تنش بین ترکیه و یونان؛ محور رایزنی های ماس در آنکارا

به گزارش مجله فضای وب، وزیر امور خارجه آلمان به منظور رایزنی در مورد مناقشات بین ترکیه و یونان در دریای مدیترانه، تعامل با آمریکا در دوره بایدن و گسترش مناسبات دو جانبه راهی آنکارا شد.

تنش بین ترکیه و یونان؛ محور رایزنی های ماس در آنکارا

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) برای مصاحبه با همتای ترک خود مولود چاووش اوغلو به آنکارا عزیمت کرد. خبرگزاری د.پ.آ. به نقل از وزارت امور خارجه آلمان گفت ، مهمترین محور مصاحبههای ماس اوضاع شرق مدیترانه پس از اعلام مجدد مذاکرات دو جانبه بین ترکیه و یونان است.

از زمان کشف ذخایر غنی گاز در شرق مدیترانه ، بحث های شدیدی درباره بهره برداری از آنها به وجود آمده است. اعضای اتحادیه اروپا، یونان، قبرس و نیز ترکیه ادعا می کنند که این منابع در مناطق دریایی مربوطه آنها است. در این راستا آتن و آنکارا اواسط تابستان با اعزام کشتی های جنگی به این منطقه بر ادعاهای خود تاکید کردند. اخیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند که افراد یا شرکتهای ترکیه ای را با ادعای فعالیتهای یک جانبه و تحریک آمیز این کشور در شرق مدیترانه، در فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار دهند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آلمان روابط آینده ترکیه با اتحادیه اروپا ، روابط فرامنطقه ای با توجه به آغاز کار جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و مسائل دو جانبه از دیگر محورهای مصاحبههای ماس و چاووش اوغلو خواهد بود.

قرار است یونان و ترکیه هفته آینده برای اولین بار از سال 2016 در مورد درگیری های ارضی خود در شرق مدیترانه مذاکراتی را انجام دهند. کمی پیش از این نشست، ماس به آنکارا سفر کرده تا اهمیت این مصاحبهها را برای آلمان و اتحادیه اروپا روشن کند. وی ابراز امیدواری کرده که در بحث گاز طبیعی بین یونان و ترکیه آرامش پایدار ایجاد شود.

ماس امروز پیش از عزیمت به آنکارا، از سرگیری مصاحبههای دو کشور در هفته آینده را یک فرصت واقعی دانست و گفت: تحرکات مثبت چند هفته گذشته باید پایدار باشد تا اعتماد از دست رفته بازگشته و زمینه یافتن راهکار ایجاد شود.

درگیری بین یونان و ترکیه در یک سال اخیر بالا گرفته است. یونان ترکیه را متهم می کند که به دنبال گاز طبیعی در مناطق دریایی است که طبق قوانین بین المللی فقط توسط یونان مجاز به بهره برداری است اما به گفته آنکارا ، این مناطق به فلات قاره ترکیه تعلق دارند.

دو کشور 25 ژانویه (ششم بهمن) مذاکرات در مورد راهکار منازعه را از سر می گیرند. آلمان ماه هاست که سعی در میانجیگری دارد. به همین دلیل ماس پیش از این در ماه آگوست نیز به آتن و آنکارا سفر کرده بود و خطرناک بودن اوضاع را به دو طرف گوشزد کرده بود. وی در آن زمان گفت که این اختلاف به بازی با آتش تبدیل شده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1429

به "تنش بین ترکیه و یونان؛ محور رایزنی های ماس در آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش بین ترکیه و یونان؛ محور رایزنی های ماس در آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید