خبرنگاران دین پرست: سوخت کارخانجات سیمان سیستان و بلوچستان تامین می گردد

به گزارش مجله فضای وب، تهران- خبرنگاران- قائم مقام رییس ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری کشور گفت: براساس تصمیمات نشست ستاد تسهیل و با همکاری وزارت نفت، سوخت مورد احتیاج کارخانجات سیمان استان سیستان و بلوچستان که در ردیف مصوبه اخیر هیات دولت قرارنگرفته است، تامین گردد.

خبرنگاران دین پرست: سوخت کارخانجات سیمان سیستان و بلوچستان تامین می گردد

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بابک دین پرست در حاشیه صدوهفتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع فراوری کشور در جمع خبرنگاران اضافه نمود: این واحدهای فراوریی مشمول دریافت سوخت بودند، اما در زمان تنظیم تصویب نامه اخیر دولت، مشمول تصویب نامه نشدند که با توجه به ابلاغیه معاون اول رییس جمهور و قول همکاری مسوولان ذیربط وزارت نفت، مقرر شد که مسائل این گروه از واحدها در اسرع وقت با تامین سوخت مورد احتیاج آنها مرتفع شود.

قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع فراوری کشور با اشاره به برررسی آخرین شرایط واحدهای فراوریی استان سیستان و بلوچستان در نشست ستاد تسهیل، اظهار کرد: همچنین رسیدگی و تمرکز دستگاه های مسئول و مرتبط، به منظور احیای واحدهای تحت تملک شبکه بانکی، واحدهای راکد مستقر در شهرک های صنعتی، مولد سازی معادن منجمد و آنالیز آخرین شرایط فرایند تامین منابع مالی برای طرح های سرمایه گذاری استان، از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد آنالیز و تاکید قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منطقه ای وزارت کشور یکی از تصمیمات مهم این نشست را ارزیابی فرایند اجرای تصویب نامه هیات وزیران برای توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه ای در استان های شرق و غرب کشور عنوان و توضیح داد: این تصویب نامه در اجرای مصوبات شورای توسعه و امنیت پایدار شرق کشور در دی ماه سال 89 تصویب و اصلاحات مورد نظر در آذرماه سال 97 از تصویب هیات دولت گذشت.

دبیر شورای توسعه وامنیت پایدار شرق و غرب کشور اضافه نمود: یکی از مهم ترین مشوق های مصرح در این تصویب نامه که قلمرو جغرافیایی آن استان های آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه و کردستان در غرب کشور و استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در شرق کشور تعیین شده، این است که نرخ سود تسهیلات ریالی و ارزی اعطایی و همچنین تسهیلات سرمایه در گردش، برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، فرهنگی، خدماتی و گردشگری مناطق موضوع این تصویب نامه تا انتها برنامه ششم توسعه را در سود اعتبارات سرمایه گذاری به میزان 50 درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تعیین می شود. مابه التفاوت تا نرخ مصوب، هر سال در بودجه سنواتی درج می شود.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع فراوری کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد مسائل شرکت کشت و صنعت هفت تپه و تعطیلی آن واحد فراوریی پاسخ داد: یکی از سیاست های اصلی ستاد تسهیل که در توافق با قوه قضاییه و ستادهماهنگی مبارزه با مفاسد مالی اتخاذ شده این است که هرگونه ورود به آنالیز مسائل واحدهای فراوریی دارای پفراینده قضایی، در توافق با مراجع ذیربط انجام شود.

وی ادامه داد: در مورد شرکت کشت و صنعت هفت تپه نیز، اخیرا معاون قضایی دادستان کل کشور، در اجرای رویکرد جدید ریاست قوه قضاییه مبنی بر اینکه آنالیز های قضایی نباید منجر به تعطیلی واحدهای فراوریی و ورود خدشه به فراوری و اشتغال واحدهای فراوریی شود در نامه ای از ستاد تسهیل و رفع موانع درخواست کرد تا نسبت به آنالیز و حل مسائل اجرایی این واحد اقدام کنیم که دستورات لازم به دبیرخانه ستاد، به منظور ابلاغ موضوع، به استاندار و رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع استان خوزستان برای آنالیز و حل و فصل مسائل واحد موصوف صادر شده است.

ارایه طرح تعیین برای تامین مواد اولیه مورد احتیاج برای واحدهای سلولزی

دین پرست درباره برنامه وزارت صمت برای تامین مواد اولیه کارخانجات فراوری نماینده کاغذ گفت:در جلسه سه هفته قبل ستاد تسهیل و رفع موانع فراوری، موضوع حل و فصل کارخانجات چوب و کاغذ مازندران و بالاخص تامین چوب مورد احتیاج آن کارخانه مطرح شد و یکی از مصوبات مهم آن جلسه، الزام وزارت جهاد کشاورزی به تامین مواد اولیه مورد احتیاج برای آن واحد فراوریی، سایر کارخانجات مشابه فراوری کاغذ و دیگر واحدهای سلولزی کشور بود که در آن جلسه رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بعنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد، حداکثر ظرف مدت یک ماه، طرح وزارت متبوع خود را برای تامین مواد اولیه و حل مسائل واحدهای سلولزی کشور به دبیرخانه ستاد ارائه نمایند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر تنها یک هفته از این فرصت چهار هفته ای باقی مانده است و امروز هم به دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع فراوری ابلاغ شد که نتیجه را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و اعلام کند چون وزارت جهاد کشاورزی موظف است، فرآیندها را پیگیری کند و از محل واردات و یا فراوری داخل، احتیاج کارخانجات سلولزی به مواد اولیه را هرچه سریعتر رفع سازد.

قائم مقام رییس ستاد تسهیل گفت: علیرغم ابلاغ موضوع توسط رییس سازمان برنامه و بودجه، به بانک مرکزی و ابلاغ موضوع به وسیله بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور در سال 1397، متاسفانه تا به امروز گزارشی از سوی استان های مشمول، مبنی بر بهره مندی مشمولین، از تصویبنامه ابلاغی دولت دریافت نشده است.

دین پرست اظهار کرد: امروز در جلسه ستاد تسهیل تصمیم گرفته شد که استانداری سیستان و بلوچستان، نسبت به آنالیز فرایند اجرای تمامی بندهای تصویب نامه هیات وزیران در آن استان اقدام و نتیجه را ظرف مدت 10 روز به دبیرخانه ستاد تسهیل اعلام کند. در ضمن دستگاه های مسئول و موظف در تصویب نامه از جمله وزارت خانه های صمت، امورمالی و دارایی، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز مکلف شدند، بطور همزمان گزارشی از فرایند اجرای تکالیف ابلاغی خود در تصویب نامه موصوف را به دبیرخانه ستاد تسهیل منعکس نمایند و نتیجه ارزیابی مربوط به نحوه اجرای تصویب نامه توسط دستگاه های مسوول، به استحضار رییس جمهور خواهد رسید.

معاون وزیر کشور با اشاره به رسیدگی به موضوع مشکل 108 مزرعه فراوری و تکثیر و فراوری میگو در منطقه گواتر سیستان و بلوچستان در نشست ستاد تسهیل که یک پفراینده 23 ساله است، گفت: با توجه به بروز سیل و بعضی حوادث طبیعی، سرمایه گذاران این واحدهای فراوریی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی با مشکل روبرو شدند و وزیر جهاد کشاورزی در تیرماه گذشته، طی نامه ای به معاون اول رییس جمهور، خواهان رسیدگی به مسائل این فراورینمایندگان و حل آن شده است.

وی اضافه نمود: در نامه وزیر جهاد کشاورزی مجموع رقم بدهی این واحدها 62.5 میلیارد تومان برآورد و اعلام شده بود که این رقم در جلسه امروز و با همکاری بانک های عامل کشاورزی، ملی و صادرات و بخشش جرایم، به 36 میلیارد تومان کاهش یافت. به گفته رئیس سازمان شیلات اگر مشکل مدیران این مزارع و واحدهای مرتبط حل و فصل و رفع شود، حداقل 3 هزار اشتغال جدید خواهیم داشت و هزار و 500 هکتار به مزارع فراوری میگو اضافه نموده می شود.

دین پرست با اشاره به پروژه کارخانه تایر هامون اضافه نمود: امروز همچنین مقرر شد، وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه، این طرح مصوب را که سابقه تصویب آن به سفر سال 1393 هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان برمی شود و در اجرای تاکیدات اخیر رییس جمهور در هامش گزارش مرداد ماه امسال وزیر کشور و جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصادمقاوتی در استان سیستان و بلوچستان است، پیش بینی ها و تمهیدات لازم را برای اجرای هرچه سریع تر طرح و با بهره جستن از تسهیلات و مشوق های مندرج در تصویب نامه مربوط به توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه ای، اعمال کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1462

به "خبرنگاران دین پرست: سوخت کارخانجات سیمان سیستان و بلوچستان تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دین پرست: سوخت کارخانجات سیمان سیستان و بلوچستان تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید