زنان لب بشقابی، جاذبه گران قیمت اتیوپی

به گزارش مجله فضای وب، قبیله سورما در اتیوپی، قبیله ای است که با پخش تصاویری از مردمش در جهان همگان را به تعجب واداشت. این قبیله که در دره اومو در کشور فقیر اتیوپی زندگی می نمایند، امروزه تبدیل به موضوعی برای صحبت، عکاسی و حتی جذب جهانگرد در تمام جهان شده اند.

زنان لب بشقابی، جاذبه گران قیمت اتیوپی

مردم قبیله سورما اتیوپی را می توان یکی از سردمداران فشن و مد دانست. در این مطلب مجله گردشگری دلتا با شما به اتیوپی، بین مردم عجیب قبیله سورما می رویم.

سفر به اتیوپی

اتیوپی کشوری است در شاخ آفریقا که با سومالی، سودان و کنیا در همسایگی واقع شده است. کلیسای تاریخی و حیرت انگیز سنت جورج که با صخره های سرخ رنگ آتشفشانی ساخته شده، پر از رمز و راز است و نگاه هر بیننده مشتاقی را به خود خیره می نماید.

علاوه بر جاذبه های تاریخی، بازدیدنمایندگان زیادی هستند که برای تماشا زیبایی های طبیعی یا قبایل عجیب، به اتیوپی سفر می نمایند. معروفیت اتیوپی به خاطر آب وهوای متغیر آن است.

قبیله سورما اتیوپی

قبیله سورما در دره اومو در کشور اتیوپی زندگی می نمایند. به مردم قبیله سورما، سوری می گویند. آن ها بخشی از قبیله سورما هستند که به خاطر لب های عجیبشان مشهور شده اند.

در طول دوران برده داری، قبیله سورما اتیوپی برای اینکه به عنوان برده فروخته نشوند، در میان لب های خود بشقاب قرار می دادند تا بدقیافه شده و فروخته نشوند. در طول زمان، این عمل تبدیل به نوعی زیبایی شد و در نهایت در فرهنگ این مردم جای گرفت.

آب و هوای دره اومو که این قبیله در آن زندگی می نمایند، بی نهایت گرم است، بنابراین پوشیدن لباس برای مردم موضوعی اختیاری است.

بچه ها این قبیله بدن خود را با رنگ های طبیعی گچ و دیگر رنگ هایی که در کنار رودخانه می یابند، رنگ می نمایند. زمانی که گردشگری وارد قبیله می گردد، بچه ها رئیس قبیله تمام صورت خود را رنگ می نمایند تا در میان دیگر بچه ها و بچه ها به راحتی قابل شناسایی باشند.

زنان لب بشقابی

قوم مورسی مشهورترین قوم در میان این قبیله هستند. علت اصلی مشهور بودن آن ها، نوع تزئینی است که زنان این قوم برای زیباسازی خود انتخاب نموده اند.

زنان قبیله سورما از سنین پایین، حلقه ها و بشقاب های بزرگی را درون گوش ها یا لب های خود جاسازی می نمایند. پس از اینکه لب ها به مقدار کافی کشیده شد، این صفحه چوبی را با صفحاتی بزرگ تر عوض می نمایند. حتی گاهی مجبور می شوند که دو تا سه تا از دندان های جلویی را برای این کار بکشند.

برخی از زنان بالغ می توانند صفحه ای با 30 سانتی متر قطر را در میان لب های خود قرار دهند. جذابیت زن های این قبیله با مقدار این بشقاب ها سنجیده می گردد.

سنت های قبیله سورما

زنان زمان سرو غذا برای همسران خود و یا زمانی که خود را برای مراسم مذهبی آماده می نمایند، این بشقاب ها را در میان لب هایشان می گذارند.

در دیگر مواقع می توانید آن ها را بدون این بشقاب ها ببینید. در این مواقع برخی از لب های زنان، گاهی تا پایین چانه آن ها آویزان شده است.

مردان قبیله سورما برای ازدواج باید به پدر عروس هزینه ای شامل گاو و کلاشینکف بپردازند. اگر زنی بشقاب بزرگتری در میان لبانش داشته باشد، هزینه ازدواج با او گران تر بوده و البته زن بهتری هم خواهد بود.

هر خانواده در قبیله سورما به وسیله مادر آن خانه اداره می گردد. این زنان صاحب تمام زمین های کشاورزی، خانه و سودهای به دست آمده از زمین ها هستند و می توانند هر چه که می خواهند با عایدی حاصله انجام دهند.

اقتصاد قبیله لب بشقابی ها

افراد قبیله به کشاورزی مشغول هستند. در طول فصل های خشک مردم این قبیله عسل جمع می نمایند. مردان این قبیله با دیگر قبایل اتیوپی تبادل کالا به کالا انجام می دهند. محصولات خود را با موادی مانند پوست شیر، دم زرافه، عسل و عاج فیل به ازای تفنگ و سلاح معاوضه می نمایند.

جهانگردان و افراد بسیاری برای آشنایی بیشتر با این قبیله و البته تهیه مستند و عکاسی از زندگی مردم آن، به اتیوپی سفر می نمایند. با این وجود یادتان باشد که قرار گرفتن در میان این قبایل می تواند خطرناک هم باشد. سعی کنید که به عقاید این قبایل احترام بگذارید و در نهایت پس از آشنایی با زندگی آن ها، این مکان را ترک کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری این روستای ایرانی کوچه بن بست ندارد را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2170

به "زنان لب بشقابی، جاذبه گران قیمت اتیوپی" امتیاز دهید

1 کاربر به "زنان لب بشقابی، جاذبه گران قیمت اتیوپی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان لب بشقابی، جاذبه گران قیمت اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید