5 رشته صنایع دستی مازندران گواهی نشان جغرافیایی ملی دریافت کردند

به گزارش مجله فضای وب، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در پنج رشته صنایع دستی اطلاع داد.

5 رشته صنایع دستی مازندران گواهی نشان جغرافیایی ملی دریافت کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز شنبه 12 آبان 97 از جاجیم آلاشت، لاک تراشی مازندران، سفال سلیم آباد، گلیچ هزار جریب و گلیمچه متکازین به عنوان رشه های دارای نشان جغرافیایی ملی یاد کرد و اضافه نمود: نشان جغرافیایی ملی در واقع شناسه ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص هستند و یا کیفیت و شهرت آن بواسطه یک منطقه جغرافیایی بکار می رود اطلاق می گردد.

او گفت: این در واقع برند سازی جغرافیایی برای رشته های صنایع دستی است این علامت تجاری یا نشان ملی است که به دارنده آن این امکان را می دهد که فراوری و فروش انحصاری آن را در اختیار بگیرد.

فرزانه با بیان اینکه ثبت نشان جغرافیایی ملی به نوعی حفظ و حراست از محصولات بومی و منطقه ای به شمار می آید گفت: رشته های متعدد صنایع دستی در مازندران وجود دارد که دارای شاخص های ویژه بومی و منطقه ای است که می تواند شناسه بسیار خوبی برای معرفی روستا یا شهر محل فراوری یا عرضه اش باشد و در صورت توسعه به مقصدی برای سفر تبدیل گردد.

او از معرفی رشته صنایع دستی برای دریافت نشان جغرافیایی تا سقف دو رشته در طول یک سال مطرح نمود: نشان جغرافیایی ملی تنها در قالب تعاونی ثبت می گردد و هنرمندان می توانند در هر رشته ای که فعالیت دارند بعد از تشکیل تعاونی مدارک مورد احتیاج را به معاونت صنایع دستی اداره کل ارسال نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از بازاریابی جهت فروش صنایع دستی به عنوان مهمترین مسئله در رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره نمود و گفت: رشته های بسیار شاخصی در مازندران وجود دارد. دریافت 48 نشان ملی و 12 نشان یونسکو توسط هنرمندان و صنعتگران مازندران در رشته های مختلف صنایع دستی نشان دهنده قابلیت بالای این هنر-صنعت ملی برای برنامه ریزی مالی به ویژه در زمینه صادرات دارد.

فرزانه با بیان اینکه حفظ فرهنگ و ارزش های فرهنگی وظیفه همه دستگاه های اجرایی است خاطر نشان کرد: حفظ صنایع دستی حفظ بخش از فرهنگ بومی و ملی کشور است و هیچ مکانیسمی غیر از رونق فراوری و فروش آن نمی تواند زمینه حفظ و احیای آن را فراهم کند. اختصاص اعتبارات هدایای دستگاه های اجرای به خرید صنایع دستی بومی استان می تواند به رونق فراوری و فروش صنایع دستی بومی استان یاری شایانی کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 270

به "5 رشته صنایع دستی مازندران گواهی نشان جغرافیایی ملی دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 رشته صنایع دستی مازندران گواهی نشان جغرافیایی ملی دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید