جزئیات برنامه وزارت کشاورزی برای حمایت از فراوری

به گزارش مجله فضای وب، معاون وزیر کشاورزی از طراحی دو شیوه برای حمایت از واحدهای تولیدی اطلاع داد و گفت: شیوه اول حمایت و تأمین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع آوری مازاد احتمالی محصولات تولیدی از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ است.

جزئیات برنامه وزارت کشاورزی برای حمایت از فراوری

محمد قربانی، معاون وزارت کشاورزی درباره نحوه حمایت دولت از واحدهای فراوریی و تأمین نقدینگی این واحدها بعد از آزادسازی قیمت ها گفت: دولت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحدهای فراوریی دو شیوه را در دستور کار قرار دادند که شیوه اول حمایت و تأمین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع آوری مازاد احتمالی محصولات فراوریی از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در شیوه اول دو خط اعتباری تعریف شده است، گفت: خط اعتباری اول یک خط اعتباری بزرگ است که برای وارد نمایندگان نهاده های دامی، صنایع لبنی و کارخانجات تصفیه روغن تعریف شده است.

وی درباره سقف اعتبارات قابل دریافت در این خط اعتباری، اضافه نمود: به میزانی که این واحدها احتیاج داشته باشند برای آنها تأمین اعتبار انجام می گردد. ضمن اینکه لیست آنها به هشت بانک تأمین نماینده این اعتبارات ارسال شده است. این اعتبارات با نرخ 18 درصد محاسبه می گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خط اعتباری دوم نیز شرح داد: این خط اعتباری برای واحدهای فراوریی خرد و میانه در نظر گرفته شده و واحدهای فراوریی اعم از صنعتی، روستایی، عشایر و واحدهای فراوریی طیور را تحت پوشش قرار می دهد و مکانیزم آن به این شکل است که واحدهای کوچک اعم از واحدهای خرد عشایری ها و روستایی ها تسهیلات را به صورت یارانه و با نرخ کمتر از 18 درصد دریافت می نمایند.

وی با بیان اینکه سقف این تسهیلات 200 میلیون تومان است، ادامه داد: واحدهای فراوریی بزرگ تر این تسهیلات را با نرخ 18 درصد دریافت می نمایند.

قربانی با تأکید بر اینکه تداوم و پایداری فراوری برای وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است، توضیح داد: در این راستا سیاستی اتخاذ شده که اگر مازاد احتمالی در محصولات فراوری شده ایجاد گردد، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی این محصولات مازاد را جمع آوری خواهد نمود.

وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ و تخم مرغ مازاد را جمع آوری می نماید و از این محصولات هم به عنوان ذخایر استراتژیک و هم برای صادرات استفاده خواهد نمود. بعلاوه سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر مازاد فراوری نمایندگان را خریداری و تبدیل به شیرخشک و ذخیره سازی می نماید.

محاسبه قیمت براساس نرخ آزاد نهاده های دامی بود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه گفته می گردد قیمت های تصویب شده برای چهار قلم کالای اساسی بدون در نظر گرفتن نرخ تازه نهاده های دامی است، چرا که قیمت نهاده ها بعد از اعلام نرخ های مذکور مشخص و ابلاغ شده است، گفت: چنین مسئله ای به هیچ عنوان صحت ندارد.

قربانی شرح داد: زمانی که قیمت چهار کالای اساسی را در صحن مشخص کردیم با احتساب نرخ نهاده های دامی به صورت آزاد بوده است و علت اینکه قیمت نهاده های دامی با وقفه اعلام شد این بود که به بازار شوک وارد نگردد. بنابراین هیچ گونه افزایش قیمت دیگری در این کالاها نخواهیم داشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2066

به "جزئیات برنامه وزارت کشاورزی برای حمایت از فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات برنامه وزارت کشاورزی برای حمایت از فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید