نقشه ماهواره ای حداکثر دمای زمین، 7 استان دارای بالاترین سطح گرما

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، برآورد و فراوری روزانه دمای سطح زمین در پهنه وسیع به وسیله سنجش از دور، نقصان پایش آن را در ایستگاه های محدود هواشناسی برطرف نموده و در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، معماری، خطوط انتقال نیرو، زمین شناسی و باستان شناسی کاربرد دارد .

نقشه ماهواره ای حداکثر دمای زمین، 7 استان دارای بالاترین سطح گرما

با استفاده از دمای روزانه سطح زمین می توان نقشه حداکثر دمای ماهیانه را برآورد نموده و توزیع جغرافیایی الگوهای حرارتی در سطح کشور را شناسایی و آنالیز کرد.

همچنین می توان نقشه های حداکثر دمای ماهیانه را نسبت به تاریخ مشابه در سال های گذشته مورد آنالیز قرار داد. بنابراین فراوری و مقایسه این نقشه ها برای متخصصان در حوزه های کاربردی فوق، بسیار مهم و با اهمیت است.

از این رو اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران نقشه مقایسه ای حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور در خردادماه امسال و سال گذشته را بر مبنای تصاویر ماهواره های سنجشی منتشر کرد.

با توجه به اهمیت نقشه حداکثر دمای ماهیانه سطح زمین برای دستیابی به الگوهای حرارتی در سطح کشور و همچنین به منظور آنالیز و مقایسه دقیق این نوع از دما در امسال و سال های گذشته، با استفاده از تصاویر ماهواره ای مادیس نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور در خرداد ماه سال های 1398 و 1399 مورد پایش و مقایسه نهاده شد.

آنالیز نتایج حاصل از پردازش تصاویر و مقایسه نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور در خرداد ماه سال های 1398 و 1399 نشان می دهد که بیشترین سطح تمرکز این نوع از دما در استان های ایلام، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان و خراسان جنوبی است.

اما با این تفاوت که در خرداد ماه 1399 به دلیل گرمی هوا سطح بیشتری از استان های مذکور نسبت به سال 1398 دمای بالای 55 درجه سانتیگراد را داشته اند . همچنین آنالیز و مقایسه نتایج نشان می دهد استان های شمالی و شمالغربی کشور در بازه زمانی مورد مطالعه از شرایط دمایی مناسبی برخوردار بودند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1086

به "نقشه ماهواره ای حداکثر دمای زمین، 7 استان دارای بالاترین سطح گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه ماهواره ای حداکثر دمای زمین، 7 استان دارای بالاترین سطح گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید