ایران سومین کشور دارای سند فناوری نانو است، صادرات به 50 کشور

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید سرکار امروز در افتتاحیه چهارمین دوره نانو استارت آپ که به صورت آنلاین برگزار گردید، با بیان اینکه هر اقدامی در حوزه نانو تکنولوژی نیازمند نیروی انسانی متخصص و توانمند است، گفت: یکی از اقدامات ستاد توسعه فناوری نانو توسعه نیروی انسانی است.

ایران سومین کشور دارای سند فناوری نانو است، صادرات به 50 کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: اکنون تعداد 66 دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد و 22 دانشگاه در مقطع دکتری در گرایش های مختلف نانوتکنولوژی دانشجو می پذیرند.

وی اضافه کرد: اکنون بیش از 37 هزار نفر نیروی انسانی متخصص از مقطع کارشناسی ارشد به بالا و دو هزار استاد در کشور در این حوزه فعالیت می نمایند.

سرکار ادامه داد: سازمان ملل گزارشی از فعالیت های کشورها در حوزه نانو منتشر نموده که نشان می دهد آمریکا در سال 2000 میلادی اقدام به انتشار سند نانو فناوری نموده است.

وی ادامه داد: در سال 2001 کشور چین اقدام به انتشار این سند کرد و در سال 2002 ایران به عنوان سومین کشور منتشر نماینده سند فناوری نانو اقدام به انتشار سند توسعه نانو نموده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه 6 درصد از علم نانوی جهان توسط محققان کشور فراوری می گردد، اضافه کرد: در حال حاضر 25 درصد فراوری علم کشور به حوزه نانو اختصاص دارد.

دبیر ستاد نانو خاطر نشان کرد: ما اگر بنیه علمی قوی نداشته باشیم، کپی کار می شویم.

وی با بیان اینکه یک دهم علم جهان در ایران فراوری می گردد، گفت: بیشتر دانشجویان و اساتید به مقوله ثبت پتنت توجهی ندارند و ما نتوانستیم فرهنگ ثبت اختراع را در کشور نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه کانون ثبت پتنت را در ستاد بر همین اساس راه اندازی کردیم، گفت: بیشتر یافته های ما در قالب مقاله منتشر می گردد و در صورت افشای یافته های علمی دیگر نمی توان مالکیت معنوی آن را در اختیار داشته باشیم.

سرکار اضافه کرد: 24 درصد ثبت اختراعات ایران در زمینه نانو فناوری است. همچنین دانش فنی 90 درصد از نانو مواد در کشور موجود است.

وی با تاکید بر اهمیت رسوخ نانو در صنایع گفت: فناوری نانو در 20 حوزه صنعتی رسوخ پیدا نموده که حوزه های سلامت، ساختمان، هوایی، کشتیرانی، نفت و پتروشیمی، نساجی، آب و محیط زیست، کشاورزی و خودرو این حوزه ها هستند.

وی با اشاره به فعالیت 300 شرکت دانش بنیان در حوزه نانو تکنولوژی گفت: این شرکت ها 715 محصول فراوری کردند و به بازار رساندند همچنین این محصولات به 50 کشور صادر شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به گزارش دانشگاه تکنولوژی جورجیای آمریکا، در زمینه اثر بخشی کشورها در بروز و ظهور نانو فناوری گفت: بر اساس این گزارش چین با پشت سر گذاشتن آمریکا بیشترین میزان اثرگذاری در بروز و ظهور فناوری نانو را داشته و پس از آن کره جنوبی و هند واقع شده است و از ایران به عنوان پنجمین کشور با بیشترین میزان اثر گذاری در ظهور و بروز نانو فناوری نانو یاد شده است.

به گفته وی بر اساس این گزارش در میان 100 دانشگاه برتر در علم نانو 3 دانشگاه از ایران و 3 دانشگاه از آمریکا و بیشتر دانشگاه های برتر این حوزه از کشور چین است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1433

به "ایران سومین کشور دارای سند فناوری نانو است، صادرات به 50 کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران سومین کشور دارای سند فناوری نانو است، صادرات به 50 کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید