فارس من، تعامل معاونت علمی و وزارت بهداشت در حمایت از فناوران و نوآوران

به گزارش مجله فضای وب، رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: کمیته علمی کرونا با تعامل مستقیم وزارت بهداشت از فناوران و نوآوران برای مقابله با شیوع گسترده و درمان ویروس کرونا حمایت می کند.

فارس من، تعامل معاونت علمی و وزارت بهداشت در حمایت از فناوران و نوآوران

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند از طریق آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح کنند تا خبرنگاران این مسائل را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرنگاران موضوع لزوم پشتیبانی و حمایت از دانشمندان ایرانی برای ساخت واکسن و داروی کرونا را مطرح کرده و از خبرنگاران خواستار گفت وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران خبرنگاران برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از ارکان تسهیل گر در حوزه توسعه دانش، فناوری و نوآوری در کشور وظیفه ذاتی و حاکمیتی خود را بر این مبنا قرار داده که از جامعه علمی و فناوری کشور با ایجاد و توسعه پلتفرم شرکت های دانش بنیان و کسب وکارهای نو و یا استارتاپ ها حمایت کند.

وی اضافه نمود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بلافاصله با مواجهه با شیوع ویروس کرونا کمیته علمی کرونا با تعامل مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی کشور سعی کرده وظیفه خود را در حمایت از فناوران و نوآورانی که برای مقابله با شیوع گسترده و درمان این بیماری مورد نظر کشور است را انجام دهد و این مسؤولیت توسط دکتر ستاری به ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی سپرده شد.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی ادامه داد: پدیده شیوع ویروس کرونا یک پدیده زیست فناورانه و بیولوژیک است؛ بنابراین ستاد توسعه فناوری های زیستی معاونت علمی ماموریت پیدا کرد به عنوان دبیرخانه کارگروه علمی از شرکت های دانش بنیانی که توانایی ارائه راه چارههای خلاقانه، هدفمند و محصولات را در سه حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا دارند را حمایت کند.

وی درباره حوزه پیشگیری گفت: در این حوزه تولید انواع ماسک های نانویی N99، N95 یا تولید انواع مواد ضدعفونی کننده استاندارد مدنظر کشور است و شرکت های دانش بنیان در این زمینه به خوبی درخشیدند و با حمایت های جدی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد و امروزه در تولید انواع وسایل مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به اشباع رسیده ایم.

قادری فر اضافه نمود:انواع ماسک، ضدعفونی کننده ها، لباس های محافظتی یا گان های ویژه ای که مورد نیاز مردم و کادر درمانی قرار می گیرد به وفور در مراکز درمانی و کشور وجود دارد و مردم می توانند از آنها استفاده کنند.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی در ادامه به حوزه تشخیصی اشاره کرد و گفت: در این حوزه ساخت انواع کیت های تشخیصی که براساس استانداردهای روز دنیا بتوانند شناسایی بیماران را انجام دهند، ساخت دوربین های تب سنج حرارتی و ساخت دستگاهی مانند پالس اکسی متر که به صورت ابتدایی و دستی می توانیم اکسیژن خون هر فرد مبتلا را به سرعت در منزل بسنجیم. در این حوزه شرکت های دانش بنیان به صورت جدی ورود کردند و مورد حمایت قرار گرفتند و در حال طی کردن جهت بسیار خوبی هستند؛ به طوری که سازمان غذا و دارو مرجع اصلی تایید این اقلام در کنار معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و بدون بروکراسی و بی وقفه کار تایید و احراز صلاحیت توان شرکت های دانش بنیان را انجام می دهد و به تبع در این حوزه هم مسئله ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: بحث درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا گام نهایی است که مورد بررسی و هدف گذاری قرار گرفته که یکی از آ نها تولید انواع داروهای رایجی است که طبق پروتکل درمانی در حال حاضر در بیمارستان های سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد و داروهایی که به صورت معمول برای این بیماری یا بیماری های مشابه استفاده می شوند مانند داروی فاووپیراویر که بحث تولید انبوه آن در کشور مطرح شده و در پروتکل های درمانی انجام می شود و در حوزه تولید دارو شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی توانمندی که تاییدیه ستاد سازمان غذا و دارو را گرفته اند مورد حمایت قرار می گیرند.

قادری فر یادآور شد: برای درمان اختصاصی کرونا و تولید واکسن مربوطه که یک ایمنی افزایی است شرکت های دانش بنیان و فناوران عمدتاً جوان ایرانی هم پا با محققان برتر دنیا در مرحله کارآزمایی های بالینی و راه یافتن راه چارههای خلاقانه هستند.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی اضافه نمود: معاونت علمی در کمیته علمی مربوطه از تمام فناوران، شرکت های دانش بنیان و نوآروان حوزه های تحقیقاتی کشور که بتوانند ایده های خود را به صورت علمی چه در ساخت واکسن، ساخت داروهای اختصاصی این بیماری مطرح کنند حمایت می کند.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان در کشور هم پا با محققان دنیای در حال تحقیق و پژوهش هستند؛ بنابراین اگر فناور، نوآور یا شرکت دانش بنیانی مدعی است که می تواند راه چاره نوآورانه ای برای تولید دارو یا واکسن بیماری ویروسی انجام دهد بلافاصله می تواند طرح خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کارگروه توسعه علمی موضوع را به ستاد زیست فناوری ارائه دهد.

قادری فر همچنین گفت: هم اکنون طرح های مختلفی را دریافت کرده ایم و در حال ارزیابی و بازبینی هستیم به طوری که در تعطیلات نوروز و تعطیلات ابتدایی آغاز سال همکاران ما حضور داشتند و به صورت برخط ایده های را دریافت، رصد و پالایش می کنند و امیدوارم در این مرحله بتوانیم سربلند بیرون بیاییم و هم پا با مراکز تحقیقاتی دنیا بحث دارو و واکسن را کشف کنیم.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی گفت: بحث واکسن، درمان و دارو موضوعی نیست که ظرف مدت زمان چند روزه و یا چند هفته ای به نتیجه برسد، طبیعتا باید کارآزمایی های بالینی در بُعد حیوانی و بعد از آن روی انسان آزمایش شود و براساس منشور اخلاقی مربوطه توسط کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تایید قرار بگیرد و توسط رسانه های جمعی پس از تایید سازمان غذا و دارو به مردم عرضه شود.

وی یادآور شد: هر پیشنهاد و پروپوزالی که توسط شرکت دانش بنیان، محققین و فناوران ایرانی عرضه شود مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و بدون بروکراسی در اختیار معاونت قرار می گیرد و بعد از به نتیجه رسیدن بررسی های اولیه در سیر مراحل حمایتی معاونت قرار می گیرند.

قادری فر در انتها اضافه نمود: شاهد پیشرفت های فوق العاده ای در حوزه تجهیزات پزشکی و درمانی کشور هستیم. تولید انواع دستگاه های ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی که یکی از بهترین ابزارهای درمانی برای بیماران بدحال کرونایی مخصوصاً بیمارانی که در ICU ها بستری هستند را داشتیم که پیشرفت بسیار بزرگ برای کشور در این حوزه است. در حال حاضر کشور بزرگ و پرمدعایی مانند آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی ناله کمبود ونتیلاتور را می زنند که در این بین محققان ایرانی و شرکت های دانش بنیان با تیراژ حداقل 30 دستگاه در روز و 900 دستگاه در ماه پیروز شدند این دستگاه را بر پایه آخرین استانداردهای روز دنیا تولید و فناوری ایرانی و کالای ایران ساخت پزشکی ایرانی را در خدمت درمان بیماران بر پایه استانداردهای روز دنیا قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 903

به "فارس من، تعامل معاونت علمی و وزارت بهداشت در حمایت از فناوران و نوآوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، تعامل معاونت علمی و وزارت بهداشت در حمایت از فناوران و نوآوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید