بازسازی خانه: خانه های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان بازسازی قرار دارند

به گزارش مجله فضای وب، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، خانه های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان بازسازی قرار دارند.

بازسازی خانه: خانه های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان بازسازی قرار دارند

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

شهر کرمان با قدمت تاریخی و باستانی و بناها و عمارت های فراوانی که دارد گنجینه ای از آثار میراث فرهنگی را به خود اختصاص داده که در این میان خانه های تاریخی این شهر هر کدام شناسنامه و هویت تاریخی و فرهنگی مردمان دیار کریمان محسوب می شوند.

خانه های تاریخی شهر کرمان که روزگاری پرهیاهو و رفت آمد بودند، در طول سالهای اخیر به علت سکونت نکردن افراد و رسیدگی نشدن، به سوی متروکه شدن و تخریب تدریجی رفته اند، بطوریکه بعضی از آنها بطور کامل تخریب یا بصورت جدی آسیب دیده اند که ضربه بزرگی به میراث فرهنگی این شهر است.

در سال 95 مسئولان وقت استانداری کرمان از بازسازی هفت خانه تاریخی شهر کرمان که در محله زردتشتیان این شهر واقع شده است، به وسیله سازمان همیاری های شهرداری، شرکت جهاد نصر و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر دادند تا این خانه ها به عنوان هتل، مرکز گردشگری و اقامتی و صنایع دستی تبدیل گردد.

در اوایل اسفند سال 99 علی اصغر مونسان، وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز طی سفر به کرمان از طرح بازسازی خانه های تاریخی بازدید کرد و خواهان تسریع در فرایند این پروژه شد و نظر مساعد برای حمایت از این طرح را نیز ابراز کرد.

سرعت افزایش تورم بیش از پیشرفت بازسازی

اما اکنون پس از گذشته حدود 6 سال از انتشار خبر بازسازی خانه های تاریخی شهر کرمان، بازسازی این خانه ها به انتها نرسیده و آنطور که مجری طرح بازسازی اظهار میدارد به علت نوسانات قیمتی و گران شدن مصالح و ابزار و تجهیزات، به منابع اقتصادی بیشتری برای تکمیل این خانه ها احتیاج است.

مجری پروژه بازسازی هفت خانه تاریخی کرمان در رابطه به تاخیر در اتمام این طرح گفت: طرح بازسازی این بناها از سال 96 به شرکت مجری واگذار شد و در زمان انعقاد قرار داد حجم سرمایه گذاری برای بازسازی و بازسازی خانه ها مجموعا 24 میلیارد ریال برآورد شد.

امیرحسین عبدالرحمانی با اشاره به همزمانی شروع کار با افزایش تورم و بالا رفتن قیمت ها توضیح داد: پس از گذشت مدتی از شروع کار، در تامین منابع با مشکل روبرو شدیم و اقدام به دریافت تسهیلات برای ادامه این طرح کردیم.

وی اضافه کرد: پس از اخذ مصوبه برای دریافت 25 میلیارد تومان تسهیلات به یکی از بانک های عامل معرفی شدیم که در این مرحله بانک برای وثیقه گذاری دریافت وام شرایط سختی پیش روی ما گذاشت که تا به امروز نتوانستیم تسهیلات را دریافت کنیم.

مجری پروژه بازسازی هفت خانه تاریخی کرمان با بیان اینکه تقریبا از بهار سال 1399 طرح بازسازی متوقف شده است، تاکید نمود: طی جلسه ای که مسئولان شرکت سرمایه گذار با مدیران میراث فرهنگی استان کرمان اخیرا برگزار نموده اند قرار بر این شد که برای اخذ تسهیلات مصوبه تازهی برای بانک دیگر گرفته گردد که ظاهرا اعلام شده است که فقط همان بانک قبل تسهیلات میدهد که با این شرایط عملا گرفتن تسهیلات ناممکن است.

وی ادامه داد: تا به امروز برای بازسازی این هفت خانه هفت میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده است که حدودا برای تکمیل کار به 25 میلیارد تومان دیگر احتیاج است.

عبدالرحمانی تاکید نمود: اگر در اخذ تسهیلات برای سرمایه گذار سختگیری نگردد و موانع برطرف گردد تمام این پروژه ظرف یکسال به اتمام می رسد، البته یکی از این خانه ها با کاربری صنایع دستی به اتمام رسیده است.

وی گفت: بازسازی این بناها زیر نظر میراث فرهنگی استان کرمان و با برترین کیفیت و اجرا و مصالح تا به امروز اجرا شده است که اگر به اتمام برسد نقش مهمی در رونق چرخه گردشگری شهر و استان کرمان دارد.

رایزنی میراث فرهنگی برای ادامه طرح بازسازی خانه ها تاریخی کرمان

مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان عمده علت توقف این طرح را مسائل مجری در تامین منابع ذکر می نمایند و اظهار میدارند که کوشش خود را برای برطرف موانع اجرای طرح انجام داده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این رابطه گفت: آخرین رایزنی هایی که با هیات مدیره و مدیرعامل مجری طرح بازسازی خانه های تاریخی شهر کرمان داشتیم، قرار بر این شد که بخش از منابع برای ادامه پروژه به وسیله مجری تامین گردد و همزمان برای دریافت تسهیلات نیز پیگیری های لازم برای تسریع گر را داشته باشیم.

فریدون فعالی اضافه کرد: در رابطه با مسائل بانک و تضامین دریافت تسهیلات شرکت مجری طرح باید شرایطش را با بانک هماهنگ کند و به هر حال بانک نیز قوانین و شرایط خود را دارد، هر چند رایزنی برای تعامل بیشتر بانک و سرمایه گذار در حال اجرا است.

وی تاکید نمود: توافق شده که با تامین منابع بزودی کار شروع گردد و میراث فرهنگی نهایت تعامل و حمایت را برای ادامه و اتمام این طرح بزرگ را در دستور کار واقع شده است.

میراث فرهنگی از سرمایه گذار طرح بازسازی خانه های تاریخی حمایت می نماید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز گفت: بازسازی این هفت خانه تاریخی، پیشرفتی بین 40 تا 100 درصد داشته است و در ماههای اخیر یکی از این خانه ها به عنوان مرکز و کارگاه صنایع دستی بهره برداری شده است.

مجتبی شفیعی اعلام کرد: فعالیت کارگاه های بازسازیی این خانه های تاریخی به علت کمبود بودجه فعلا متوقف شده است تا سرمایه گذار منابع تازه به پروژه تزریق کند و ادامه کار از سر گرفته گردد.

وی تاکید نمود: ما سعی داریم تا سرمایه گذار بتواند هزینه اتمام پروژه را به وسیله دریافت تسهیلات تامین کند، هر چند مجری طرح در دریافت تسهیلات بانکی با مسائلی روبرو شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اضافه کرد: مدت زمان بهره برداری این خانه ها که کاربری اقامتی، گردشگری و پذیرایی دارند، بازه زمانی 20 ساله است که با اضافه شدن آنها ظرفیت گردشگری خوبی برای شهر کرمان ایجاد می گردد.

پروژه بازسازی و بازسازی هفت خانه تاریخی شهر کرمان از طرح های بزرگ میراث فرهنگی این استان محسوب می گردد که به لحاظ مقطع زمانی به بدشانسی روبرو شده است و تورم سالهای اخیر پیش بینی های اقتصادی و بودجه ای اجرای پروژه را دچار چالش نموده است که احتیاج به حمایت بیشتر از سوی مسئولان برای اتمام این طرح ارزشمند میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد.

دریافت تسهیلات از یک بانک که سرمایه گذار و مجری طرح آن را گره و سنگ بزرگ اجرای این پروژه میداند، با کمی تعامل و انعطاف بیشتر و بعلاوه رایزنی موثر بین دوطرف و پادرمیانی مسئولان به راحتی قابل باز شدن است تا اتفاق خوبی در حوزه میراثی و گردشگری کرمان رقم بخورد و شهفرایندان و گردشگران از مزایای بازسازی این خانه های برخوردار شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2044

به "بازسازی خانه: خانه های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان بازسازی قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: خانه های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان بازسازی قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید