ایران شکاف طبقاتی کمتری نسبت به دیگر کشورها دارد

به گزارش مجله فضای وب، رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه توزیع درآمد کل کشور در سطح نسبتاً نابرابر واقع شده است، گفت: طبق آمارهای اعلام شده، اقشار مرفه جامعه در کل کشور 10 برابر و در استان اصفهان 14 برابر دهک های کم درآمد جامعه، درآمد دارند.

ایران شکاف طبقاتی کمتری نسبت به دیگر کشورها دارد

سیدعلی قریشی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با بیان اینکه برای اندازه گیری میزان توزیع درآمدها از شاخص های مختلفی مانند ضریب جینی استفاده می نمایند، اظهار کرد: ضریب جینی صفر برابری کامل توزیع درآمدها و ضریب جینی یک، نابرابری کامل و یک نفر صاحب کل درآمد است. هر چه عدد ضریب جینی کمتر از یک آن کشور از لحاظ توزیع درآمد و ثروت در شرایط بهتری است.

وی با بیان اینکه ضریب جینی استان اصفهان و کل کشور در یک سطح است، اضافه کرد: ضریب جینی کشور 0.36 درصد و استان اصفهان 0.35 درصد و در روستاهای کل کشور و اصفهان 0.33 درصد است.

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرآوری و پردازش داده ها سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان تأکید کرد: موقعیت کشور از نظر ضریب جینی و میزان توزیع درآمد از میان 143 کشور در سطح مناسب تری نسبت به آمریکا و ترکیه است.

وی با اشاره به مقایسه دهک های مختلف درآمد، گفت: طبق آمار سال 93 نسبت دهک پنجم با درآمد متوسط به دهک اول با درآمد کم در مناطق شهری کل کشور 2.13 درصد و در مناطق روستایی 2.7 درصد و در مناطق شهری استان اصفهان 1.8 و در مناطق روستایی 3.1 است.

قریشی ادامه داد: نسبت دهک دهم پردرآمد به دهک اول قشر کم درآمد کل کشور در مناطق شهری 10.4 درصد و در مناطق روستایی 9.7 درصد و در مناطق شهری استان اصفهان 14.3 درصد و در مناطق روستایی 13.7 درصد است.

وی با تأکید بر اینکه توزیع درآمد کل کشور در سطح نسبتاً نابرابر قرار گرفته است، اظهار کرد: طبق آمارهای اعلام شده، اقشار مرفه جامعه در کل کشور 10 برابر و در استان اصفهان 14 برابر دهک های کم درآمد جامعه، درآمد دارند.

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرآوری و پردازش داده ها سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به آمار دفتر عمران سازمان ملل، گفت: ایران شکاف طبقاتی کمتری به نسبت بسیاری از کشورهای جهان همچون آرژانتین، برزیل، چین، گرجستان، اندونزی، مالزی، مکزیک ترکیه و آمریکا دارد.

وی ادامه داد: بالاترین شکاف طبقاتی در کشورهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، هائیتی و بوتسوانا است و کمترین نابرابری در کشور اوکراین با0.241 درصد مشاهده شده است و بعد از آن اسلوونی با ضریب جینی 0.256، رومانی 0.274 درصد است، بنابراین ایران از نظر توزیع درآمد در سطح متوسط جهانی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 85

به "ایران شکاف طبقاتی کمتری نسبت به دیگر کشورها دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران شکاف طبقاتی کمتری نسبت به دیگر کشورها دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید