اندیشه ای درباره سوگیری در فلسفه و معیار سنجش آن

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران روح الله علیزاده دکترای فلسفه و الهیات , عضو هیات علمی دانشگاه آزاد -تهران شرق: کتاب هستبن و جهت با عنوان فرعی اندیشه ای درباره سوگیری در فلسفه و معیار سنجش آن نوشته مشخص کمالی از سوی نشر سرانجام منتشر شده است.

اندیشه ای درباره سوگیری در فلسفه و معیار سنجش آن

این اثر جدی تالیفی در چهل سالگی نویسنده نگارش شده، در زمانیکه فلسفه کاران ایرانی درگیر هگل گرایی، هایدگر گرایی و فروید و لکان گرایی و یا ملاصدرا و ابن سینا گرایی و بسیاری از گرایی های دیگر هستند، این فیلسوف -روانکاو جوان با الهام از همین متفکران عظیم دنیا اندیشه بی آنکه درگیر رابطه مرید و مرادی با فلان فیلسوف یا مکتب فلسفی گردد، به عنوان متفکری اصیل ظاهر می گردد چرا که با نقد استادان خویش از آنها فراتر رفته و بسان هایدگر که تاریخ فلسفه را تاریخ فراموشی هستی می داند او نیز برآن است که متفکران، اصل مشاهده بودگی را درک ننموده و به سمت مشاهده شونده سوگیری نموده و درک خویش از آن را حقیقت پنداشته اند.

مشخص کمالی در این اثر که عنوان آن نیز کاملا ابتکاری است و صورت پخته تر اثر دیگر او به نام از جاییکه هستیم … فلسفه مشاهده است، نشانه هایی از نبوغ را در عرصه فلسفه و روانکاوی از خود نشان می دهد که یکی از آنها حرکت به سمت ابعاد زمانی نو در عرصه اندیشه ایرانی است که نمونه هایی از آن را در آثار استاد ادیب سلطانی و سیاوش جمادی و … شاهد هستیم.

کتاب که از همان طرح روی جلد که در اوج سادگی و بی آلایش طراحی شده است با روان انسان -کارگاه فیلسوفان آغاز شده و وارد تز اصلی نویسنده یعنی اصل مشاهده می گردد که از سال ها پیش - از رساله روانکاوی -درگیر این بحث بوده و اکنون پس از سال ها اندیشه و تدریس در این اثر آن را به پختگی رسانده است.

در بخش ابتدایی کتاب نویسنده لزوم منطق را شرح می دهد و به زیبایی و گیرایی فلسفه منطق را مطرح می نماید که بر خلاف فضای رایج دانشگاه های ایران، بیشتر رنگ و بوی قاره ای دارد تا تحلیلی زبانی صرف!…

در بخش دوم و سوم کتاب به هست بن مشاهده پرداخته شده و نشان داده می گردد که انسان همان مشاهده بودگی است. مشاهده کننده یا مشاهده شونده که از بد فهمی ناشی از همین مسئله است که هر متفکری مشاهده شونده خویش را حقیقت هستی دانسته است … ادعایی به غایت نخوت آمیز!

در فصل آخر کتاب به اخلاق و ساحت ایمانی که ساحت درک دیگریست پرداخته می گردد و این دو مسئله مهم تاریخ الهیات و فلسفه را از زاویه تز اصلی کتاب یعنی مشاهده به بحث می نشیند.

در نهایت باید بگویم که این کتاب، اثریست که قابلیت تدریس و بحث در سطوح عالی آکادمیک را داراست و جا دارد که اهل فلسفه و علوم انسانی توجه شایانی به آن داشته باشند و در خوانش دقیق آن همت بگمارند و به آنالیز و نقد جدی آن بپردازند، چرا که خود نویسنده با گذاشتن سه نقطه که از مورد علاقه ترین علائم سجاوندی اوست کار را ناتمام دانسته و از مخاطب خویش می خواهد که کار او را سرآغازی بدانند بر دوام اندیشه هستی شناختی …

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1582

به "اندیشه ای درباره سوگیری در فلسفه و معیار سنجش آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشه ای درباره سوگیری در فلسفه و معیار سنجش آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید