تولید شاخ مصنوعی، راهکاری برای نجات کرگدن ها

به گزارش مجله فضای وب، عده ای از دانشمندان با هدف کمک به حفاظت از کرگدن ها که به خاطر شاخ با ارزش شان در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند، شاخی مصنوعی ساخته اند که شباهت چشمگیری به شاخ واقعی این حیوان دارد.

تولید شاخ مصنوعی، راهکاری برای نجات کرگدن ها

دانشمندان در تلاش برای نجات کرگدن های در معرض خطر انقراض، پیروز به ساخت شاخ مصنوعی کرگدن با استفاده از موی دم اسب شده اند و امیدوار هستند که روش آن ها الگویی برای تولید شاخ های مصنوعی باورپذیری شود که در نهایت بازار را اشباع کند، همان بازاری که جمعیت کرگدن های وحشی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. در طب چینی اعتقاد بر این است که شاخ کرگدن فواید زیادی دارد. افزایش تقاضا برای شاخ کرگدن باعث تداوم شکار غیرقانونی این حیوانات و به تبع آن ایجاد اثرات مخرب بر جمعیت محدود به جای مانده آن ها در حیات وحش می شود.

پژوهش نو دانشمندان با هدف گیج کردن مشتری و متعاقباً کاهش تقاضا برای شاخ های طبیعی کرگدن اجرا شده است؛ به این ترتیب که با عرضه کپی بسیار ارزان تر این شاخ ها بتوانند در بازار نفوذ کرده و آن را اشباع کنند.

شاخ کرگدن اصلاً مشابه شاخ گاو نیست، هرچند که برخی از مواد تشکیل دهنده آن ها مشابه یکدیگر هستند. شاخ این حیوان در واقع دسته مویی است که رشد می کند، به هم فشرده می شود و با ترشحات غدد چربی روی بینی کرگدن به هم می چسبد.

دانشمندان برای اثبات این موضوع، موهای دم اسب را که از خانواده نزدیک کردگدن به شمار میرود، به شکل یک دسته درآوردند و سپس آن ها را با ماده ای خاص از ابریشم اصلاح شده به یکدیگر چسباندند تا شبیه به بخش کلاژنی شاخ واقعی شود. این روش به آن ها امکان شکل دهی به ساختارهای نمونه ای را داد که از نظر ظاهری، حس و خاصیت شبیه به شاخ کرگدن واقعی بودند. مطالعات تحلیلی حاکی از وجود شباهت هایی بین شاخ مصنوعی و طبیعی از نظر ترکیب و خصوصیات بوده اند. پروفسور فریتز ولزاث (Fritz Vollrath)، از بخش جانورشناسی دانشگاه آکسفورد و از نویسندگان این پژوهش، می گوید:

با توجه به پژوهشی که انجام دادیم، ساخت موادی شاخ مانند با الهام از مدل واقعی، تقریباً ارزان و آسان است. ما کار توسعه بیشتر این فناوری را به دیگران واگذار می کنیم با این امید که ضمن ایجاد سردرگمی در تجارت شاخ کرگدن، قیمت ها را کاهش دهد و در عینِ حال به حفاظت از این حیوانات کمک کند.

بقای کرگدن ها به واسطه تجارت شاخ آن ها به شدت چالش برانگیز شده است و سایر جایگزین های شاخ کرگدن با این امید توسعه می یابند تا تقاضا برای این کالای پرطرفدار و البته ممنوع را کاهش دهند. به باور نویسندگان پژوهش مذکور، خیلی مهم است که جایگزین های احتمالی نه تنها از نظر ترکیب شیمیایی و ساختار مشابه اصل آن باشند، بلکه بتوان به سادگی آن ها را تولید کرد. این طور به نظر می رسد که با موهای دم اسب که با پرکننده ای بر پایه ابریشم به هم چسبیده اند، شرایط تولید چنین جایگزینی محقق شده است. در ضمنً، از این بیوکامپوزیت می توان به راحتی یک کپی از شاخ کرگدن ساخت، به طوری که با برش و صیقل دادن آن به وضوح معین است که ریزساختارش شباهت چشمگیری به شاخ واقعی دارد.

منبع: کجارو / sciencedaily.com
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1980

به "تولید شاخ مصنوعی، راهکاری برای نجات کرگدن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید شاخ مصنوعی، راهکاری برای نجات کرگدن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید