رحیمی: همسایگان باید به درک مشترکی از ضرورت طرح صلح هرمز برسند

به گزارش مجله فضای وب، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقویت همکاری و مناسبات بین کشورهای خلیج فارس را موجب ایجاد امنیت پایدار بیان کرد و گفت که اگر سعودی ها اراده ای برای اصلاح مناسبات با ایران داشته باشند ایران هم این آمادگی را دارد.

رحیمی: همسایگان باید به درک مشترکی از ضرورت طرح صلح هرمز برسند

علیرضا رحیمی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و پیشنهاد طرح صلح هرمز گفت: اگر سعودی ها با حسن نیت و نگاه سازنده و واقع بینانه اراده ای برای راه مناسبات با جمهوری اسلامی داشته باشند ایران هم این آمادگی را دارد.

وی اضافه کرد: ائتلاف منطقه ای صلح خلیج فارس یک ضرورت بین المللی است به خصوص با توجه به تنش های اخیری که در چند ماه گذشته در منطقه خلیج فارس در حوزه کشتیرانی و انتقال نفت رخ داده امنیت انرژی مورد توجه دنیایان به ویژه کشورهای منطقه قرار گرفته و اولویت آن روشن تر شده است.

وی اضافه کرد: حضور بیگانگان در منطقه زمینه تنش را ایجاد می نماید. علاوه بر اینکه ممکن است آنها با شیطنت هایی بخواهند منطقه را ملتهب نگهدارند تا سیاست های خود را پیش ببرند و هزینه امنیت منطقه را افزایش دهند.

رحیمی تقویت همکاری و مناسبات کشورهای حوزه خلیج فارس را امری حیاتی و موجب ایجاد امنیت پایدار عنوان و اظهار داشت: پیشنهادی که دستگاه دیپلماسی روی آن کار می نماید که ائتلاف صلح منطقه ای تشکیل گردد راهبردی است که لازمه آن این است که همسایگان به درک مشترکی از این ضرورت برسند و سوء تفاهماتی که در کشورهایی مثل عربستان انباشته شده و حل نشده بود و یا نگاه غیر واقعی که به مناسبات جمهوری اسلامی داشتند مورد بازنگری قرار گیرد. چرا که این امر موجب شده فاصله و چالش ها بیشتر گردد.

رحیمی با اشاره به اختلاف بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یادآور شد ائتلاف و تامین امنیت پیش نیازهایی دارد و کشورهای عضو شورای همکاری باید به نقاط مشترک موثرتری برسند و مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، امارات، قطر و کویت به نقطه مطلوبی برسد که اشتراک کاملی وجود داشته باشد و برداشت مشترکی در دیدگاه ها باشد ما در این زمینه راه سختی در پیش داریم.

وی در انتها گفت: ایران و عربستان دو کشور مسلمان بزرگ دنیا اسلام هستند که می توانند مناسباتشان را فارغ از فشار قدرت های دنیای به پیش ببرند و به نقطه مطلوب برسانند که این راه سختی است اما این اراده وجود داشته باشد شدنی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 407

به "رحیمی: همسایگان باید به درک مشترکی از ضرورت طرح صلح هرمز برسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رحیمی: همسایگان باید به درک مشترکی از ضرورت طرح صلح هرمز برسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید