تبدیل 500 تن ضایعات به قطعات راهبردی صنایع، 250 هزار دلار صرفه جویی ارزی شد

به گزارش مجله فضای وب، بعضی قطعات مورد احتیاج صنایع با فرآیندی دانش بنیان، از ضایعات فراوری شده در کشور تامین می گردد. کاری که از خروج عدد قابل توجهی ارز از کشور پیشگیری نموده است.

تبدیل 500 تن ضایعات به قطعات راهبردی صنایع، 250 هزار دلار صرفه جویی ارزی شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارزش افزوده ساخته فراوری قطعات بزرگ در عملیات حرارتی بسیار زیاد است و تا به امروز 500 تن ضایعات فلزی به قطعات مفیدی برای شرکت ها بدل و برای کشور یک میلیون و 250 هزار دلار منفعت ارزی داشته است.

توسعه صنعت آزمایشگاهی و اتصال آن به صنایع مختلف دستاوردهای فناورانه بزرگی برای کشور دارد و عوائد آن در کنار سوددهی برای فعالان این حوزه؛ نصیب بخش مالی کشور هم می گردد. به طور مثال بازیابی ضایعات صنایع و تبدیل آنها به قطعات راهبردی با انجام آزمون ها و تست های آزمایشگاهی میسر شد و فراوری قطعات کاربردی در صنایع را فناورانه کرد. این اتفاق یاری نموده است تا 500 تن ضایعات فلزی به قطعات مفید و کاربردی برای شرکت ها تبدیل گردد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی اصلی شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان، از شرکت عملیات حرارتی کاوه کهن دژ، برای طراحی بومی فرآیند دانش بنیانی عملیات حرارتی قطعات بزرگ حمایت نموده است تا به واسطه آن قطعات بزرگ و خاص مورد احتیاج شرکت ها و صنایع فراوری گردد.

عملیات حرارتی فرآیند گرمایش و خنک کاری کنترل شده مواد برای تغییر ساختار و ویژگی آن ها است. از آنجایی که به وسیله عملیات حرارتی می توان خواص فیزیکی و مکانیکی مواد را تغییر داد و هم از آنجایی که این تغییر در خواص باعث تغییر خاصی در شکل قطعات نمی گردد، عملیات حرارتی را یکی از مهم ترین و پرکاربردترین فرآیندهای صنعتی می دانند. در فرآیند عملیات حرارتی که به روش القایی صورت می گیرد باید از کوره های آلیاژی در فرآیندی خاص استفاده گردد.

صرفه جویی 80 میلیارد تومانی ارزی

تا به امروز 200 قطعه بزرگ به روش عملیات حرارتی برای شرکت های اسفراین، فولاد غرب و فولاد گیلان ساخته و بیش از 10 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است. در شرکت فولاد مبارکه اصفهان معادل 80 میلیارد تومان بواسطه ساخت قطعه به وسیله عملیات حرارتی صرفه جویی ارزی انجام شد که مشخصا می توان با اتکا به دانش داخلی این حجم را افزایش داد.

عملیات حرارتی به دلیل افزایش استحکام و سختی آلومینیوم و مقاومت آن در برابر خوردگی، بالا بردن قابلیت شکل پذیری و نرمی آلیاژ آلومینیوم و برای از بین بردن تنش های ایجاد شده در عملیات جوشکاری یا ریخته گری در دستور کار قرار می گیرد.

عملیات حرارتی فولاد برای منسجم سازی مولکولی، تنش زدایی و بهبود خواص الکتریکی و مغناطیسی انجام می گردد. از دیگر کاربردهای آن، افزودن خواص تازه به فولاد همانند انعطاف، ضربه پذیری بالا و مقاومت در برابر فرسایش است.

فراوری قطعات با قطر بزرگ به وسیله عملیات حرارتی

فراوری قطعات با قطر بزرگ که معمولا در غلتک ها به کار می فرایند نیز می توان از عملیات حرارتی استفاده کرد. چند سال پیش و زمانی که تحریم ها علیه کشور تشدید شد، بواسطه عملیات حرارتی اجازه ندادیم تا خطوط فراوری شرکت های فولاد متوقف گردد.

ارزش افزوده ساخته فراوری قطعات بزرگ در عملیات حرارتی بسیار زیاد است و تا به امروز 500 تن ضایعات فلزی به قطعات مفیدی برای شرکت ها بدل شده است که برای کشور یک میلیون و 250 هزار دلار منفعت ارزی داشته است. عدم صادرات غلتک از کشورهای دیگر به ایران در زمان تحریم می توانست خسارت های زیادی به صنعت کشور تحمیل کند اما این امر بواسطه عملیات حرارتی رقم نخورد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2035

به "تبدیل 500 تن ضایعات به قطعات راهبردی صنایع، 250 هزار دلار صرفه جویی ارزی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل 500 تن ضایعات به قطعات راهبردی صنایع، 250 هزار دلار صرفه جویی ارزی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید