تصفیه خانه فاضلاب سخت تجزیه پذیر بهره برداری شد

به گزارش مجله فضای وب، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست و انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی پیروز به طراحی، ساخت و بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب صنایع نساجی و رنگرزی پارچه به عنوان فاضلاب سخت تجزیه پذیر شد.

تصفیه خانه فاضلاب سخت تجزیه پذیر بهره برداری شد

جهت دریافت اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم عبداله زاده عضو هیئت علمی گروه محیط زیست و انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی درخصوص فعالیت خود در حوزه تصفیه فاضلاب های صنعتی گفت: صنایع نساجی از دیرباز جزو مصرف کنندگان عمده آب در بخش صنعت بوده اند و ماحصل این مصرف بالا، فراوری حجم زیادی فاضلاب با آلایندگی شدید است. امروزه با تشدید حساسیت های زیست محیطی فعالیت کارخانه های رنگرزی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست با محدودیت های زیادی همراه شده است که در این بین، لزوم ارائه راهکار های مالی با بازده مناسب حذف آلاینده بیش از پیش نمایان می گردد.

وی اضافه نمود: مهم ترین آلاینده در فاضلاب رنگرزی، انواع رنگزاها با خواص سمی و سرطانزا هستند که حذف موثر آنها با روش های معمول ممکن نیست. روش بیولوژیکی به عنوان راهکار دوست دار محیط زیست با فراهم آوردن شرایط مساعد رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها، باعث تسهیل تجزیه آلاینده شده و قابلیت سازگاری میکروارگانیسم ها با انواع مواد شیمیایی باعث محبوبیت این روش در میان صاحبان صنایع شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: انتخاب فرآیند بیولوژیکی بی هوازی و استفاده از مدیای ارزان قیمت با تخلخل بالا و به دنبال آن، فرآیند بیولوژیکی هوازی باعث کاهش هزینه ساخت و بهره برداری این تصفیه خانه فاضلاب برای صنایع می گردد.

وی استفاده از مدیا با تخلخل بالا و قیمت بسیارکم در مقایسه با موارد مشابه موجود در بازار، کاهش زمین مورد احتیاج جهت ساخت، حداقل احتیاج به مواد شیمیایی و نیروی انسانی ماهر، فراوری لجن کم، حداقل احتیاج به قطعات مکانیکی، برقی و متحرک و کاهش مسائل مربوط به استهلاک آنها، راهبری و بهره برداری بسیار آسان در مقایسه با سایر روش های موجود تصفیه فاضلاب، حذف کد رنگ و کدورت با بازده بیش از %90 را از مزایای این روش دانست.

خروجی تصفیه خانه قابلیت تخلیه پساب به چاه جاذب را دارد

عبداله زاده با اشاره به اینکه استفاده از این روش برای تصفیه فاضلاب رنگرزی ارزشمند است، توضیح داد: این سیستم در حال حاضر با ظرفیت 400 متر مکعب در روز، در شرکت بتون رنگ کردان (تکمیلیران سابق) ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. قابل ذکر است، خروجی تصفیه خانه مذکور قابلیت تخلیه پساب به چاه جاذب را دارا است.

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی همچنین اعلام کرد: با توجه به پیشینه صنعتی پیروز و رضایت کامل کارفرمایان قبلی، طراحی، ساخت و بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب رنگرزی پارچه های پلی استر و پنبه ای به ظرفیت 20 متر مکعب در روز جهت دستیابی به پسابی با قابلیت استفاده مجدد در کشاورزی نیز در حال حاضر در شرکت تهران پایون در حال اجرا است.

عبداله زاده همچنین گفت: دانش فنی طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب برای تصفیه انواع فاضلاب صنعتی سخت تجزیه پذیر جهت دستیابی به استانداردهای زیست محیطی تخلیه پساب در حال حاضر در پژوهشگاه مواد و انرژی موجود است.

بخشی از نتایج پژوهشی پروژه مذکور در فصلنامه علمی پژوهشی مهندسی بهداشت محیط و 5 کنفرانس معتبر بین المللی و ملی به چاپ رسیده است.

همچنین این پروژه در هفته پژوهش و فناوری استان البرز امسال به عنوان طرح برتر پژوهشکده انرژی رونمایی شد و در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری نیز، سطح آمادگی فناوری TRL 8 را در سامانه ایران تک هاب، کسب کرد.

نشریه علمی، تخصصی و پژوهشی نساجی پیروز مصاحبه عبداله زاده در این خصوص را منتشر نموده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 649

به "تصفیه خانه فاضلاب سخت تجزیه پذیر بهره برداری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصفیه خانه فاضلاب سخت تجزیه پذیر بهره برداری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید