3 بازمانده از روستای سرسبز اوین

به گزارش مجله فضای وب، زهرا کریمی-خبرنگار: محله ای که اکنون به اوین معروف است روزگاری محله ای آرام با زمین های کشاورزی بود.

3 بازمانده از روستای سرسبز اوین

طبق آنچه اهالی قدیمی شمیران می گویند، قصران به 2 بخش تقسیم می شد که ده خارج از کوه های قصران، اوین نام گرفته بود.

احمد بن حسین ابو عباس اذونی عالم بزرگ قرن پنجم از اهالی روستای اوین بود که معمولاً به ری سفر می کرد و مورد احترام اهالی آن قرار می گرفت و در حال تبادل علم از ری به اوین بود.

سید مهدی اعرابی، شورایار محله اوین درباره معیشت اهالی روستای اوین می گوید: شمیران همه اش روستا بود و اهالی روستای اوین هم مانند سایر روستاهای شمال ری، شغلشان دامداری و کشاورزی. آب منطقه از رودخانه درکه تأمین می شد. در گذشته منطقه اوین از شمال به کوه توچال یا دامنه گلخاص، از شمال غرب به روستای درکه، از غرب به جهت رودخانه درکه، از جنوب به ونک و قلعه ارامنه، از شرق به خیابان ولی عصر(عج) حد فاصل شیرخوارگاه آمنه و تقاطع شهید چمران محدود می شد. دوره پهلوی دوم به بعد در محدوده این محله، آکادمی، بیمارستان، نمایشگاه بین المللی، سازمان صدا و سیما، ساختمان اجلاس سران و برج ها یکی پس از دیگری ساخته شد. حالا از آن روستای بزرگ و سرسبز اوین، تنها یک میدان پاچنار، امامزاده عزیز و امامزاده مطیب و خاطره 35 شهید جوان باقی مانده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 237

به "3 بازمانده از روستای سرسبز اوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 بازمانده از روستای سرسبز اوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید