بیانیه وزارت خارجه: تنها راهکار و فصل بحران یمن راهکار سیاسی است

به گزارش مجله فضای وب، وزارت خارجه کشورمان در بیانیه ای گفت که از هر تلاش و ابتکار عادلانه و عملی برای رفع محاصره، برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات یمنی- یمنی بدون دخالت خارجی حمایت کرده و تنها راه چاره بحران یمن را حل و فصل سیاسی با هدایت یمنی ها می داند.

بیانیه وزارت خارجه: تنها راهکار و فصل بحران یمن راهکار سیاسی است

به گزارش خبرنگاران ؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) چهارم فروردین ماه و در هفتمین سالگرد تجاوز نظامی به رهبری عربستان سعودی به یمن بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: جنگ ویرانگر و محاصره ظالمانه ائتلاف علیه مردم یمن در حالی وارد هشتمین سال می شود که این کشور مقاوم را با بزرگترین فاجعه انسانی قرن روبرو کرده و تبعات مستقیم و غیرمستقیم این جنگ بیش از همه دامن غیرنظامیان، زنان و بچه ها بیگناه را گرفته و موجب از بین رفتن زیرساخت های حیاتی و امکانات بخش های بهداشت و درمان، معیشت، اقتصاد و آموزش یمن شده است.

بیانیه وزارت امور خارجه ایران می افزاید: ائتلاف متجاوز در طی هفت سال اخیر به بمباران و موشک باران اکتفا نکرده و با استفاده از محاصره غیر انسانی و غیرقانونی به عنوان اهرم فشاری در جهت کسب امتیازات سیاسی و نظامی، در حال تحمیل بدترین جنگ اقتصادی و شدیدترین محاصره با مسدود کردن راه های دسترسی زمینی، هوایی و دریایی و ممانعت از ورود غذا، سوخت و دیگر مایحتاج ضروری مردم است.

در بیانیه مذکور آمده است: این جنایت ضد انسانی ائتلاف متجاوز در سایه تداوم فروش سلاح حامیان غربی و آمریکایی آن ها و اعمال استانداردهای دوگانه و نگاه جانبدارانه در شورای امنیت سازمان ملل، موجب استمرار نقض تمامی قوانین بین المللی و حقوق بشری در صحنه بحران یمن است.

در این بیانیه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته از هر نوع تلاش و ابتکار عادلانه و عملی جهت رفع محاصره، برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات یمنی- یمنی بدون دخالت خارجی در پرتو تلاش های نماینده ویژه سازمان ملل حمایت کرده و همچنان تنها راهکار بحران یمن را حل و فصل سیاسی با هدایت یمنی ها می داند.

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز گذشته (چهارشنبه) در دمشق و در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد همتای سوری خود گفت: از لغو محاصره انسانی و برقراری آتش بس و گفتگوهای همه اطراف یمنی استقبال می کنیم.

در همین حال؛ سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دهم اسفند ماه 1400 در اظهاراتی قطعنامه شورای امنیت درباره بحران یمن را دارای تبعات منفی در جهت صلح خوانده و گفته بود: این قطعنامه مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نهم اسفند ماه قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده را که خواستار توسعه دادن ممنوعیت های تسلیحاتی اعمال شده علیه شماری از سران انصارالله به کل این گروه بود را به تصویب رساند.

این قطعنامه با 11 رأی مثبت و رأی ممتنع چهار کشور ایرلند، مکزیک، برزیل و نروژ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. نماینده امارات گفت که این قطعنامه توانمندی های نظامی حوثی ها (نیروهای مردمی انصارالله یمن) را مهار کرده و به سمت متوقف کردن اقدامات تنش آمیز آن ها در منطقه حرکت خواهد کرد.

4949

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2069

به "بیانیه وزارت خارجه: تنها راهکار و فصل بحران یمن راهکار سیاسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه وزارت خارجه: تنها راهکار و فصل بحران یمن راهکار سیاسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید