باد های خورشیدی خطرناک تر از همیشه در کمین زمین هستند

به گزارش مجله فضای وب، طبق بررسی های دانشمندان، باد های خورشیدی تخریب کننده تقریبا هر 25 سال یا بیشتر به زمین آسیب های شدید می زنند.

باد های خورشیدی خطرناک تر از همیشه در کمین زمین هستند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، براساس مطالعات جدید، طوفان های خورشیدی به انداره کافی قوی هستند تا تجهیزات الکترونیکی زمین را هر 25 سال یکبار خراب کنند. همچنین طوفان هایی که قدرت کمتری دارند هر 3 سال یا بیشتر نیز رخ می دهند. این نتایج حاصل تحقیق دانشمندان دانشگاه وارویک است. این طوفان های قوی می توانند تجهیزات الکترونیکی زمین مانند تجهیزات ارتباطی، پروازی، شبکه های نیرو و ماهواره ها را مختل کنند.

این گروه دو نوع طوفان را شناسایی کردند، دسته اول بسیار قوی و مغناطیسی اند و بطور میانگین هر 25 سال یکبار رخ می دهد. دسته دوم طوفان های ضعیف ترند که بطور میانگین هر 3 سال یکبار اتفاق می افتد و همچنان خطرات خود را دارند.

طوفان های خورشیدی یا طوفان های مغناطیسی به علت انفجار در خورشید رخ می دهد که بر اثر آن ذرات باردار را وارد فضا می کند و هنگام برخورد این ذرات با مگنتوسفر زمین این طوفان ها ایجاد می شوند.

ذرات می توانند از قسمت تاج خورشیدی بیایند و جریان آن ها معمولا دو برابر جریان باد های معمولی خورشیدی است. مشهورترین و قوی ترین طوفان ژئومغناطیسی موسوم به رویداد کارینگتون در سال 1859 رخ داد. این طوفان سیستم های تلگرافی در بخش های مختلف جهان را از بین برد و باعث شروع آتش سورزی شد.

جدیدا در سال 1989 طوفان سیستم های توزیع نیرو را مختل کرد و شفق قوی که ایجاد شد حتی از جنوب تگزاس نیز دیده می شد. همانطور که جهانی ما بیشتر الکترونیکی می گردد، خطر طوفان های خورشید نیز بیشتر شده و نه فقط سیستم های توزیع نیرو بلکه تمام ارتباط جهان را مختل می کند.

ماهواره ها ممکن است آسیب پذیرترین بخش ها در برابر این طوفان ها باشند، اما در مقابل نیز جامعه مدرن به شدت به آن ها وابسته است. طبق تخمین های صورت گرفته اگر طوفانی به قدرتمندی کارینگتون در جهانی امروز اتفاق بیفتد، میلیارد ها یا تریلیارد ها دلار خسارت به همراه خواهد داشت.

دانشمندان نیاز دارند تا طوفان ها را پیش بینی کنند و مطالعات جدید بر پایه داده های میدان مغناطیسی 150 سال پیش است. آن ها می کوشند تا قدرت طوفان ها و پراکندکی اتفاق افتادن آن ها را شناسایی کنند. در اطلاعیه مطبوعاتی، استاد ساندرا چاپمن، نویسنده اصلی، از مرکز فیوژن، فضا و اخترفیزیک دانشگاه وارویک گفت: این طوفان ها فوق العاده نادر هستند، اما تخمین احتمال وقوع آن ها بخش مهمی از برنامه های ماست. برای محافظت از زیرساخت های ملی پیش بینی این رویداد ها مهم است.

در این مقاله، نویسندگان نشان دادند که طوفان های شدید مغناطیسی 42 بار در 150 سال گذشته با فاصله هر 3 سال یکبار رخ داده است. طوفان های قوی نیز در این 150 سال 6 بار و به فاصله 25 سال بوده اند.

معمولا این طوفان ها چند روز طول می کشند. این طوفان ها علاوه بر شبکه های نیرو، ماهواره ها، هوافضا می توانند باعث از بین رفتن موقتی سیگنال های مکان یابی یا ارتباطات رادیویی نیر بشوند. توجه به این موضوع مهم است که سیستم GPS فقط برای جهتیابی نیست بلکه سیستم های بانکی مدرن برای معاملات مالی خود نیز به آن وابسته اند.

داده های دانشمندان از بخش های مختلف جهان از 14 چرخه خورشیدی گذشته را پوشش می دهد و قدمت آن ها به دوران قبل از عصر فضا بر می گردد. تجزیه و تحلیل آن ها نشان می دهد که طوفان های قدرتمند شبیه به رویداد کارینگتون ممکن است رایج تر از آنچه تصور می گردد، باشد و در هر زمان می توانند اتفاق بیفتند.

این طوفان ها در خورشید ایجاد می شوند، اما با مشاهدات تغییرات میدان مغناطیسی در سطح زمین می توان به تغییرات فضا پی برد. دانشمندان می دانند که خورشید تقریبا هر 11 سال یکبار چرخه فعال دارد و طی آن ها شدیدا تغییر می کند. مشکل پیش رو این است که داده های زیادی از این چرخه ها وجود ندارد.

علاقمندی های بسیاری در زمینه خورشید و فضا وجود دارد، زیرا همانطور که جهان روز به روز به ماهواره ها، ارتباطات، شبکه های نیرو متکی می گردد، دولتمردان و آژانش های فضایی بیش از پیش باید متوجه باشند که فضا یک اولویت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 894

به "باد های خورشیدی خطرناک تر از همیشه در کمین زمین هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باد های خورشیدی خطرناک تر از همیشه در کمین زمین هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید