تاکید بر نقش عربستان در تشکیل دولت لبنان اغراق آمیز است؟ خبرنگاران

به گزارش مجله فضای وب، در حالی که طبق برخی شواهد ترس حریری از سعودی ها یکی از موانع تشکیل دولت لبنان است، برخی معتقدند که عربستان دیگر جایگاه منطقه ای گذشته را ندارد و تاکید بر نقش آن در پرونده سیاسی لبنان اغراق آمیز است.

تاکید بر نقش عربستان در تشکیل دولت لبنان اغراق آمیز است؟ خبرنگاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری النشره طی دوره اخیر برخی مواضع نشان می دهد که عربستان سعودی یکی از اصلی ترین موانع پیش روی سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان در تشکیل دولت است. با این حال سناریو های مختلفی درباره نقش عربستان در پرونده تشکیل کابینه لبنان وجود دارد. برخی معتقدند که ریاض موضع بسیار منفی در قبال سعد حریری اتخاذ کرده و حاضر به حمایت از او نیست، در حالی که برخی دیگر معتقدند تاکید بر نقش عربستان در پرونده سیاسی لبنان بزرگنمایی بوده و این بحران لبنان تنها محدود به عربستان نیست.

طرفداران سناریوی اول بر این باورند که عربستان سعودی که به سرعت در حال از دست دادن کارت های خود در منطقه است، برگ برنده ای برای خود در لبنان به ویژه در حریری می بیند که در ارتباط با منافع شخصی سعد حریری بوده و بر کسی پوشیده نیست. این دسته معتقدند شواهد نشان می دهد برخلاف آنچه که در سال 2017 برای سعد حریری در ریاض رخ داد (بازداشت شدن حریری در عربستان) ارتباط وی با سعودی ها قطع نشده است. البته روابط میان حریری و عربستان سعودی بعد از این اتفاق و تیره و تار شد و اعتماد میان آن ها از بین رفت، اما سعد حریری همچنان به دلیل منافعی که در عربستان می بیند ارتباط خود را با این کشور ادامه داد و امیدوار است ریاض روزی برگ برنده او باشد.

طبق این سناریو روابطی که میان حریری با عربستان برقرار است ارتباط چندانی به مسائل سیاسی نداشته و شامل منافع شخصی حریری می شود. درواقع سعد حریری منتظر است امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه همانند کاری که در سال 2017 برای نجات وی از عربستان انجام داد در زمان کنونی نیز کاری برای احیای روابط حریری و ریاض انجام دهد.

اما طرفداران سناریوی دوم بر این باورند که تاکید زیاد بر نقش عربستان در تشکیل دولت لبنان اغراق آمیز است و شاخص های وجود دارد که نشان می دهد عربستان دیگر مانند گذشته بر مسائل منطقه تسلط ندارد. در واقع ریاض بعد از مطرح شدن امارات متحده عربی و قطر به عنوان دو قدرت رقیب عربستان در جهان عرب دیگر تنها بازیگر منطقه خلیج فارس نیست، به ویژه که قطر تلاش کرده تا خود را از درگیری های منطقه دور نگه دارد و نقش عنصر اصلی در روابط منطقه خلیج فارس با کشور های خارجی و اروپا ایفا کند.

علاوه بر این طبق سناریوی دوم امانوئل ماکرون که در اجرای ابتکار خود در لبنان و حل پرونده سیاسی این کشور ناکام مانده قصد ندارد نقش و نفوذ خود در لبنان را به طرف دیگری از جمله کشور های عربی واگذار کند. از سوی دیگر انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی و اتهاماتی که در این زمینه توجه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است در مرحله کنونی تبدیل به اولویت عربستان در تعاملات دیپلماتیک شده و سعودی ها بیشتر متمرکز بر این موضوع هستند. همچنین با وجود اینکه واشنگتن هنوز به شکل مستقیم اقدامی علیه محمد بن سلمان انجام نداده، اما شرایط به گونه ای است که ولیعهد سعودی دیگر مجاز نیست در هر زمان هر کاری که می خواهد انجام دهد.

بر این اساس طرفداران سناریوی دوم معتقدند که تاکید بر نقش عربستان در تشکیل دولت لبنان درست نیست و اگر چنین بود یک میانجیگری بین المللی ساده می توانست ظرف چند ساعت و نه چند روز، این مسئله را حل نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1509

به "تاکید بر نقش عربستان در تشکیل دولت لبنان اغراق آمیز است؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر نقش عربستان در تشکیل دولت لبنان اغراق آمیز است؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید