8 کار ساده که برای برطرف خشکی پوست سر می توانید انجام دهید

به گزارش مجله فضای وب، اگر کف سر به مقدار کافی سبوم و روغن طبیعی فراوری نکند، خشک می گردد. خشکی پوست سر مشکل آزار دهنده ای است که با پوسته پوسته شدن و خارش معین می گردد. عوامل داخلی، خارجی و محیطی در بروز این عارضه نقش دارند. اگر می خواهید بدانید که علت خشکی پوست سر چیست و چگونه می توانید آن را برطرف کنید، مقاله امروز خبرنگاران مگ را از دست ندهید.

8 کار ساده که برای برطرف خشکی پوست سر می توانید انجام دهید

علت خشکی پوست سر

دلایل اصلی این عارضه عبارتند از:

1. شست وشوی زیاد

بدن ما روغنی به نام سبوم فراوری می کند که باعث مرطوب نگه داشتن لایه بالایی پوست می گردد. وقتی هر روز سر خود را با آب داغ و شامپو می شویید، این روغن از بین می رود و پوست سر خشک می گردد. در سالمندان، شست وشوی زیاد سر با عوارض بیشتری همراه است. چون با بالا رفتن سن به طور طبیعی فراوری چربی در پوست کاهش پیدا می نماید.

2. پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که در مبتلایان به آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله می نماید. این بیماری باعث ایجاد لکه های قرمز برآمده می گردد و پوست سر را خشک می نماید.

3. عوامل محیطی

خشکی پوست سر در 2 فصل از سال شایع تر است: روزهای گرم تابستان و روزهای سرد زمستان. وقتی هوا گرم است، در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرید. کف سر هم می تواند مانند سایر نقاط بدن دچار آفتاب سوختگی گردد که این با خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن همراه است. حتی زمانی که نور خورشید پوست سر را نمی سوزاند، باعث خشک شدن آن می گردد. چون آب را از اپیدرم (لایه سطحی پوست) تبخیر می نماید. در زمستان هم رطوبت کم هوا و وزش باد باعث خشکی پوست سر می گردد یا آن را بدتر می نماید.

4. ژنتیک

اگزما و خشکی پوست می توانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند. بنابراین اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما اغلب از پوسته پوسته شدن شکایت دارند، شما هم ممکن است با بالا رفتن سن این مشکل را تجربه کنید.

5. رژیم غذایی نامناسب

آنچه که می خورید روی پوست شما تاثیر دارد. رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات باعث ایجاد قارچ در پوست سر می گردد و آن را خشک می نماید.

6. محصولات مراقبت از مو

رنگ ها، عطرها، الکل ها، سولفات ها و نگهدارنده های موجود در محصولات مراقبت از مو همگی می توانند روی پوست سر شما باقی بمانند و رطوبت آن را کاهش دهند. حالت دادن موها با استفاده از ابزارهای حرارتی هم ممکن است تمام روغن های طبیعی پوست سر را از بین ببرد.

7. آلرژی

آلرژی پوست سر در اثر درماتیت تماسی ایجاد می گردد. درماتیت تماسی یک بیماری پوستی است که به علت مواجهه با یک ماده خارجی رخ می دهد. محصولات مراقبت از مو ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خشکی، خارش و قرمزی پوست سر شوند.

8. استرس

اگر استرس زیادی داشته باشید، محتمل است به خشکی پوست سر مبتلا شوید. استرس به طور مستقیم چربی پوست سر را از بین نمی برد، اما می تواند به مشکلاتی مانند شوره سر منجر گردد که ممکن است پوست کف سر را خشک کند.

راه های درمان خشکی پوست سر

در بیشتر افراد، راهکارهای زیر به برطرف خشکی پوست سر یاری می نمایند:

1. استفاده از نرم نماینده

استفاده از شامپوی ملایم و نرم نماینده اولین گام برای درمان خشکی پوست سر است. توصیه می گردد با توجه به نوع موهای خود از محصولاتی بهره ببرید که حاوی آلوئه ورا، بابونه، مریم گلی، رزماری و اسطوخودوس باشند.

2. ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر یک درمان آسان و موثر برای برطرف خشکی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هنگام شامپو زدن یا استفاده از روغن مو، نوک انگشت های خود را با حرکات دایره ای شکل روی پوست حرکت دهید. فواید ماساژ پوست سر عبارت اند از:

  • بهبود گردش خون
  • فراوری روغن های طبیعی
  • تحریک فولیکول های مو
  • رشد بهتر مو

3. استفاده از روغن

روغن ها به آبرسانی پوست سر یاری می نمایند. شما می توانید پوست سر خود را با استفاده از روغن نارگیل، روغن بادام، روغن کرچک، روغن زیتون و… ماساژ دهید.

روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی و تسکین دهنده دارد. این روغن را مستقیما روی پوست سر بمالید و بگذارید 30 دقیقه یا یک شب بماند. سپس موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید.

روغن درخت چای هم ضد میکروب است و علائم خشکی پوست سر را تسکین می دهد. شما می توانید شامپوهای حاوی روغن درخت چای را خریداری کنید یا چند قطره از آن را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و روی پوست سر بمالید.

4. آلوئه ورا

آلوئه ورا مرطوب نماینده و ضد التهاب است و به کاهش تحریک پوست یاری می نماید. توصیه می گردد ژل آلوئه ورای خالص را به مدت 10 دقیقه روی پوست سر و موهای خود بمالید یا محصولات حاوی آن را خریداری کنید.

5. موز

موز حاوی مواد معدنی لازم است و باعث پاکسازی پوست می گردد. به علاوه، ضد میکروب و مرطوب نماینده است و شوره سر را مهار می نماید. یک عدد موز رسیده را له و با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست سر بمالید و بعد از 20 دقیقه با شامپوی ملایم بشویید.

6. سرکه سیب

سرکه سیب یک لایه بردار عالی است، به این معنی که می تواند از تجمع سلول های مرده پوست جلوگیری کند. علاوه بر این، خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و باعث از بین رفتن باکتری ها و قارچ ها می گردد. نصف لیوان سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و روی پوست سر خود بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید.

7. استفاده از کلاه و دستگاه رطوبت ساز

در تابستان، پوشیدن کلاه از خشکی پوست سر جلوگیری می نماید. اگر هوای محیط زندگی یا کار شما خشک است، یک دستگاه رطوبت ساز خریداری کنید تا رطوبت هوا را افزایش دهد.

8. پیروی از رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی خوب برای حفظ سلامت پوست و فراوری سبوم لازم است. از غذاهای تقویت نماینده پوست سر مانند آجیل، تخم مرغ، ماهی، لبنیات، سیب زمینی شیرین، آووکادو، انواع توت و… بهره ببرید. دریافت غذاهای غنی از ویتامین E ،A ،D ،K و بیوتین (ویتامین B7) و بعلاوه روی و آهن را افزایش دهید و از قندها دوری کنید، چون قند با رشد بیش از حد مخمر یا قارچ در پوست سر به خشکی و شوره منجر می گردد.

نوشیدن آب هم اهمیت زیادی دارد. وقتی به اندازه کافی آب مصرف می کنید، احتمال ابتلا به خشکی پوست سر کمتر می گردد. بیشتر متخصصان توصیه می نمایند در طول روز 6 تا هشت لیوان آب بنوشید تا رطوبت پوست سر حفظ گردد. در تابستان که هوا گرم تر است، اندازه آب دریافتی خود را افزایش دهید.

کلام پایانی

حفظ سلامت پوست سر به داشتن موهای سالم و زیبا یاری می نماید، چون این بخش از سر فولیکول های مو را در خود جای داده است. نرم نماینده ، روغن ، ماساژ پوست سر و رژیم غذایی سالم احتمالا تنها چیزهایی هستند که برای برطرف خشکی پوست سر به آن ها احتیاج دارید. اگر این راهکارها موثر نبودند، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: skinkraft, realsimple

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 شهریور 1402 بروزرسانی: 3 شهریور 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2269

به "8 کار ساده که برای برطرف خشکی پوست سر می توانید انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 کار ساده که برای برطرف خشکی پوست سر می توانید انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید