تور برزیل ارزان: زمینه چینی برای مونتاژ انبوه یک خودروی برزیلی، هندی یک شرکت رومانیایی!
به گزارش مجله فضای وب، وزیر صمت می گوید، خودرو های وارداتی تنها خودرو ها چینی نیستند وخودرو های مالی اروپایی زیر 10 هزار دلار نیز وجود دارد و تبادل نظر هایی نیز برای انجام این کار آغازشده است.
با تور برزیل ارزان از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.
به گزارش خبرنگاران، سیدرضا فاطمی امین در خصوص مشخصات خودرو های وارداتی نیز گفت: ما بر واردات خودروی مالی تأکید داریم یعنی خودرو هایی که زیر ده هزار دلار باشند، زیرا می خواهیم پژو، سمند و تیبا را از رده خارج نموده و خودرو هایی مانند تارا و شاهین که قیمت های بالاتری نسبت به خودرو های مالی دارند را جایگزین کنیم، پس ضروری است برای قشری از جامعه که خودرو هایی مقرون به صرفه تر می خواهند محصول داشته باشیم.
وی اضافه نمود: بنابراین در این آیین نامه تمرکز ویژه کردیم که خودرو های مالی مقرون به صرفه تر وارد گردد تا هم احتیاج مردم را پوشش دهند و هم به تدریج به سمت ساخت داخل برویم و نقص ترکیب محصولات داخلی را با از رده خارج کردن خودرو هایی باقیمت پایین، اما بی کیفیت و جایگزین کردن یک خودروی مالی باکیفیت، رفع نموده و سبد محصولات را کامل کنیم.
در واردات خودرو رانت وجود دارد
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به صحبت های اخیر وزیر صمت مبنی بر واردات خودرو های مالی با بهای زیر 10 هزار دلار، گفت: نکته مهم این صحبت ها این است که قبل از اینکه آیین نامه واردات خودرو نهایی گردد، عده ای از جزییات آن خبر دارند و در حال مذاکراه برای واردات خودرو های زیر 10 هزار دلار هستند، درحالی که وزیر صمت نیز از ریز این قضایا خبر دارد و آن ها را نیز تایید می نماید.
وی اضافه نمود: در این بین یک رانتی وجود دارد که این عده در حال مذاکره برای واردات هستند، قبل از اینکه آیین نامه واردات به صورت رسمی تصویب گردد، به اعتقاد بنده اینکه خود وزیر صمت نیز به چنین چیزی اذعان دارد، مهم ترین مسئله ای است که در این باره وجود دارد، از سوی دیگر چنین بعضی از اخبار حاکی از آن است که اتفاقات جدیدی در صنعت خودرو در حال روی دادن است، که نتایج آن می تواند ابعاد بسیار گسترده ای داشته باشد.
زاوه گفت: بعضی از افراد در حال مذاکره برای واردات و مونتاژ بعضی از مدل ها هستند، که جایگزین بعضی از محصولات گردد، که وزیر صمت نیز به آن ها اشاره نمود، از جمله تیبا و پراید، در این زمینه یک مدل هندی- برزیلی که محصول یک خودروساز رومانیایی است، قرار است جایگزین این خودرو ها گردد و زمینه چینی آن نیز در حال اجرا است.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: نامه ای که در دو سه روز گذشته منطقی معاون وزیر صمت به رئیس سازمان استاندارد زد، مبنی بر اینکه رعایت استاندارد های 85 گانه برای بعضی از خودرو ها امکان پذیر نیست، نیز به همین دلیل باید ارزیابی کرد، که خودرو هایی که قرار است، جایگزین بعضی از محصولات داخلی شوند و زیر 10 هزار دلار نیز قیمت دارند، در بازار های جهانی، قادر به پاس کردن این استاندارد ها نیستند و برای همین وزارت صمت در حال رایزنی برای مستثنی کردن، این خودرو ها از استاندارد های اعلامی است.
دولت برای خودش تنها تصمیم می گیرد
مهدی دادفر دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت زمانی که می خواهد یک قانونی را مصوب کند، باید نظر مشاوره ای تشکل های تخصصی را در آن باره نیز اخذ کند، گفت: اما تا به امروز با توجه به اینکه دولت نظری از ما نخواسته است، معلوم نیست چه کسانی به گفته وزیر صنعت در حال مذاکره برای ورود خودرو به کشور هستند.
وی اضافه نمود: دولت اصولا بر چه اساسی باید در امر واردات دخالت کند، در این باره نقش بخش خصوصی چه می گردد، قاعدتا تا زمانی که دولت چنین رفتار هایی را انجام می دهد، نمی توان انتظار داشت که بخش خصوصی بتواند کار خود را در امر واردات انجام دهد، متاسفانه اقتدارگرایی دولت ها مختلف در اجرای قانون همچنان ادامه دارد، در مسئله واردات خودرو نیز دولت سیزدهم رویه اسلاف پیشین خود را می رود و به هیچ عنوان به نظرات بخش خصوصی کاری ندارد.
دادفر گفت: چنین رویکردی نیز نتیجه اش شکست تمامی طرح های مالی است که تا به امروز اجرا شده است، به بیان دیگر دولت هر کاری که دوست داشته باشد را انجام می دهدو در این زمینه بخش خصوصی به عنوان نهادی که در گذشته کار تخصصی واردات را انجام می دهد، کاری از دستش بر نمی آید، بنابراین از همین ابتدا آقایان دولتی باید جوابگوی تبعات چنین رویکردی را که شروع نموده اند، باشند.
دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو افزود: در خصوص استاندادر های 85 گانه خودرویی نیز همین وضعیتی که در خصوص آیین نامه واردات وجود دارد، حکمفرما است، چه در بحث واردات و چه در بحث فراوری، این استاندارد ها گرفتاری های زیادی را به وجود آورده، درحالی که ما در کشور بنزین یورو 6 نداریم، خودرو ها باید با این استاندارد وارد شوند، این درحالی است که این موضوع هزینه و بهای تمام شده فراوری در کشور را بالا می برد، از سوی دیگر چنین استاندارد هایی در کشور های دیگر به این ترتیب وجود ندارد.
دادفر ادامه داد: باید خودرو های مختلف با استاندارد های گوناگون در بازار وجود داشته باشد، تا مشتری با توجه به بودجه و بعلاوه سلیقه اش اقدام به خرید کند، نه اینکه، وقتی شرایط رعایت این استاندارد ها وجود ندارد، به اجبار چنین موضوعی را اجرا کنیم، از سویی جزییات این استاندارد ها نیز در کشور های دیگر و به وسیله خودروسازان مطرح جهانی نیز استفاده نمی گردد و آن ها نیز از وجود از وجود چنین استاندارد هایی تعجب می نمایند.
وی اعلام کرد: اینکه دولت میخواهد خودرو های زیر 10 هزار دلار را وارد کند، اولا باید گفت، دولت اصولا چه حقی برای مذاکره در خصوص واردات خودرو دارد، ثانیا اگر آقایان می توانند خودرویی بیاورند که برای مشتری ایرانی 600 میلیون تمام می گردد و استاندارد های 85 گانه را نیز پاس می نماید، این موضوع بسیار عالی است، اما بنده به شما می گویم، چنین موضوعی رخ نخواهد داد.
وی توضیح داد: اگر این قضیه رخ دهد به احتمال زیاد عوارض و تعرفه های گمرکی را برای چنین خودرو هایی صفر خواهند کرد و سایر هزنیه های مترتب واردات نیز کنار گذاشته خواهد شد، زیرا در حال حاضر تنها در فقره اسقاط خودرو های فرسوده، یک واردنماینده به ازاء واردات یک دستگاه خودرو، باید بین 4 تا 8 خودرو را از رده خارج کند، که این موضوع هزینه حداقل 120 میلیون تومانی در بر دارد، بنابراین با توجه به چنین وضعیتی، واردات خودرو های زیر 10 هزار دلاری که آقایان وعده آن را می دهند، با توجه به شرایط عادی واردات امکان پذیر نیست، اما در صورتیکه تعرفه و یا سایر هزینه های وارداتی را کاهش دهند که آن موقع قضیه فرق می نماید.
منبع: فرارو