نقد و بررسی فیلم در جست وجوی تو؛ عاشقانه ای خوش منظره
به گزارش مجله فضای وب، تینا جلالی؛ گردشگری یکی از بزرگ ترین صنایع دنیا به شمار می رود که هر ساله میلیون ها علاقه مند را از سراسر نقاط دنیا به خود جذب می کند و اقتصاد بسیاری از کشور ها را دگرگون می کند؛ اساسا کلیه فعالیت های مرتبط با توریسم و گردشگری این قابلیت را دارند که باعث بهره وری، اشتغال، رشد مالی و توسعه اجتماعی مناطقی با میراث تاریخی کهن، طبیعت زیبا و بکر و فرهنگ غنی شوند.
این صنعت حتی پتانسیل آن را دارد که باعث بهبود روابط بین کشور ها شود، تبادل فرهنگی ایجاد کند و شرایط مشاغل مختلف را سامان بخشد. مردم برای دستیابی به آرامش، حفظ تندرستی و تقویت سلامتی خود به سفر وجهانگردی می فرایند، اما درکنار این سرگرمی، به درآمد زایی هر چه بیشتر کشور های با جاذبه های توریستی کمک می کنند و سرمایه به منطقه ها مربوطه تزریق می کنند، گویی در راه رشد و توسعه آن منطقه گام برداشته اند.
بی شک توجه به این مهم، صنعت سینما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. سینما با جاذبه تصویری وگیرایی داستان پردازی خاصش، ظرفیت آن را دارد که معرفی خوبی از منطقه های با چشم انداز زیبا باشد. اصلا سینما و جاذبه های توریستی و گردشگری می توانند رابطه ای دوطرفه با هم داشته باشند؛ از یک سو سینما یکی از ابزار های مهم در معرفی اماکن و جاذبه های هر کشور یا شهری باشد و از سوی دیگر جاذبه های گردشگری این امکان را به سینما بدهد که از جغرافیای زیبا و مجذوب کننده برای ضبط سکانس فیلم ها و سریال ها بهره ببرند و باعث افزایش کیفی اثر به لحاظ بصری شود.
البته به شرطی که به حریم هم احترام بگذارند تا کار از اثر بخشی لازم برخوردار شود. به بیان دیگر هم آن منطقه طبیعت و چشم اندازی گیرا و خاص برای فیلمبرداری داشته باشد و هم سینما به مقدار و به قاعده از چشم انداز ها و جلوه گاه های تاریخی ِ شهر یا هر کشوری بهره ببرد که ساختار فیلم شعاری جلوه نکند.
با این مقدمه فیلم در جست وجوی تو به کارگردانی برایان بوگ و با بازی کاترین مک نامارا، جدیدیا گودکر و رز رید را می توانیم نمونه کاملی از یک فیلم توریستی بدانیم با این رویکرد که وجه گردشگری آن از همان ابتدا برای مخاطب معین می شود و تماشاگر از همان دقایق ابتدایی می داند که قرار است با منطقه ای زیبا در ایرلند آشنا شود.
با اینکه هسته اصلی فیلم رابطه عاشقانه و مثلث رمانتیک عشقی است، اما آن چیزی که در خلال تعریف داستان کاملا مشهود است نشان دادن چشم اندازی زیبا وبکر از دهکده ساحلی ایرلند است که به نظر می رسد اساسا معرفی این منطقه به مخاطبان منظور سازندگان فیلم است.
البته که بسکمک از فیلم ها و سریال های امریکایی، اروپایی حتی آسیایی در کنار تعریف قصه به وجه توریستی و گردشگری منطقه ها مختلف کشورتوجه ویژه دارند، اما بِیس و پایه بعضی فیلم ها برای تبلیغ گردشگری ساخته می شود تا منابع انگیزشی برای افرادی باشد که حس ماجراجویی و میل به سفر درآن ها زیاد است و علاقه مندان را ترغیب کنند برای بازدید از جاذبه های تاریخی فرهنگی و زیبایی به این نقطه از جهان بیایند تا در نهایت به شکوفایی بخش اقتصادی آن منطقه کمک کنند.
موضوع فیلم در جست وجوی تو به همین علت قرار می گیرد کما اینکه بکت راش شخصیت اصلی فیلم بابازی جدیدیا گودکر هم چند بار به فاینلی با بازی رز رید در طول فیلم می گوید که برویم این منطقه را به تو نشان دهم.
تمام این نکات یک طرف ماجرا است، اما آنچه به لحاظ ساختاری و اجرای سینمایی باید بگوییم اینکه متاسفانه کارگردان به تصنعی ترین شکل ممکن فیلم را برای مخاطب تعریف می کند و اتفاقات فیلم از منطق داستانی برخوردار نیست. قصه فیلم درباره ویولونیست جوانی به نام فاینلی سینکلر ساکن نیویورک است.
او بعد از اینکه در امتحان موسیقی پذیرفته نمی شود برای تغییر سرنوشتش و برای دستیابی به موفقیت های برادرش و همچنین تمرکز و تمرین بیشتر روی موسیقی به دهکده ای ساحلی در ایرلند سفر می کند ولی از همان ابتدای سفر، هنگام پرواز داخل هواپیما با یکی از بازیگران سینما به نام بکت راش با بازی جدیدیا گوداکر آشنا می شود و اتفاقات بعدی بر اساس آشنایی آن ها شکل می گیرد.
دوستی و همنشینی این دو شخصیت از همان ابتدا باور پذیر نیست؛ مگر می شود هنرپیشه معروفی که نقش اصلی فیلم ها و سریال های دنباله دار را بر عهده دارد (لوکیشن فیلم دراین دهکده واقع شده) به یک باره و بی هیچ پیش زمینه ای و درنهایت سادگی عاشق و دلباخته دختری شود که هیچ شناختی از او ندارد؟ هیجان زدگی بکت راش به اقتضای جوانی او قابل قبول است، اما نه برای هنرپیشه ای معروف که به واسطه شهرتش روزانه با دختر های جوان زیادی روبرو می شود وآشنایی های مکرر او را به مرز اشباع می رساند. کما اینکه اگر بکت راش بازیگر یا سوپراستار نبود کلیت داستان باور پذیر می نمود.
همچنین باید گفت کاراکتر های دیگر داستان از جمله فاینلی سینکلر هم عمق چندانی ندارند و به جای اینکه در خدمت قصه و فیلم باشند فیلمساز از آن ها برای خلق تصاویر مجذوب کننده گردشگری بهره برده است. فاینلی برای تمرین موسیقی به این دهکده می آید ولی دغدغه تمرین موسیقی ندارد و اصلا تمرین زیادی نمی کند ولی در انتهای فیلم ناگهان ماهرانه می نوازد. از قضا داستان فرعی دیگر فیلم هم قابل لمس نیست؛ دو خواهرکه دوران کهنسالی را طی می کنند به خاطر یک سوءتفاهم مدت هاست که با هم قهر هستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند، اما درانت های فیلم به یک باره از طریق فاینلی با هم دیدار کرده و آشتی می کنند.
ولی با ذکر این نکات غیرقابل باور نمی توانیم بگوییم در جست وجوی تو فیلم بدی است، حُسنی که فیلم دارد در فضای رمانتیک سرگرم کننده روایت می شود و بازی خوب بازیگران فیلم را نجات می دهد و به واسطه چشم انداز زیبای طبیعت اتمسفر گیرایی بر سکانس ها حاکم است؛ حتی تماشای فیلم برای اینکه لحظاتی از فشار و استرس روز دور باشیم بسیار دلنشین است.
توجه به وجه توریستی فیلم در جست وجوی تو نکته دیگری به فکر متبادر می کند و آن شرایط گردشگری در ایران است که روز های خوشی را پشت سر نمی گذارد. همین چند وقت پیش بود که محمود فخری، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس گفته بود کرونا لطمه زیادی به صنعت گردشگری وارد کرد و این امر سبب شد حدود 70 درصد از دفاتر خدمات گردشگری در فارس تعطیل یا نیمه تعطیل و حدود 90 درصد از بانوان شاغل در این دفاتر بیکار شوند. این مساله نه تنها شیراز که بیشتر شهر های ایران را تهدید می کند.
چه خوب است که سازندگان فیلم ها و سریال ها (خاصه شبکه نمایش خانگی) حین ساخت به این مقوله توجه بیشتری کنند و تصاویر زیبای منطقه ها فیلمبرداری را بیشتر در فیلم ها و سریال ها به دید مخاطبان بکشند. نکته ای که در دو سریال زخم کاری و خاتون می توانست پررنگ باشد.
منبع: فرارو