005

به "15 ویژگی عجیب و منحصر به فرد 15 شهر ایرانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 ویژگی عجیب و منحصر به فرد 15 شهر ایرانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید