خبرنگاران بازهم داستان کونوکارپوس...

به گزارش مجله فضای وب، اهواز - خبرنگاران - گیاه کونوکارپوس و نقش آن در مسائل تنفسی روز دوشنبه توسط کارشناسان استانی و کشوری و اعضای هیات علمی دانشگاه در نشست شبکه ملی جامعه و دانشگاه به صورت آنلاین مورد بررسی قرار گرفت.

خبرنگاران بازهم داستان کونوکارپوس...

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست گفت: تحقیقات 2 ساله در دانشگاه علوم پزشکی اهواز نشان می دهد میزان دانه های گرده گیاه کونوکارپوس بین 9 گونه 4.88 درصد است در نتیجه مسائل آلرژیک می تواند نتیجه چند عامل شامل اسپور قارچ یا کونوکارپوس و سطح بالایی از آلودگی های محیطی از جمله صنعت باشد.

نوراله معلمی افزود: چون در شهرهایی مانند دزفول و خرمشهر نیز با وجود درخت کونوکارپوس اما این مشکل وجود ندارد بنابراین ترکیب آن با آلودگی های نفتی و صنعت می تواند موثرواقع شود.

وی پیشنهاد داد تا علاوه بر هرس درختان کونوکارپوس، دنبال یافتن علل احتمالی دیگر با همراهی دانشگاه باشیم.

دیگرعضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در خصوص سرانه فضای سبز گفت: میزان این شاخص در شهرهای خوش آب و هوا بین 12 تا 30 متر مربع و در اهواز حدود 13 متر مربع است در حالی که با توجه به شرایط این شهر باید 50 متر مربع باشد چون مهمترین اثرات فضای سبز تعدیل دما و جذب گرد و غبار است.

کونوکارپوس دارای کارایی گیاه پالایی

مهرانگیز چهرازی بیان کرد: برای بهبود پوشش گیاهی باید از گیاهان با خاصیت گیاه پالایی استفاده کنیم یعنی دارای قابلیت رشد سریع، مقاوم به آلاینده های موجود و سازگار با منطقه باشند و کونوکارپوس در این زمینه بهترین پاسخ را داده است.

وی افزود: این گیاه دارای ویژگی های مهمی از جمله تحمل نور و گرمای شدید، مقاومت به شوری، خشکی و آلودگی هوا را دارد و از گیاهان شفابخش دارویی است.

مقاله ای در خصوص حساسیت زا بودن کونوکارپوس منتشر نشده

چهرازی ادامه داد: گل های نر کونوکارپوس، دانه های گرده را درهوا پراکنده نمی کنند و در کیسه گرده باقی می ماند پس نباید آلودگی هوا و مسائل تنفسی را به این گیاه نسبت بدهیم چون براساس تحقیقات اجرا شده کمترین دانه های گرده در هوا به کونوکارپوس اختصاص داشت و بیشترین مربوط به علف های هرز و قارچ های معلق در هوا بود که آلودگی ایجاد می کنند؛ تا به امروز مقاله ای در خصوص اینکه دانه گرده کونوکارپوس حساسیت زا باشد منتشر نشده است.

وی بین کرد: این گیاه علاوه بر اهواز در گچساران، بوشهر و بندر عباس نیز وجود دارد اما در آن مناطق مسئله ای ایجاد نکرده است بنابراین آلودگی های صنعتی اهواز نیز می تواند باعث مسائل تنفسی شود البته دانه گرده باعث حساسیت می شود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: مخالف هرس کردن کردن درختان هستم چون اهواز به فضای سبز نیاز دارد و معماری گیاهان و تاج درختان برای ما مهم است.

وی ادامه داد:این گیاه آلودگی های نفتی و خاکی را جذب می کند و بهتر است با دید مثبت به آن توجه کنیم.

هرس درختان شهریور انجام شود

رییس اداره محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز نیز گفت: صنایع اهواز الزامات محیط زیست را به صورت کامل اجرا نکردند و اصرار بر این بود که بگوییم صنعت گناهی ندارد و درخت کونوکارپوس مقصر است.

ناهید ممبینی افزود: این گمان باعث شد قبل از انجام مطالعات دقیق کونوکارپوس متهم شد و در یک روز یا یک هجمه 250 اصله از این درخت ریشه کن شد.

وی ادامه داد: هرس درختان را انجام می دهیم اما تقاضا داریم حداقل تا شهریور به علت گرمای هوا و نیاز به پوشش گیاهی اقدامی صورت نگیرد.

ممبینی بیان کرد: ما نمی گوییم که این گیاه آلرژی ایجاد نمی کند اما اساتید محیط زیست و علوم پزشکی باید به حوزه صنایع نیز ورود کنند.

رییس اداره محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: هم اکنون 368 هزار اصله کونوکارپوس در اهواز وجود دارد.

در این نشست معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز حضور داشت.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پاییزی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1394 بیش از 60 هزار نفر به دلیل مسائل تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی شد و چهار احتمال مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.

گیاه کونوکارپوس که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تایید شده است.

بر همین اساس شورای سلامت خوزستان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مسائل تنفسی مصوب کرده است.

ایدنی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 95 بیان کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی های پائیزی، با هرس درختان 70 تا 80 درصد کاهش یافته است.

با گذشت 6 سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس های پاییزی همزمان با نخستین باران ها اختلاف نظر وجود دارد.

از 27 مهر تا دهم آبان پارسال، 12هزار و576 نفر با عارضه تنفسی در خوزستان، راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای 26 و 27 آبان نیز به دنبال بارندگی یک هزار و 534 نفر راهی مراکزدرمانی شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1135

به "خبرنگاران بازهم داستان کونوکارپوس..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازهم داستان کونوکارپوس..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید