معرفی خانه تاریخی سوزنگر دزفول

به گزارش مجله فضای وب، دزفول، در استان خوزستان دیار خانه های قدیمی است و یکی از پایتخت های معماری و شکوه هنر ایرانی - اسلامی است. معماری در دزفول آدم را با دنیایی از ظرافت ها و زیبایی ها آشنا می نماید که شاید همانند آن در کمتر جایی از این مرز و بوم وجود داشته باشد. بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل 28 محله قدیمی و در هم تنیده است که تزئینات معماری بی نظیر آن، دزفول را به شهر آجری معروف نموده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن 270 هکتار است، بیش از یکصد اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل مسجد، حمام، گذر و بقعه وجود دارد.در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا درباره خانه سوزنگر بیشتر بدانید.

معرفی خانه تاریخی سوزنگر دزفول

خانه تاریخی سوزنگر دزفول یکی از جاذبه های گردشگری شهر دزفول می باشد. این خانه با هویت معماری دزفول، زینت بخش بافت قدیم شهر دزفول است.قدمت این خانه تاریخی که در یکی از محله های قدیمی دزفول به نام محله قلعه واقع شده است به بیش از 90 سال می رسد. این خانه قدیمی از بناهای آجری و با ارزش بافت تاریخی فرهنگی شهرستان دزفول است که در دو طبقه مجزا، زیر زمین و شوادان به سبک حیاط مرکزی و معماری درونگر، با بیش از 10 نوع آجرکاری نفیس ساخته شده است. در جداره های داخلی و سر در ورودی بنا تزئینات آجری متنوع با نقوش مختلف آجری از جمله گل زنجیری، گل نوساده، حصیری و دندان موشی وجود دارد و در میان آجرچینی فضاهای درونی خانه، آجر کتیبه داری به چشم می خورد که تاریخ 1330 (هجری قمری) بر روی آن حک شده و نشانگر ساخت بنا در این سال است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

با توجه به آسیب های موجود عملیات پاکسازی، تثبیت تزئینات آجری، ساماندهی تأسیسات، ساخت و نصب در و پنجره های چوبی مناسب و کف سازی فضاهای داخلی، سبک سازی و اجرای مجدد سقف و طاق قوس های آسیب دیده با انجام عایق بندی و آجر فرش بام به شیوه سنتی ترمیم و استحکام بخشی جداره ها و ستون ها نیز صورت پذیرفته است. ضمناً مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی آجر ، چوب و گچ است. این خانه که متعلق به شخصی به نام سوزنگر بوده به شماره 2606 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بعد از اتمام مرمت خانه سوزنگر که از مرداد ماه سال 1385آغاز و در سال 1388 انتها پذیرفت از آن به عنوان کارگاه آموزش صنایع دستی استفاده می گردد که شامل آموزش قلم زنی، معرق، تذهیب و گل مرغ می باشد.در سایر اوقات بازدید از این بنای دیدنی با هماهنگی اداره میراث فرهنگی برای عموم علاقه مندان امکان پذیر است.

آدرس: دزفول ،محله قلعه، کوچه کلانتریان

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 415

به "معرفی خانه تاریخی سوزنگر دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خانه تاریخی سوزنگر دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید