بزرگان هنر ایران به میدان می آیند، نقاشی هایی با سرشت مذهبی

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، جمعه این هفته 10 بهمن ماه، گالری های تهران پذیرای نمایشگاه های تازه ای هستند و مجموعه ای از آنها نیز آثار هنرمندان پیشکسوت و بزرگان هنر ایران را میزبانی می کنند، آسمان تهران نیز روی خوش خود را به مردم شهر نشان داده و شب گذشته باران رحمت بر سر و روی شهر بارید و اکنون فرصت خوبی برای از خانه بیرون زدن و گالری گردی است که هم جسم و هم جان را تازه می کند.

بزرگان هنر ایران به میدان می آیند، نقاشی هایی با سرشت مذهبی

گالری آریا

نمایشگاهی از آثار سیراک ملکنیان از هنرمندان پیشکسوت نقاشی ایران در گالری آریا برپاست و روز جمعه 10 بهمن ماه نیز مجموعه ای از آثار او در گالری آب/انبار به نمایش گذاشته می شود.

در این نمایشگاه منتخبی از آثار نقاشی این هنرمند پیشرو و شامل مروری بر آثارش در این دو گالری پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

گفته می شود که این هنرمند مقیم کانادا، در افتتاح نمایشگاه آثارش حضور خواهد داشت.

در مقدمه این نمایشگاه به قلم داریوش کیارس آمده است: پروژه مشترک آب/انبار و گالری آریا، هفت دهه نقاشی های ملکنیان را از دهه پنجاه میلادی تاکنون گردآورده است.

از فضای گالری آریا تا فضای مرکز هنرهای تجسمی آب انبار راستای شصت ساله از هنر هنرمندی را می بینیم که به واسطه بیش از نیم قرن تولید، تجسم کامل یک جریان هنری در شروع قرن ایران معاصراست: طی این راستا، برخی عناصرنقاشی ایرانی (که القای معنا می کند) حذف شده تا در نهایت به دوره آخر او (دستمال های کاغذی) که می رسیم بدانیم سیراک ملکنیان نقاش خودآگاهی بوده است که طی سالیان با اشراف به جهان انتزاع، به نوعی نیمه آگاهی کشافانه در کار خود رسیده است. این مجموعه سیرتحول و دستاوردهای نقاشی معاصرایران را در یک برهه تاریخی یاد می آورد. [...]

خصلت و سرشت این نوع نقاشی، اگر که مذهبی خطاب نگیرد به نوعی الاهیات تعلق دارد. نیم سایه ها، وحدت وجودی شده اند واتمسفراقلیمی (آب وهوایی) همه بوم ها وکاغذ ها را در برگرفته اند. [...]

تمرکز فوق العاده برتاش های افقی، محدودیت و جلوگیری از پنداشت عمق نمایی، جایگزین رسم به جای طرح اولیه، تاکید بر خطوط غیرقابل اتصال و شدت حجم فرم های جغرافیایی، با تونالیته عاطفی رنگهای استخوانی، نشانه های خاص آثاراین دوره اویند. [...] هرچند نگاه نویسندگان هنردرایران به او-همچون نگاه تاریخ ایران به هنرمندان ارمنی- نگاهی کور بوده است؛ اما با مرور زندگی هنری سیراک ملکنیان از گالری آریا تا فضای گالری آب/ انبار فراموش نمی کنیم که پس ازاو، امکان ورود به قلمرویی که او تعیین کرده است ممنوع خواهد شد.

نمایشگاه آثار نقاشی سیراک ملکنیان تا 30 بهمن ماه در دو گالری آریا و آب/انبار ادامه دارد.

گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالا تر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک 10 و گالری آب/ انبار در خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک 2، تا 30 بهمن ماه پذیرای علاقه مندان به دیدن آثار این هنرمند پیشکسوت هستند.

گالری سیحون

گالری سیحون که عنوان قدیمی ترین گالری تهران را بر پیشانی خود دارد، این هفته پذیرای آثاری از سه نسل مجسمه سازان معاصر ایران است.

این نمایشگاه که روز جمعه 10 بهمن ماه افتتاح می شود، شامل آثاری از عربعلی شروه، مش اسماعیل (توکل اسماعیلی)، مجتبی رمزی، سعید شهلاپور، بهروز دارش، نسیم ابوالقاسم، محمدحسین عماد، بیژن نعمتی شریف، محمدرضا ذبیح الله زاده، قدرت الله عاقلی، مامک حجازی، مریم کوهستانی، فرناز ربیعی جاه، زیبا پشنگ، محسن فولادپور، رامین اعتمادی بزرگ، فخرالدین کاکاوند، محمدرضا یزدی، مهسا تهرانی، بهداد لاهوتی، رضا قره باغی، کورش گلناری، فرهاد ابراهیمی، مرتضی نعمت الهی، سیمین اکرامی، پرویز تناولی، ابراهیم معمارزاده، ژازه تباتبایی، آذرشیخ بهاالدین زاده، فاطمه امدادیان، فرزانه وزیری تبار، کامران مشکزاد، فرشید علیمی، پریدخت مشکزاد، سایمون نوشین، گیتی صیف، هوراد گرجی، ایرج زند، آناهیتا قاسمخانی، مهدی سحابی و کامبیز صبری است.

گالری سیحون درخیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره 11 واقع شده است و تا 29 بهمن ماه پذیرای علاقه مندان به بازدید از آثار این نمایشگاه خواهد بود.

گالری اثر

رضا لواسانی هنرمند نقاش و مجسمه ساز، آثار تازه اش را روز جمعه 10 بهمن ماه به گالری اثر می برد.

او در نمایشگاه تازه آثارش چیدمان های پاپیه ماشه را به نمایش می گذارد.

چیدمان پاپیه ماشه رضا لواسانی، روایتی تغزلی از شکوه و جبروت زندگی و گذر زمان است. این نمایش که حاصل سه سال زندگى هنرمند است، در ادامه نمایش های قبلی او، باز نمایاننده باور دائم او به زایش و ادامه چرخه حیات است که به زبان ویژه دیداری اش، طراحی و اجرا شده است. این مقدمه ای است که برای این نمایشگاه نوشته شده است.

لواسانى علاوه بر مجسمه سازی و نقاشی در زمینه تصویرگری و طراحی صحنه تئاتر نیز فعال است و جوایز بسیاری را از رویدادهای داخلی و خارجی از آن خود کرده است.

نمایشگاه آثار پاپیه ماشه لواسانی تا 20 اسفندماه در گالری اثر برپاست.

گالری اثر در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره 16 واقع است.

گالری محسن

نمایشگاهی از آثار عکس به همراه پرفورمنس سیاوش امامی با نام فراموشی ایرنه روز جمعه 10 بهمن از ساعت 16 تا 21 در گالری محسن (داربست) برگزار می شود.

سیاوش امامی، موسیقیدان و نوازنده گیتار، تجربه های خود را در زمینه عکاسی گرد هم آورده و به مدت یک روز در گالری محسن نمایش می دهد.

در کنار این نمایشگاه عکس، او پرفورمنسی هم اجرا می کند که از دادن اطلاعات درباره این پرفورمنس خودداری کرده و دوست دارد مخاطب در لحظه و بدون هیچ پیش فرضی با این اجرا روبرو شود.

سیاوش امامی در چند سال اخیر همکاری دامنه داری هم با کالین بیس نوازنده گیتار بیس گروه کمل داشته است و ماحصل این همکاری در دست تولید است.

سیاوش امامی بنیانگذار گروه میوت ایجنسی از اواخر دهه 1370 شمسی شروع به کار در عرصه موسیقی کرد.

نمایشگاه عکس به همراه پرفورمنس سیاوش امامی با نام فراموشی ایرنه روز جمعه 10 بهمن از ساعت 16 تا 21 در گالری محسن (داربست) برگزار می شود و ساعت دقیق اجرای پرفورمنس امامی نیز 19 و 30 دقیقه اعلام شده است.

علاقه مندان به دیدن این نمایشگاه عکس و پرفورمنس می توانند روز جمعه به گالری محسن واقع در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک42 مراجعه کنند.

گالری پنجره

نمایشگاه انفرادی آثار پیمان پیروی با نمایش 48 اثر خط نقاشی روز جمعه 10 بهمن ماه در این گالری برپا می شود. این آثار که با دو تکنیک اکرولیک روی بوم و اکرولیک روی مقوا خلق شده اند، در ابعاد کوچک و بزرگ به نمایش گذاشته می شود. کوچک ترین اثر این نمایشگاه 25 در 25 و بزرگ ترین اثر نمایشگاه 100در150 است.

پیمان پیروی متولد 1351 است و خوشنویسی را از سال 65 شروع کرد. وی تا کنون در بیش از 100 نمایشگاه گروهی شرکت داشته و 10 نمایشگاه انفرادی برپا کرده است.

همچنین این هنرمند در دو دوره متوالی در سال های 1999 و 1998 در جشنواره البرده امارات که به صورت بین المللی در میان کشورهای اسلامی برگزار می شود به عنوان هنرمند برگزیده شناخته شد و از کسب رتبه های داخلی وی می توان به عنوان برگزیده در دو دوره جشنواره باغ بسم الله و دو دوره جشنواره قلم اشاره کرد.

این نمایشگاه تا 15 بهمن ماه در گالری پنجره دایر است و علاقه مندان می توانند ساعت 16 تا 20 هر روز از این نمایشگاه واقع در ظفر، خیابان فرید افشار، پایانی کوچه بابک شرقی، بن بست بابک، پلاک 29، طبقه دوم دیدن کنند.

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه نقاشی های زرتشت رحیمی با عنوان چند روایت از کتاب مقدس برنامه این هفته گالری طراحان آزاد است که روز جمعه 10 بهمن ماه گشایش خواهد یافت.

در مقدمه این نمایشگاه، نوشته الهام اعتمادی آمده است: چند روایت از کتاب مقدس نمایشگاهی است که در آن نقاش سرعت فاصله دریافت هنرمندان امروزی از نقاشان گذشته در مقابل منابعی مثل اسطوره مذهب و ماورا را به روشنی نشان می دهد و بیننده را به باز نگری جزییاتی از چندین و چند تصویر باقی مانده در ذهنش از این دست سوژه ها فرا می خواند و پس از آن بازی شروع می شود.

امور ماورایی گاهی در جزییات، مفاهیمی فردی و نسبی است که لزوماً به بحث های با پایان نمی انجامد. ولی گستردگی زبان تصویری در نقاشی های زرتشت رحیمی، از حروف لاتین تا فارسی گرفته تا علایم و نشانه های زندگی امروزی، رنگ های شفاف، ترکیب بندی های اغلب متمرکز و بدون پرسپکتیو، هاله های نور، باغ و بهشت، گیاهان مینیاتوری، حیوان ها با نمادهای تقدس، همه و همه در کنار عناوین آثار، این فرصت را به مخاطب می دهد که در جایی کدهای آشنا، شخصی و دلخواه خود را با آنچه می بیند پیدا کند.

از این منظر روایت رحیمی بر خلاف آنچه از این دست آثار می شناسیم تحمیلی و یک طرفه نیست. مشارکت بازیگوشانه ای با سمبل های آشنا و نا آشنا صورت می گیرد که مجموعه کار را به راحتی پذیرفتنی و دلچسب می کند.

گالری طراحان آزاد تا 15 بهمن ماه پذیرای علاقه مندان به بازدید از این آثار خواهد بود.

این گالری در میدان گل ها، میدان سلماس، جنب پاسارگاد، شماره 5 واقع است.

گالری عقیلی

مجموعه ای از آثار بزرگان هنر نقاشی ایران به همت انجمن مجموعه داران ایران روز جمعه 10 بهمن ماه در این گالری به نمایش گذاشته می شود.

در این نمایشگاه آثاری از سهراب سپهری، ژازه تباتبایی، مرتضی ممیز، جلیل رسولی، جلال الدین سلطان کاشفی، صادق تبریزی، گیزلا وارگا سینایی، محمد ناصری پور، محمدعلی حیدریان، فریده لاشایی، کوروش شیشه گران، منوچهر نیازی، علی اکبر صنعتی، رحیم نوه سی، غلامعلی ذابحی، رسام ارژنگی، ویگن مرادیان، محمدرضا منزه، فرح نوتاش، حسین بختیاری، فرامرز پیلارام، رضا بانگیز، میترا اسپهبد، هاروتیان میانسیان و رعنا فرنود روی دیوار می رود.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 15 بهمن ماه به این گالری واقع در شهرک غرب (قدس)، خیابان سیمای ایران، روبه روی بیمارستان لاله، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک 12 مراجعه کنند.

گالری ساربان

گالری ساربان این هفته پذیرای نمایشگاه آثار نقاشی و نقاشی خط خواهد بود و آثار تازه جواد صادقی را با عنوان خط روی خط به نمایش می گذارد.

این نمایشگاه شامل 25 اثر از آخرین تجربه های این هنرمند است که در ابعاد مختلف با تکنیک ترکیب مواد روی بوم خلق شده اند.

نمایشگاه خط روی خط جمعه 10 افتتاح می شود و تا 20 بهمن هر روز (بجز سه شنبه ها) میزبان علاقه مندان خواهد بود.

گالری ساربان در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 واقع است.

گالری آران

آثار طراحی، نقاشی و حجم های بکتاش سارنگ جوانبخت با عنوان برج و تمرین برای بازتولید شکست برنامه روز جمعه 10 بهمن ماه گالری آران است.

در بخشی از متن این نمایشگاه آمده است: برج بابل داستانی است در کتاب عهد عتیق، درباره مردمی که به یک زبان سخن می گفتند و می خواستند شهری بسازند تا بر روی زمین پراکنده نشوند و برجی که سرش به آسمان برسد. اما زبانشان از سوی خداوند مشوش می شود و ناتوان از فهمیدن سخن یکدیگر، از ساختن باز می مانند و بر روی زمین پراکنده می شوند.

تفاوت اصلی این داستان که شرح پروژه ای اتوپیایی است، با دیگر داستان هایی که به توصیف آرمانشهرها می پردازند، در این است که توصیف شکست است. شاید مهمترین تشابه تمامی پروژه های اتوپیایی شکست پذیر بودنشان است، پروژه ها و ایده هایی آرمانی که می خواهند آرمانشهرها را بسازند، اما همیشه در رابطه ای تنگاتنگ با شکست معنا می یابند و هرچه آرمانی تر باشند احتمال شکستشان بیشتر می شود...

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این آثار به گالری آران واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 مراجعه کنند.

گالری اعتماد

باعث تمام دردسر ها خرگوش ها بودند عنوان نمایشگاهی از آثار لیلا ویسمه است که روز جمعه 10 بهمن ماه در گالری اعتماد به نمایش درمی آید.

گالری اعتماد2 نیز میزبان نمایشگاهی از نقاشی های امین باقری با عنوان بیتر فلای است و گالری اعتماد 3 نیز در همین تاریخ، عکس های امیرحسین شاهبداغلو را با عنوان شماره 1022 میزبانی می کند.

این سه نمایشگاه تا 26 بهمن در گالری های اعتماد 1،2 و 3 به نشانی نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک 4 برپاست. در گالری اعتماد 4 نیز که در نیاوران، نبش خیابان دلشاد، شماره 161، طبقه سه واقع است،

گالری ایده پارسی

نمایشگاه گروهی نقاشی 8 هنرمند با عنوان مشق مکتب صفوی از 10 تا 15 بهمن ماه در گالری ایده پارسی برپا می شود.

آزاده گمینیان، یاسمن یوسفی، عذرا کیانی، مونا ملاحی، حمیرا عبدی، الناز سحرخیز، الناز صباغپور و حسین شمس نصرتی هنرمندانی هستند که آثارشان این هفته در گالری ایده پارسی روی دیوار می رود.

گالری ایده پارسی در خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه راه نشاط، کوچه الله وردی آذر، پلاک 28 واقع است.

گالری شیرین

در گالری شیرین 1 و 2 نیز روز جمعه 10 بهمن ماه، پروژه نیما بهنود با عنوان همه چیز ما هستیم و یک نمایشگاه گروهی نقاشی برپاست.

گالری شیرین در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، پلاک 5 واقع است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 420

به "بزرگان هنر ایران به میدان می آیند، نقاشی هایی با سرشت مذهبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگان هنر ایران به میدان می آیند، نقاشی هایی با سرشت مذهبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید