تجمع اعتراضی تونسی ها در محکومیت دخالت های خارجی

به گزارش مجله فضای وب، ده ها فعال تونسی در تجمعی اعتراضی در مرکز این کشور برای محکومیت دخالت های خارجی در امور داخلی کشور شرکت کردند.

تجمع اعتراضی تونسی ها در محکومیت دخالت های خارجی

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، معترضان تونسی در تجمعی اعتراضی مقابل تئاتر شهر در خیابان حبیب بورقیبه در مرکز این کشور با سر دادن شعارهایی دخالت های آمریکا و اتحادیه اروپا در امور داخلی کشورشان را محکوم کردند.

الطیب بوعائشه، فعال سیاسی تونس از جنبش حمایت از مقاومت مردمی اظهار کرد: این تجمع که همزمان با نشست مجلس اروپا برپا شده، حامل این پیام آشکار برای داخل و خارج است که ما مخالف دخالت های خارجی در تونس هستیم.

بوعائشه اضافه کرد: مردمی که در 17 دسامبر برای کرامت و عزت خود دست به انتفاضه زدند، اصل عزت را حاکمیت ملی می دانند.

این فعال تونسی در ادامه تاکید کرد: مردمی که شهید دادند، هنوز هم می توانند فداکاری کنند و آنها پایمال شدن عزت و استمرار وابستگی حاکمیت ملی به قدرت های استعماری را نخواهند پذیرفت.

این تجمع اعتراضی در مرکز تونس همزمان با نشست مجلس اتحادیه اروپا برای بررسی شرایط داخلی پس از تصمیمات قیس سعید، رئیس جمهور این کشور و پیامدهای آن بر فرایند دموکراتیک و سیاسی در تونس برپا شد.

کنگره آمریکا نیز 14 اکتبر جاری در نشستی به بررسی تحولات اوضاع در تونس پرداخت.

تونس از 25 ژوئیه گذشته با یک بحران سیاسی شدید روبرو است، قیس سعید تصمیمات فوق العاده ای را در پیش گرفت که از جمله آنها تعلیق فعالیت های مجلس و لغو مصونیت کنندگان آن، لغو فعالیت هیات نظارت بر قانون اساسی، برکناری نخست وزیر و تعیین خود به عنوان دادستان کل بودند.

بیشتر احزاب سیاسی تونس از جمله النهضه با این تصمیمات مخالفت کرده و آنها را کودتایی علیه قانون اساسی کشور دانستند، در مقابل برخی احزاب نیز آنها را تایید کرده و اصلاح جهت انقلاب 2011 دانستند.

اتحادیه کار تونس نیز در بیانیه ای نسبت به افزایش رویکرد فردگرایانه در تصمیمگیری ها و نیز استمرار غفلت از اصل مشارکت که بهترین راه حل مشورتی برای یک گذار دموکراتیک واقعی است، هشدار داد.

11 اکتبر جاری تشکیل کابینه ای نو در تونس با 24 وزیر و به ریاست نجلاء بودن اعلام شد.

رئیس جمهور تونس 29 سپتامبر گذشته نجلاء بودن را به عنوان اولین نخست وزیر زن در تاریخ این کشور مامور تشکیل کابینه کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1845

به "تجمع اعتراضی تونسی ها در محکومیت دخالت های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمع اعتراضی تونسی ها در محکومیت دخالت های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید