20 ضرر و فواید افطار با آب سرد و گرم برای سلامت بدن

به گزارش مجله فضای وب، افطار با آب سرد بهتر است یا گرم؟ برای روزه دارانی که بعد از ساعت های طولانی گرسنگی می خواهند روزه خود را باز نمایند، این یک سوال متداول است. بعضی افراد به محض شنیدن اذان، برای برطرف عطش خود یک لیوان آب سرد می نوشند اما بعضی دیگر روزه خود را با آب گرم یا ولرم باز می نمایند. در این مقاله از سرویس به این سوال پاسخ می دهیم که افطار با آب سرد یا گرم، کدام بهتر است و هر یک چه مزایا و ضررهایی برای بدن دارد؟ با همراه باشید.

20 ضرر و فواید افطار با آب سرد و گرم برای سلامت بدن

برترین نوشیدنی برای افطار کردن چیست؟

فهرست بلند بالایی از برای فصل های سرد و گرم تابستان وجود دارد که روزه داران، بسته به فصلی که ماه رمضان در آن قرار گرفته است، از آن ها استفاده می نمایند. از گرفته تا شربت های طبیعی و آماده، آبمیوه، آب سرد و آب گرم، همه و همه هواداران خاص خودشان را دارند. اما برای افطار کردن کدام نوشیدنی مناسب تر است؟

نوشیدن آب ولرم یا گرم برای افطار

این گزینه برای روزه دارانی که به سلامت خود اهمیت می دهند، اولین گزینه برای افطار کردن است. بعد از اذان نوشیدن یک فنجان آب ولرم با خرما برای سلامتی بسیار مفید است. بنا بر توصیه کارشناسان تغذیه و پزشکان متخصص، خوردن آب ولرم می تواند باعث گردد حرارت بالای معده، بعد از گذشت مدت طولانی از گرسنگی، فروکش کند.

در کنار آب ولرم، خوردن چند عدد خرما نیز به کنترل قند خون بدن یاری خواهد نمود. این کار باعث می گردد اشتهای کاذب و در نتیجه پرخوری و خوردن غذاها و تنقلات مختلف روی هم و با فاصله کوتاه را از بین ببرد. همه این موارد یاری کند تا دستگاه گوارش به خوبی به فعالیت صحیح خود ادامه دهد.

چه نوشیدنی های دیگری برای افطار کردن مناسب هستند؟

نوشیدن شیر ولرم، سنکجبین ولرم و آب ولرم به همراه چند قطره آبلیمو نیز برای باز کردن روزه و در زمان افطار بسیار مناسب هستند. به خاطر داشته باشید که از خوردن نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار و با قند مصنوعی برای افطار کردن بپرهیزید تا دچار تبعات ناشی از نوشیدن این نوشیدنی ها نشوید.

فواید نوشیدن آب گرم برای افطار

نه تنها از دید پزشکان و متخصصان بلکه در روایت های اسلامی از قول امام صادق (ع) هم چنین نقل شده است که نوشیدن آب ولرم برای افطار فواید زیادی برای سلامتی عمومی بدن دارد. در کتب دینی درباره 10 فایده نوشیدن آب گرم از قول امام ششم چنین آمده است: خوردن آب گرم در زمان افطار:

1. کبد و معده را شست وشو می دهد.

2. دهان را خوشبو می نماید.

3. دندان ها را محکم می نماید.

4. باعث تقویت چشم و بینایی می گردد.

5. آرام نماینده رگ های ملتهب است.

6. صفرا را می برد.

7. بلغم را از بین می برد.

8. حرارت معده را فرو می نشاند.

9. سردرد را آرامش می بخشد.

10. گناهان را شست وشوی با آب از بین می برد.

افطار با آب سرد

پزشکان و متخصصان به گروه دیگری از روزه داران که افطار با آب سرد، اولین گزینه آن ها است، هشدار جدی داده اند. درست است که نوشیدن یک لیوان آب سرد و خنک بعد از شنیدن صدای اذان بسیار دلچسب به نظر می رسد ولی این کار به قدری خطرناک است که حتی ممکن است باعث مرگ روزه داران به علت نوشیدن آب سرد در اوایل افطار گردد.

زمان مناسب برای مصرف نوشیدنی های سرد

همین ابتدا بگوییم که مصرف نوشیدنی های سرد و تگری را بهتر است به طور کلی از برنامه غذایی تان، چه در ماه رمضان و چه در ایام دیگر حذف کنید چون خطرات زیادی برای سلامتی دارد. ولی اگر می خواهید لذت نوشیدن را از خودتان نگیرید، حتما حدود 1 تا 2 ساعت بعد از افطار اقدام به این کار کنید.

خطرات ناشی از افطار با آب سرد

1- مسائل مربوط به هضم نشدن غذا

افطار با آب سرد و نوشیدنی های خنک باعث منقبض شدن رگ های خونی می گردد و در این صورت، گردش خون با مسائلی روبرو خواهد شد. علاوه بر این، جذب مواد مغذی در سیستم گوارش را کاهش می دهد. علت این موضوع این است که بدن تمرکز خود را روی تنظیم دمای بخش های مختلف می گذارد و وقتی معده بیش از حد سرد می گردد، باید انرژی بیشتری را برای متعادل کردن دمای اجزای بدن اختصاص دهد.

2- بروز مسائل قلبی

افطار با آب سرد بعلاوه می تواند ضربان قلب را کاهش دهد. عصب واگ، عصبی است که به کنترل عملکردهای غیرارادی بدن می پردازد. این عصب تحت تاثیر دمای پایین آب قرار گرفته است و پاسخ آن نسبت به آب سرد، کاهش دادن ضربان قلب است.

3- ایجاد شوک به بدن

وقتی عطش زیادی دارید، اگر آب خنک بنوشید، معده شما دچار شوک خواهد شد. این شوک برای معده بسیار خطرناک است. شاید جالب باشد بدانید که یک عصب از معده به قلب کشیده شده و احتمال مسدود شدن این عصب با مصرف آب سرد، بسیار بالا است. همین یک مورد می تواند به مرگ فرد منجر گردد.

4- ایجاد سردرد

افطار با آب سرد برای بسیاری از روزه داران رابطه مستقیمی با دارد. شاید این تجربه را خودتان داشته اید. علت این موضوع این است که با مصرف آب سرد عملکرد بسیاری از عصب های حساس در ستون فقرات متوقف می گردد و این اعصاب قادر به ارسال پیغام به مغز نخواهند بود.

5- ایجاد یبوست

افطار با آب سرد یکی از دلایل به وجود آمدن در روزه داران می گردد. سفت شدن مواد غذایی در زمان عبور از روده، علت یبوست است. آب سرد می تواند منجر به انقباض روده ها گردد و از مهم ترین دلایل یبوست به شمار میرود. در هر حال اگر مستعد ابتلا به یبوست هستید، حتما از نوشیدن آب سرد مخصوصا بعد از یک عطش طولانی بپرهیزید.

6- مختل شدن تجزیه چربی

افطار با آب سرد باعث ایجاد اختلال در توانایی بدن برای تجزیه چربی ها می گردد و این یعنی عملکرد بدن با مشکل روبرو خواهد شد. دمای پایین آب باعث بستن و محکم شدن چربی ها می گردد، مخصوصا اگر آب سرد را در هنگام یا بعد از خوردن غذا بنوشید.

7- مختل شدن فرآیند آبرسانی به بدن

آبرسانی یا هیدراتاسیون از فرآیند های مهم بدن است که برای کارکرد طبیعی بدن لازم است. نوشیدن آب سرد مخصوصا بعد از افطار باعث کند شدن این فرآیند خواهد شد. علت این موضوع کوشش بدن برای رساندن دمای آب به مقدار صحیح است. هر چه آب سردتر باشد، بدن به انرژی بیشتری برای انجام این فرآیند احتیاج دارد.

8- کاهش انرژی بدن

همان طور که قبلا هم گفته شد، بدن باید انرژی زیادی را صرف متعادل کردن آب سرد کند تا آن را تا دمای محیط بالا ببرد. آب یخ در حالت عادی و طی کوتاه مدت می تواند طراوت بدن را بالا ببرد و به تحریک بدن یاری می نماید ولی طی مدت کوتاهی بعد از این حس، انرژی شما صرف متعادل کردن دمای آبی که خورده اید و دمای بدن خواهد شد.

9- کاهش اشتها

هر چند بعضی غذاها و مواد غذایی باعث ایجاد احساس سیری کوتاه مدت یا طولانی مدت در فرد می شوند، مخصوصا غذاهای دارای فیبر و کربوهیدرات ها، ولی به صورت ویژه، نوشیدن آب سرد بعد از افطار می تواند اشتهای شما را به صورت کاذب از بین ببرد و این موضوع به ضرر سلامتتان تمام خواهد شد. به همین دلیل هم بر نحوه و کیفیت افطار کردن تان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سوالات متداول

افطار با آب سرد بهتر است یا آب گرم؟

روزه داران برای سلامت خود باید دور افطار با آب سرد را خط بکشند و با آب گرم (ولرم) و چند عدد خرما روزه خود را باز نمایند.

برترین زمان برای خوردن نوشیدنی های خنک در ماه رمضان کی هست؟

می توانید 1 تا 2 ساعت بعد از افطار نوشیدنی های خنک را مصرف کنید.

برترین نوشیدنی ها برای افطار شامل چه مواردی می شوند؟

آب ولرم، شیر ولرم، سکنجبین ولرم و آب گرم به همراه چند قطره آبلیمو برای باز کردن روزه برترین گزینه ها هستند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2058

به "20 ضرر و فواید افطار با آب سرد و گرم برای سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 ضرر و فواید افطار با آب سرد و گرم برای سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید