برنامه های جهانی نوازنده ایرانی در کشورهای مختلف

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، این اثر که موسسه فرهنگی هنر نقطه تعریف، آن را به انتشار در می آورد، شامل شانزده قطعه کوتاه است که می توان آن را در همان فضایِ شهر خاموش تلقی کرد.

برنامه های جهانی نوازنده ایرانی در کشورهای مختلف

نامِ دومِ این اثر شعرهای پراکنده است که کلهر خود درباره این اثر نوشته است:شعر آواهای پراکنده، به خواب های خوش و ناخوشی می مانند که در لحظات مختلف یک شب به چشمتان می آیند، یعنی می بینید و می شنوید و حسشان می کنید... چندین بعد دارند، دور و نزدیکشان زیاد معلوم و مهم نیست. دور نزدیک است و نزدیک دور... بارانش می بارد، اما خیس نمی کند. برفش هست، ولی سرما ندارد. فقط خیال است، خواب است... می دانید که ، ما هم گاه قسمتی از آن هستیم و گاه از بیرون نیز نظاره گرشان. همه با هم مرتبطند، با هم با ریسمانی پیوسته، اما نه به دنبال داستانی نه به دنبال هیچ ، صبح بعد شما می مانید و هاله ای، گردی از یادشان یا آنچه که رفت... و شاید آرزویی که، وقتی دیگر به خوابتان آیند.

این آهنگساز و نوازنده برجسته، چندی قبل به همراه شجاعت حسین خان نوازنده مطرح سی تار در آمریکا و کانادا به اجرای برنامه پرداخت.

براساس این گزارش کنسرت گروه غزل نیز اسفند ماه و در شهر نیویورک آمریکا برگزار می گردد. غزل گروه موسیقی چند ملیتی است که اعضای آن را کیهان کلهر نوازنده کمانچه ایرانی و شجاعت خان نوازنده سی تار و سواپان چادهوری نوازنده طبلا از هند تشکیل می دهند. آثار گروه تلفیقی از موسیقی شمال هند و موسیقی سنتی ایرانی است.

کلهر در روزهای هشتم و یازدهم ژانویه امسال نیز به همراه ارکستر سمفونیک بالتیمور در آمریکا به رهبری مارین آلسوپ به صحنه می رود. رهبری ارکستر سمفونیک بالتیمور را مارین آلسوپ برعهده دارد و کیهان کلهر از سولیست های این کنسرت بزرگ خواهد بود.

در شروع سال نو میلادی و در کنسرتی که به آیین های بهاری اقوام سراسر جهان اختصاص دارد، قطعه Rite of Spring ساخته ایگور استراوینسکی آهنگساز روس قطعه اصلی و شروعگر برنامه است. همچنین قطعه Rose of the Winds ساخته اسوالدو گلیجوف آهنگساز آرژانتینی که ترکیبی است از موسیقی سنتی اقوام گوناگون جهان در ادامه این کنسرت اجرا خواهد شد. این در حالی است که علاوه بر کیهان کلهر، کریستینا پاتو، دیوید کراکوئه و مایکل وارد برگمن سولیست های این کنسرت هستند

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 418

به "برنامه های جهانی نوازنده ایرانی در کشورهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های جهانی نوازنده ایرانی در کشورهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید